Ångest, depression och anknytning.

Jag läste ett väldigt bra inlägg i en annan blogg häromdagen.
Det handlar om barn, anknytning och de konsekvenser anknytningsproblem kan ge i framtiden och var skrivet på sådant sätt att vem som helst kan förstå innebörden.
 
"Personer som innehar denna typ av anknytning söker ofta vård för exempelvis stresskänslighet, socialångestellergenerellångest i vuxen ålder. Erfarenheter av att inte ha haft någon som finns till hands när man behöver det kan leda till att personen går med anknytningssystemet påslaget hela tiden vilket i sin tur gör att denne känner sig orolig hela tiden. Personen i fråga vet inte riktigt hur man skall känna lugn och frid och upplever således kontinuerlig ångest och stres"
 
Spännande va? 
Besök Fina Charlottes blogg om du vill läsa mer om det här ämnet, hon har dessutom mer eller mindre lovat fler inlägg som är inriktade mot psykologins värld.
 
Klicka här nedanför för att hamna direkt i inlägget jag talar om!
 
www.charlottelinden.se/vad-sager-din-anknytning-som-barn-om-din-35818702
 

Kommentarer:

1 Jennysvardag:

Charlotte skriver så bra så alla kan förstå vad som menas. Hennes inlägg om anknytning var så bra att få läsa. Kul att du också tar upp ämnet :)

2 yasmine mamma till dennis och angelina:

har läst inlägget gillade det massor så himlans intressant.
ha en fin kväll kram

3 Jenny:

Jag har jobbat med barn i många år och tycker att sånt här är så intressant. Har gått på många föreläsningar om ämnen liknande detta.
Nästan så man tycker att alla föräldrar ska gå en kurs om hur viktiga man faktiskt är för sina barn och att vi påverkar hur de blir som vuxna individer mer än vad man kanske tror.

kram kram

Svar: Ja kanske kurser som gjorde föräldrar mer medvetna om saker som har blivit tokiga under deras uppväxt också så att man inte ger samma känsla vidare till sina barn.
Sara Stödberg

4 nouw.com/sannaevelyne:

Tack för tipset, det lät verkligen super intressant :)

5 Moa Larsson:

Men åh åh åh! Jag följer Charlottes blogg och det inlägget var verkligen fantastiskt. Och du är JU HELT FANTASTISK du också som delar det till dina följare så att fler får möjligheten att läsa det! Puss och kram, och kärlek till er två! 💕

Svar: All kärlek till dig och familjen. Tack snälla för alla fina ord du alltid skänker!
Sara Stödberg

6 bloggenommaria.blogg.se:

Intressant läsning hon hade. Värt att tänka på som småbarnsförälder

Svar: Verkligen, det var en bra påminnelse!
Sara Stödberg

7 Sarah:

Jag är inte intresserad av sånt. Kul att du hitta ett inlägg du tyckte var intressant :)

8 Josefine:

Förstår precis!!!! Jag har fått en otrolig knytning till min son. Hade aldrig velat ha de annorlunda.

Svar: Så himla härlig kommentar att läsa, tack snälla du för att du delade med dig!
Sara Stödberg

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Läste det inlägget, men eftersom jag alltid är kritisk till allt så tror jag det finns två sidor av allt. Det finns inget inom forskningen som är statiskt utan det kan alltid vara avvikelser :)

Svar: Absolut, det finns ju människor som har upplevt allt möjligt men ändå står upp och tvärtom. Jag försöker alltid att vars kritisk när jag läser psykologiska teorier samtidigt så får man väl ha en tanke om att varje regel har undantag.
Sara Stödberg

10 Marie:

Fint att du uppmärksammar hennes blogginlägg och att du även för dina tankar vidare

Svar: Ni skriver alla så mycket intressant att ibland vill jag snarare dela era inlägg istället för egna inlägg!
Sara Stödberg

11 Ullie:

japp va inne hos henne o läste bra inlägg o bra att tala om
hoppas din dag varit bra o att du fått en fin start på nya veckan kram

12 Amanda:

Ska verkligen in och kika på hennes inlägg om detta, tycker ju detta ämne är så intressant och viktigt. Och så är hon en fin bloggare :)

13 Mrs.Kjellstr%25F6m:

Jag ska absolut in och läsa hennes blogg

14 Sandra:

Ja, det är riktigt spännande med psykologi och speciellt när det kommer till uppväxt. Jag har ju haft det problemet vilket gör att jag fått massa problem nu i vuxen ålder ❤

Svar: Ja jag tänkte bl.a på dig faktiskt när jag läste inlägget. Jag gillar inlägg där man får aha-upplevelser.
Sara Stödberg

15 Amanda :

Tycker det är spänande att läsa om pyckolgi och hur hjärnan funkar ska in och läsa hennes fina blogg❤️

Svar: Ja inlägget är verkligen läsvärt!
Sara Stödberg

16 Michelle :

Jättebra så som du skrev kul att du vill dela me dej utav hennes blogg 💕

17 Snabela :

Sånna där psykologiska texter kan vara intressanta att läsa, så länge man fattar vad det står. För ofta så brukar det stå skrivet med läkarspråket som är svårt att förstå sig på tycker jag.

Svar: Visst är det så som du säger det är en av anledningarna till att jag gillade just det här inlägget.
Sara Stödberg

18 Sara:

Tack för tipset, tycker sånt är otroligt intressant att läsa om så ska kika in där nu direkt :)

Kommentera här: