Bestäm dig nu

Du har ett val att göra idag. Jo, nu på morgonen.
Jag gillar inte heller att fatta beslut direkt när jag vaknar men det här beslutet styr så pass stor del av mitt liv att jag dagligen försöker påminna mig om det ändå.

Hur ska din dag kännas?

Hur önskar du att du känner när kvällen kommer och du lägger huvudet på kudden för natten igen?
Vet du redan nu eller behöver du fundera lite mer på det?

Du fyller din dag med det du kan för att må så som du önskar när du ska återvända till sängen igen. Vill du känna dig modig när du somnar så ta ett steg mot något du är rädd för redan under dagen. Vill du känna dig älskad så försök att omge dig under dagen med de människor som får dig att känna just så. Vill du känna dig i bättre balans mentalt än du var igår så se till att försöka få med något som får dig att känna så under dagen.

Du är värd att få må bra.

Försök att styra dina tankar under dagen åt ett bea håll. Det kan innebära att möta även jobbiga tankar på vägen men låt dom inte ta ifrån dig en hel dag i de fall som du kan undvika dom.

Så ta ett djupt andetag, tänk på den känslan du vill ha samtidigt som du sluter dina ögon för en stund. Du kan nå dit, jag vet det.


Kommentarer:

1 Hanna Karlsson:

Peppande inlägg! När jag går och lägger mig ikväll vill jag känna att jag fått mycket gjort med plugget. Extra nöjd skulle jag bli om jag blir klar med ett arbete. Men det räcker med att känna att jag fått mycket gjort med skolarbetet. Just det, jag ska ju döma fotboll ikväll som assisterande och jag vill lämna fotbollsplan med känslan av att jag verkligen gjort allt jag kunnat.

Svar: Och det är jag övertygad om att du kommer att känna. Jag tror att du alltid går all-in när det gäller uppgifter du utför, om du tar dig an något så tror jag inte att man behöver vara orolig för att du skulle vara nöjd med en halvdan insats?
Sara Stödberg

2 Amanda :

Jag tycker det är väldigt svårt om man ska ta ett val på morgonen som kommer att förendra ens liv ❤️

Svar: Visst är det så men hela tiden så fattar vi beslut som kommer att påverka vår dag och i en del fall resten av livet utan att vi ens vet om det. Där tänker jag att det är bättre att vara medveten om de val som man gör.
Sara Stödberg

3 Pärla:

Du har så rätt i det du säger har jag på äldre dagar insett, att man väljer lite hur man mår, eller hur man vill må iallafall. Skönt att du tar upp det <3

Svar: Äldre dagar? Du fick mig att fnissa till för, även om jag förstår vad du menar så kände jag mig lika gammal som en dinosaurie typ eftersom jag ser dig som så ung och pigg😂😘. Jag är glad att du har insett det, sen betyder ju inte alltid det att det är lättare att påminna sig själv ständigt om det.
Sara Stödberg

4 Marie:

Ja minsann, vi är värda att få må bra, vi är unika alla

Svar: ❤️❤️❤️
Sara Stödberg

5 Emma:

Du skriver så himla bra texter! Man blir så motiverad

Svar: Åh tack snälla för dina fina ord. Alla förtjänar att få må bra i sig själva.
Sara Stödberg

6 Sandra:

Men så bra att läsa detta nu. Som du vet vill ju jag föreläsa och i går satt jag och tittade på inspiration från youtube och i dag tänkte jag påbörja med att skriva ner stödord för min egna föreläsning. Ett steg framåt som är riktigt läskigt 😖

Svar: Bli inte alltför skrämd, du är ju inte där än. Fokusera bara på det som känns viktigast för dig att ta upp, nervös och orolig kan du bli sen, för nu så försök bara hantera de känslor som dyker upp. Och du, påminn dig själv om att lite läskigt är det för de flesta att öppna boken om sitt liv för andra, men det är okej, det FÅR kännas så.
Sara Stödberg

7 Michelle :

Exakt allt handlar om o bestämma sej . 💕

8 Jennysvardag:

Redan i morse så bestämde jag mig för att städa och skriva isär sängen för att underlätta i morgon. Nu sitter jag här i soffan och känner mig så nöjd. Du skriver så peppande och bra jämt :)

Svar: Tack snälla Jenny! Så skönt att ha avklarat det man vill så att man sen kan få fokusera på sig själv eller barnen!
Sara Stödberg

9 Popprinsessan:

Ditt inlägg fick mig att reflektera över min dag. Vet du, idag hade jag inga som helst planer, inga tider att passa (jo, en), befinner mig i sommarstugan och har inte ens bestämt när vi ska åka hem idag. Och jag har varit på bra humör hela dagen! En vanlig arbetsdag hade jag hunnit sura ut på både hund, man och barn innan jag ens kommit till jobbet :-) Skämt och sido, men det är verkligen intressant hur mycket stress påverkar iaf mitt humör. Och nu ska jag göra allt jag kan för att bibehålla denna känslan hela dagen!

Svar: Det finns ju nyttig och onyttig stress, just den som får oss stingsliga är så onödig. Jag uppskattar din kommentar, din härliga dag smittade med sig även till mig❤️
Sara Stödberg

10 Anonym:

försöker alltid ha ett positivt tänk och tro att saker löser sig på det bästa vis

Svar: Allt löser sig. Sen om det är till det positiva eller till det negativa vet vi inte alltid från en början men det kommer att lösa sig och man är inte där än.
Sara Stödberg

11 Michaela :

När jag går och lägger mig så vill jag känna att jag gjort något meningsfullt under dagen. Att jag kan somna med gott samvete 😉

Svar: För Chloe ger du varje dag mening, snacka om att du borde vara stolt över dig själv!
Sara Stödberg

12 Inne hos Ina:

Visst styr man sina tankar till viss del, men det man kan ändra mest är sitt beteende i olika situationer. Det i sin tur kan ju leda till nya tankesätt eftersom man upplever andra saker.

Svar: Visst är det så jag tänker dock lite som så att förändringen av beteendet sker i tanken.
Sara Stödberg

13 Lexochlogan :

Ja att börja dagen med beslut är inte alltid lätt men med rätt beslut och några chansningar når man framgång tror jag

Kommentera här: