Medhjälpare eller medstjälpare?


Har du någonsin funderat över vad som händer när du hjälper en medmänniska med saker de borde göra själva?
Jag menar inte saker som att rasta grannens hund eller hjälpa en sjuk kompisatt handla utan t.ex kontakt med myndigheter för att din kompis är nervös/rädd/lat och liknande. 

Du har säkert ett gott hjärta, dina intentioner är goda men du hjälper egenltigen inte människan i fråga.
Varje gång du gör sådana saker åt någon eller ber någon annan göra det åt dig så behöver ingen pröva att utöka sin trygghetszon.

Om du sitter brevid när din vän ska ringa så är det en okej lösning så klart om man har som mål att nästa gång så klarar vännen det helt på egen hand.

Och när det gäller dig så är enda sättet att utöka din trygghetszon att testa dess gränser.
Rasera de gränserna och du kommer att känna dig så mycket starkare.

Du vill ju inte stanna där du är? 
Du vill ju framåt så kör bara.

Vad är det värsta som kan hända och hur troligt är det att dina katastrof-scenarion faktiskt blir verkliga?

Jag ger dig en utmaning; 
Den här veckan vill jag att du gör något som känns obekvämt för dig.
Det kan handla om kallprat i kassakön, eller kanske har du svårt att lämna klagomål om du inhandlat något som inte alls varit så bra som du hade tänkt?
Den här veckan är din, våga försöka nu.

Kika gärna tillbaka i slutet av veckan och berätta hur det har gått för dig.

Våga växa - Du är inte framme än!


Kommentarer:

1 Fnulan:

Det är en jättebra utmaning. Den brukar jag ge mina anställda och när jag håller i föreläsningar. Att göra någpt för någon annan kostar inget men ger så mycket tillbaka

2 Madde :

Curla är aldrig bra, sen som du skriver, stå bredvid och hjälpa. För när är man verkligen snäll? Tyvärr ser jag det hos väldigt många mammor. Curlar sönder sina barn, gör precis allt.

Svar: Ja och även om det känns snällt i stunden så hindrar vi ju på så sätt individen från att utvecklas,
Sara Stödberg

3 Hanna Karlsson:

Superbra inlägg! Tack för det. :-)

Svar: Tack själv för att du tog dig tiden att läsa!
Sara Stödberg

4 Pärla:

Det där är något jag ofta reflekterar över och försöker pusha människor att "klara sig själva".

Svar: Ja det finns ju inga garantier att det alltid kommer att finnas någon som faktiskt kan hjälpa heller.
Sara Stödberg

5 deveny:

Man skal ikke gjøre for andre ting som vedkommende godt kan utføre selv. Jeg er helt enig.

Svar: <3
Sara Stödberg

6 Fröken Rödlök:

Jag har väldigt svårt för telefon, att ringa alltså. Men när det väl gäller så måste jag ju göra det. Skall jag ringa läkare eller något sådant kan jag ju inte be nån annan göra det.. Har bett någon annan att ringa sjukvård 3 ggr i mitt liv.. två ggr för att jag knappt klarade av att ringa själv då jag behövde ambulans och en gång för att trumhinnorna hade spräckts och jag inte hörde något.

Jag vet en 30+ tjej som ber sin mamma ringa varje gång hon måste boka tid till tandläkaren eller läkaren, när det är någonting helt enkelt. Jag fattar inte varför mamman går med på det.

Svar: Det är kanske så att mamman tror att hon bara är snäll och hjälpsam? Det är rätt vanligt att som förälder tro att man ska göra allt för sitt barn men man missar delen med att skapa självständiga individer.
Jag tycker att det är ändå en stark insikt av dig att genomför telefonsamtalen trots din olust.Med tiden så blir de ju mindre läskiga och vi kan dessutom försöka minnas tillbaka på hur bra det gick förra gången.
Sara Stödberg

7 Maria :

Så underbart inlägg spännande att läsa ❤️

Svar: Tack
Sara Stödberg

8 Chanelle:

Det är sant! Men det beror lite på också. min sambo bokade tid till kuratorn då jag vägrade och inte kunde inse att jag behövde hjälp. Plus att jag inte gillar att ringa. Men jag har fått lov att ringa försäkringskassan och alla andra samtal nu själv och det hade jag nog inte kunnat gjort om det inte vore för att han ringde det första samtalet :) Men ska absolut försöka utmana mig denna vecka med saker jag inte är bekväm med!

Svar: Spontant tänker jag att du, undermedvetet, säkert insåg att något var fel men du kanske var rädd för att få det bekräftat? Och att du klarar av övriga samtal nu är ju dunder. Du är på väg och du kan komma hur långt som helst,Våga utmana dig själv och låt oss se dig växa ännu starkare.
Du vet att jag tror på dig!
Sara Stödberg

9 Therese:

Jag är inte den som vill prata i telefon men blir barnen sjuka och jag måste sjukanmäla dom så ringer jag men bara för att jag känner mig tvungen till det men när 13 åringen va mindre så och mamma levde så fick hon ringa åt mig men när hon slog näven i bordet och sa att det är din plikt therese att ringa fick jag ta svansen mellan benen och ringa men jag ville gråta men den känslan har gått över nu

Svar: Jag är helt övertygad om att din mamma gjorde så av kärlek till dig. Och titta som du växte på kuppen, jag hoppas att du kan känna dig stolt över att du grejar det nu.
Jag är stolt över dig iaf!
Sara Stödberg

10 Alexandra :

Bra inlägg !

Svar: Tack!
Sara Stödberg

11 Frugan E:

Har själv ångest och svårt med den sociala biten så jag fattar verkligen att man vill ha hjälp. Samtidigt så blir man ju inte bättre av att få den hjälpen, hur mycket man än uppskattar det.

Dock hade jag nog hjälpt min dotter även när hon är vuxen om hon mår dåligt psykiskt och inte klarar av det där med samtal och så vidare. Vet ju själv hur det känns.

Hur som, tycker det beror på. Skillnad tycker jag mellan när det finns riktig problematik mot att någon bara är lat eller tycker det är trist att ringa och fixa saker, eller bara inte gillar det.

Svar: Jag förstår dig, dessutom har jag varit i liknande sits. När jag var yngre och skulle ringa t.ex en myndighet så skakade jag och det rann bokstavligen talat svett om mig. Det gick så långt att jag ibland inte ringde de samtalen alls oavsett hur viktiga de var för mig.
Det jag tänker är att det måste finnas andra sätt att gå tillväga så att den det handlar om faktiskt vågar ringa samtalet. För om sanningen ska fram så kommer vi inte vara vid våra barns sida hela deras livslängd och då är det en fin gåva kan jag tycka att man hjälper personen finna strategier att klara sig själv?

Kanske just för att de ska slippa ha det lika jobbigt som vi haft det i längden`?

Din input här var intressant och det tackar jag för!
Sara Stödberg

Kommentera här: