Aldrig rätt..

Ingen är så blind som den som inte vill se finns det ju ett uttryck som säger.
Jag tror helhjärtat på att det stämmer.
Om en människa verkligen har bestämt sig för att du är dålig på ett eller annat sätt så kommer den, högst troligt, att hitta fler "fel" hos dig.
Den personen kommer inte att se något positivt hos dig eftersom den inte vill se dina bra sidor.

Det här beteendet är ganska vanligt och vad den utsatta personen än förbättrar så hittar man andra fel hos denne. Ett hamsterhjul utan dess like mellan några få personer, till sist gror osäkerhet och med det stress. Stressen över att aldrig få vara bra nog. 

För utomstående så kan det vara svårt att se och identifiera det som sker, för som sagt stress och osäkerheten skapar ju fler fel och de syns även för andra och blir till sist störande moment för dom.
Nu tänker ni kanske att detta måste vara arbetsrelaterat? Det är långtifrån bara på arbetsplatser i vuxenlivet som detta sker.
I familjer, andra sociala konstruktioner och även bland elever i skolans värld kan detta drabba någon individ. 
Lille Pelle kanske har svårt för ett särskilt ämne, ansvarig lärare noterar och tar upp frågan med andra lärare om det är så Pelle har det i alla ämnen? Plötsligt hittar alla fel hos Pelle och börjar peka ut dom, "för att hjälpa" Pelle.
Pelle börjar fundera över vad som är fel med honom? Och hamsterhjulet är igång.

Det är lätt att smittas av den negativa synen på en annan individ, att vara den individen -oavsett i vilket sammanhang det gäller är inte lätt.

Varför skriver jag då allt detta?
Jo, jag vill påminna er om att uppmärksamma vad som händer när ni börjar tycka allt sämre om någon. Verkligen vara uppmärksamma på varför ni känner så så att ni inte bara tar över någon annans upplevelse av personen ifråga.

Kommentarer:

1 Yela:

Så sant det du skriver! Tycker alltid man ska forma sin egen åsikt, jag har generellt svårt att ogilla andra men när jag väl gör det så finns de en bra anledning bakom🌷

Svar: Du har helt rätt grundinställning tycker jag, det är dock vanligt att man färgas av andras åsikter om man inte stannar upp och funderar lite ibland!
Sara Stödberg

2 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Så himla sant det du skriver. När man väl börjat störa sig på något oavsett om det är hos en själv eller någon annan så kan det vara svårt att sluta störa sig tycker jag. Då hittar man gärna fler och fler fel. Konstigt egentligen...

Svar: ”Jag kan ALDRIG göra något alls rätt, jag gör ALLTID något fel. Jag måste vara dum i huvudet!” <= känns det igen? Där har jag varit en del gånger genom åren, galet hur vi gör illa oss själva.
Sara Stödberg

3 Elin:

Jag håller med dig om det där du skrev:

"Om en människa verkligen har bestämt sig för att du är dålig på ett eller annat sätt så kommer den, högst troligt, att hitta fler "fel" hos dig.
Den personen kommer inte att se något positivt hos dig eftersom den inte vill se dina bra sidor."

men jag tycker det är så trakiskt att vissa är så fördomsfulla också. & så bestämda & ville inte förstå när man vill försvara sig eller förtydliga sig

Svar: Är man inte riktigt stark i sig själv, inuti, för stunden så kan sådana människor få alldeles för mycket av vår energi. Det är inte värt det. De negativa människorna måste vi antingen komma bort ifrån eller klara av att ”stänga av”.
Men det är hemskt när man vill få förklara sig men talar för döva öron, ingen mår ju bättre av det.
Sara Stödberg

4 Yasmine mamma till dennis och angelina :

Man påverkas även vad andra säger. Jag brukar försöka att inte leta fel hos folk. Alla har vi våra fel. Se det possitiva

Svar: Ja, alla människor har verkligen både bea och dåliga sidor. Alla egenskaper går ju att använda till bra saker, bara man ser möjligheterna!
Sara Stödberg

5 Josefine:

såg en väldigt bra quote om just detta. Har man väl börjat tycka mindre om någon så hittar man fler fel att klanka ner på. Inte så bra. Men, vissa är så. Tror nog jag med gjort de någongång. Usch! SKa bättra mig, tack!

Svar: Jag tror att det är en del av att vara mänsklig, jag är långt ifrån felfri själv och måste ibland påminna mig själv om att tänka om.
Sara Stödberg

6 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Det där med att man skulle peka ut Pelle håller jag inte alls med om. Snarare så att man som lärare sitter och frågar hur det fungerar i andra ämnen och att det då kommer upp att vissa ämnen fungerar bättre. På så vis börjar man klura i vad som kan vara det fel som påverkar att eleven inte fungerar i just vi säger matematik. Det är då det kan sättas in anpassningar eller att eleven får börja gå hos speciallärare, det handlar inte om att man ser negativt på barnet utan att barnet ska lyckas.

Det är allt för ofta som personer som inte jobbar som lärare tror sig ha en hel inblick i hela skolans verksamhet, men bara för att man själv gått i skolan betyder det inte att alla skolor var som sin egen skolgång.

Svar: Det är bra att du säger till här för jag har uttryckt mig väldigt illa och nu när jag läser ytterligare en gång så ser jag ju (tack!) hur det kan uppfattas. Jag menade inte att det alltid är resultatet av läraren som frågade runt. Jag har varit inom skolans värld själv,som vuxen, och jag har dessvärre sett sådana exempel i verkligheten.
Men, jag förstår vad du menar och jag ska omformulera det hela.
Majoriteten av lärare är proffsiga och pedagogiska och förtjänar beröm för det jobb de lägger ner.
Sara Stödberg

7 www.nouw.com/sannaevelyne:

Så himla bra skrivet och viktigt inlägg :)

8 Lillan Kind:

Det skulle göra stor skillnad om alla hade insikten att forma sina egna åsikter, utan att låta sig påverkas av andra. Förloppet du beskriver utgör tyvärr ganska ofta en grogrund för mobbning och även drev. Den som tycker illa om någon har oftast svårt att nöja sig med att nära känslan i sin ensamhet och tysthet, utan måste söka stöd i jakten på de outsinliga felen. Den som vill hålla dig väl med ”rätt” person hänger på. Det är en destruktiv och farlig dynamik, som tyvärr vanligen får fortgå. De som ogillar det som händer är oftast för bekväma eller fega för att försöka stoppa den nedåtgående spiralen.

Svar: Du sätter verkligen fingret på det hela. Det finns så många människor som trycker ner andra utan någon egentlig anledning alls. Eftersom groende osäkerhet hos den utsatte dessutom skapar fler misstag så blir den människan ganska försvarslös.
Sara Stödberg

9 Lexochlogan :

Tror absolut det stämmer, vill man se fel så letar man fel även om det inte finns några och skapar det nästan själv. Man skall alltid tror att man kan göra rätt så blir det också bättre

10 Anneli @ spinkfinger.com:

Så sant det du skriver! När jag var yngre hade jag väldigt svårt för ordförståelse. Många av mina så kallade vänner tittade på mig som om jag var dum i huvudet så fort jag öppnade munnen. Jag var även blyg och en person ogillade mig för det och har gjort det i alla år.

Flera sa gärna "du är så tyst jämt". Jag tröttnade förstås på detta och idag är jag helt tvärtom och är omgiven av personer som gillar mig för den jag är. Och bryr mig inte så mycket om vad folk tycker och tänker.

Här om veckan mötte jag en av personerna som ofta kommenterade att jag var så tyst, hon har nog aldrig sett mig prata så mycket. Jag tänkte "Tack för att du hjälpte mig till att bli den jag är idag" haha :D

Svar: När jag gick i högstadiet så fanns det en tjej i min klass som var så tyst, så tyst. Jag var totala motsatsen. Jag vet att jag ofta funderade över hur hon kunde vara så lugn och tyst, jag avundades henne.
Hur hon är idag vet jag inte men jag kan fortfarande tänka på henne ibland. Jag brukar tänka att de som är tystast sparar sina ord till väl valda tillfällen och då gäller det för övriga att lyssna.
Sara Stödberg

11 Marie:

Ja det är nog lätt att se till det negativa många ggr man får försöka se det bra med

Svar: Absolut, alla måste vi ibland påminna oss om allt som är bra!
Sara Stödberg

12 Amanda:

Ja att folk trycker ner en och tycker dåligt om en händer inte bara på arbetsplatsen det kan hända hemma, har själv varit med om det och ja jag brukar själv trycka ner mig själv. Men försöker verkligen se det goda hos folk. Det kanske låter naivt men hellre de än att trycka ner någon :)

Svar: Inte naivt alls enligt mig, godhjärtad snarare!
Sara Stödberg

Kommentera här: