Vem ska jag möta?

Hej, är allt bra?
Vi har ju snackat mycket om kroppsspråk här i bloggen och jag tänkte att vi kunde utföra ett litet experiment.  En del av er är redan så pass medvetna om det jag kommer att skriva så ni kommer nog inte ha ett behov av det här, men för alla andra..
 
 
Bild från http://davidparyracing.com
 
1) Har du en helkroppsspegel hemma? Superbra! Jag vill att du prövar att gå fram till den precis som du skulle gå omkring ute eller vart som helst och jag vill att du verkligen iakttar ditt egetn kroppsspråk. Hur ser dina axlar ut? Hur har du nacken? Vart vill du fästa blicken är det långt upp, nedåt eller kanske rakt fram? Vad skulle jag tänka om dig om jag mötte dig utan att ha några tankar tidigare om dig, om jag inte hade läst din blogg? Gå bort från spegeln och fundera lite över det här, det kanske kan vara värt en minut eller två?
 
2) Nu vill jag att du intalar dig själv, om så bara för en liten stund, att du är fantastisk. Påminn dig om alla dina bra egenskaper och allt som skulle göra att jag tyckte om dig om vi sågs i verkligheten. Precis alla positiva saker med dig vill jag att du upprepar till dig själv. Ta ett djupt andetag och gå tillbaka till spegeln igen. Hur såg kroppsspråket ut nu, fanns det någon skillnad? Hur kändes det? Var det något specifikt som kändes annorlunda? Kliv bort från spegeln igen och fundera,  vi ör snart klara.
 
3) Okej, med de positiva sakerna om dig i färskt minne så vill jag att du en sista gång ska gå tillbaka till den där spegeln ( Du är ju ändå snygg så passa på att beundra dig själv, jag är inte här för att döma dig ;) ). Men den här gången när du gör det så vill jag att du försöker ta bestämda steg som verkligen visar vart du är på väg. Jag vill att du håller ryggen rak, försök att dra in skulderbladen mot varandra och sträck på nacken, höj din blick bara några millimeter. Möt din blick i spegeln, vad säger människan du ser till dig? Är det någon skillnad mellan första gången framför spegeln och nu? Vad är isf skillnaden? Hur känns det inuti den här gången? Har det tillkommit något eller försvunnit något?
 
 
 
 
Din syn på dig själv, dina tankar om dig kommer att påverka hur andra bemöter dig. 
Vi skapar oss en uppfattning om människor direkt när vi möter dom. Vi kan ju sitta och säga att det gör jag inte alls det, men vi ljuger högst troligen. Vi får intryck från alla våra sinnen direkt, vår hjärna kickar igång på momangen med att leta referenser. Hur luktar personen, hur ser personen ut, hur låter personen, hur upplevde vi handslaget osv? Vi smakar kanske inte på personen direkt (skulle kunna bli en underlig situation va?) men vi kommer att bedöma personen, första intrycket du vet? Och på samma sätt så blir vi bedömda, dagligen.
Möter du fel person och den bedömer dig på något sätt som svagare än den själv så riskerar du att råka ut för fler fulknep än om den såg dig som en jämlike.
 
Bild från wikipedia
 
 
Man talar om härskartekniker och att bli utsatt för sådana kan göra väldigt ont och bli väldigt påfrestande för psyket så undvik att själv sätta dig i den sitsen om du kan.
Du är värd bättre. 
Jag säger absolut inte att du måste förändra dig men jag vill att du ska vara medveten om vilken skillnad din attityd och ditt kroppsspråk kan göra när man möter dig.
Givetvis så vill jag inte att du springer omrking hela dagarna med en hållning som påminner om en gammal strikt general från en 50-tals film men för att demonstrera skillnader så kan det vara bra att ta i lite extra så att ni verkligen förstår vad jag menar.
 
Var snäll mot dig själv, du är värd det!
 

Kommentarer:

1 Ullie:

ja du allt det där är så svårt för mej nu o ja har ingen självkänsla
försöker tänka positivt men nu i en utredning med fsk som tar allt mitt positiva bort så ja jag försöker få va bra så länge
kram fina o ha en fin fredag

2 Ullie:

ja gillar o pyssla gjorde det mycket förr när barnen va mindre nu knappt ork men målar om lite grejer i bland sprayar
lampan i vårt sovrum i taket har ja ju gjort oxå och syr mina gardiner själv o så

Svar: Underbart ju!
Sara Stödberg

3 Michelle :

Tycker verkligen detta är så bra tips du ger . Jag går sjukgymnast just nu och tränar mkt med o hålla axlarna nere . Det e så viktigt för hållning och även andras bemötande.

Svar: Jag tror att kroppsmedvetenhet är jätteviktigt. Inte bara för att vi sliter på våra kroppar när vi spänner oss utan just för att det påverkar hur andra, och vi själva ser på oss.
Sara Stödberg

4 Emelie:

Wow vilken bra övning att göra hemma! Just hållning och axlarnas plats är ju så viktigt! 😊

Kommentera här: