När du slutat bry dig..

När man mår dåligt så är det lätt hänt att man totalt ignorerar hur man ser ut för stunden. Det är inte det att man är en ohygienisk människa egentligen alls.
Man orkar inte bry sig, energin finns inte för att genomföra den där hårtvätten man vet att man egentligen behöver så väl.
Om man måste visa sig så har man gärna en sån mössa eller keps där det står "bad hairday" på för att slippa exponera den där flottiga hårbotten som skiner mer än himlens alla stjärnor tillsammans. 
Man försöker tänka att "imorgon, imorgon ska jag ta itu med det här", men så kommer morgondagen och inte ett steg närmare den där duschen har du kommit.

Det är okej. För stunden så är det okej. 
Men för varje dag som går förbi utan att du tar itu med det som plågar dig så kommer det bara att bli jobbigare.

Försök att komma ihåg dina "varför" som jag alltid tjatar om. Du vill ju egentligen, precis som de flesta andra, dofta nytvättat hår t.ex, du vill ju få känna dig fräsch.

Ett steg i rätt riktning är att resa dig upp från sängen eller soffan och gå till ditt badrum. Titta på duschen och säg till dig själv "Nu gör jag det bara!".
Och genomför den där duschen. Det är okej att gråta i duschen med. När du ändå befinner dig där så försök att känna efter hur vattnet rinner nedför din kropp. Det är rätt känt att vatten kan ha en lugnande effekt på människan.
Försök att ta in dofterna från tvål och schampoo och tacka dig själv för att du tog dig dit.
Det som gör ont inuti kommer kanske inte att kännas bättre eller lättare men för stunden så kan du iaf känna dig hyfsat ren och fräsch.

Svåra perioder kommer och går men de kommer att gå över. Det kommer inte att vara mörkt för alltid.
Håll fast vid den tanken.

Kommentarer:

1 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Lite tänk som att leva i nuet, det där som vi så ofta glömmer bort. Att ta vara på saker runt oss som kan kännas bra :)

Svar: Ja ibland måste man greppa efter halmstrån men då får man försöka känna någon form av tacksamhet inuti att även om inget annat finns så finns ju de där, stickiga, halmstråna! Och just när vi greppar dom så känner vi ju något iaf.
Sara Stödberg

2 Fnulan:

Jag får verkligen inte till det, jag kan inte bara tänka,
nu är det bara att göra det. Min krokodilhjärna vinner varenda jäkla gång. Dum-huvud.

Svar: Försök då att komma ihåg att det där jobbiga det varar inte för alltid. Förr om åren så såg jag sådana saker som struntsaker (helloooo att ta en dusch klarar vem som helst jag ska bli stolt den dagen jag har bestigit K2 istället för det är sånt som räknas minsann), Sista tiden har jag, alltmer, blivit snällare mot mig själv. Jag kanske bara fick till och från förskolan idag och sen lagade mat, men, jag gjorde iaf det!
Sara Stödberg

3 Sarah:

Bad hairday-mössor gillas :) Har en sån men går så sällan i mössa :P

4 Sandra:

Så där var det för mig, när jag väl kom in o duschen grät jag massor ❤

Svar: Det var säkert välbehövligt och kanske en aning befriande? Att gråta minskar bla stress utöver alla andra saker som gråt gör.Ingen ser en och det rinner ju så mycket vatten ändå så det är ett rätt bra gråtställe när det behövs släppas ut.
Sara Stödberg

5 Marie:

Ja du det får vara ok ibland, och under koliktiden med tösen då var jag glad att det fanns torrshampoo =D

6 Marie:

Ja du det får vara ok ibland, och under koliktiden med tösen då var jag glad att det fanns torrshampoo =D

Svar: Åh yes, när barnen var pyttesmå och man ständigt läckte mjölk eller hade kräk- eller andra oidentifierbara fläckar på kläderna. Ofta i kombination med snygga svarta ringar under ögonen som om det ständigt vore halloween!
Sara Stödberg

7 Marie:

Ja du det får vara ok ibland, och under koliktiden med tösen då var jag glad att det fanns torrshampoo =D

8 Jennifer:

Min hygien är något jag har varit noga med alltid, även när jag gick in i väggen och även i dagens läge när jag har mina värsta dippar gällande ångesten..

Svar: Så skönt, annars är det något som lätt blir lidande hos personer med psykisk ohälsa.
Sara Stödberg

9 Kamilla:

Förr kunde jag verkligen inte gå ut med halvrent hår. Idag blev en sådan dag. Så attans smart och enkelt med mössa. Alltså jag tycker det är så jobbigt med denna funktion där man ska klicka i olika rutor hela tiden för att kunna klicka iväg kommentaren

Svar: Haha jag ogillar den funktionen också! Dessutom vill inte blogg.se på mobilen låta mig skriva mitt namn i kommentaren! Ja du har ju hur häftiga mössor som helst att variera dig emellan, eller hur? Den du köpte på skidresan var så rackarns personlig och söt!
Sara Stödberg

10 Ullie:

ja du vet precis hur det är det är så lätt at skjuta upp det man tänker ja ska ändå ingen stans idag så ...

Svar: Alldeles för lätt tråkigt nog, många tänker inte på att hygien spelar en roll i det allmänna psykiska måendet.
Sara Stödberg

11 charlottelinden.se:

Så fint inlägg! Det är både sorgligt och lite fascinerande att så "små" och vardagliga saker kan kännas så otroligt omöjligt att genomföra. "Det kommer inte att vara mörkt för alltid." Älskar den meningen & behövde höra den. Tack fina du! <3

Svar: Jag blev jätteglad idag när jag såg att du delat din länk. Senast igår så tänkte jag kika på din blogg för uppdateringar men så kom livet emellan.
Sara Stödberg

Kommentera här: