I Sverige har alla barn samma förutsättningar.

Jag såg, för rätt längesen nu (troligen runt valtider 2018), en debatt på Facebook om hur man borde beärkna skatten varje enskild individ ska betala från sin inkomst. Strax innan dess hade jag sett en dokumentär om sjukvården i USA och hur den fungerar vilket gjorde hela diskussionen än mer intressant att följa.
 
"Jag har studerat hårt och kämpat för att komma dit där jag är idag. Det kan alla andra också göra,vi har samma förutsättningar när det kommer till att studera, därför vill jag absolut inte betala in si eller så mycket i skatt av mina surt förvärvade pengar". eller något i den stilen var ett ganska vanligt argument man kunde läsa och även;
"Varför ska jag betala in skatt alls, det är väl bättre att bara betala för de delar som skatten går till som jag  själv använder?'".
 
Vad dessa människor röstar på bryr jag mig inte särskilt mycket om, men deras argument fick mig att stanna upp lite och fundera mer över vad de faktiskt gav uttryck för.
 
När jag läste det första exemplet så väckte det ilska i mig. En enorm ilska faktiskt.
Det andra exemplet gjorde mig mållös, personen som uttrycker det har gått i en skattefinansierad skola, fått använda BVC som barn, VC, tandvård osv under sin uppväxt. Har troligen även åkt med lokaltrafik m.m. Men NU skulle hen inte bidra till att ge andra samma möjligheter?
För mig, personligen, så är det jättesvårt att förstå den tankegången. Om jag bara ser till mig, mitt och mina barn så kommer väl ingen annan att bry sig om mina barn om jag helt plötsligt inte finns mer?
Jag skulle dessutom inte klara av att se andra som kämpade för att få en brödbit till sina barn i de familjer som faktiskt inte kunde betala för sig av olika anledningar.
Ska jag vara ärlig så betalar jag hellre mer i skatt för att någon stackare ska få det bättre, lärare och poliser högre löner, skolor och omsorg som funkar. Jag har tak över huvudet ju, jag kan se till att mina barn har både mat och kläder, de har trygghet. Om jag kan hjälpa någon annas barn så gör jag det med stolthet.
 
Om du känner eller tycker annorlunda förresten så är det helt okej med mig, vi ser ju alla livet genom olika ögon och jag skriver inte detta för att göra dig upprörd utan för att rensa mitt huvud från tankarna kring ämnet. Tillbaka till första exemplet nu:
 
Att säga att alla barn i Sverige har samma förutsättningar för att i slutänden klara av att läsa på universitet direkt efter avslutat gymnasium känns inte helt rättvist. Så enkla saker som att ha någon att läsa läxor med på kvällen eller som ser till att du är mätt, trygg och känner dig älskad är inte en självklarhet. Inte ens i Sverige.
Att du kan känna dig trygg på din väg till och från skolan är inte en självklarhet - inte ens i Sverige.
Att dina kläder är rena och hela är inte en självklarhet längre - inte ens i Sverige.
Att din skolmiljö är drogfri är inte en självklarhet - inte ens i Sverige.
 
Om inte du har åtminstonde ett antal av de faktorerna tryggade så kommer du garanterat att ha fler saker än skolan ,och vänner, i huvudet när du växer upp. 
Om du dagligen redan som liten måste passera människor i utanförskap på väg till och från skolan så kommer det troligen att bidra till din uppfattning av rätt eller fel och även din tilltro till att alla kan lyckas på "rätt" väg i livet. Särskilt om du inte har en vuxen som du kan diskutera vad du upplever med.
 
Om dina föräldrar inte har möjligheten att sitta ner med dig och dina läxor så finns det en risk att du inte kan göra dina läxor alls. Föräldrar kan mycket väl misslyckas inom det området, olika anledningar kan vara psykisk ohälsa, missbruk, språksvårigheter med mera.
Om du behöver vara hungrig och osäker på om det finns mat hemma på kvällen så kommer det, högst troligt, påverka ditt fokus på läxarbete och skolgång.
Om du ytterligare en dag måste gå till skolan med en klump i magen för att du vet att dina klasskompisar kommer att skratta åt din,gamla och trasiga tröja, och att du har vinterskor fast det är sommar för längesen,(de vet ju inte att du faktiskt inte har andra kläder än just de)  så kommer det att påverka hur pass bra du kan klara av skolan.
 
Högst troligen så påverkar det även din syn på livet, på dig själv och på andra människor. 
Att du får vara ute hur länge du vill på kvällarna utan att någon ropar in dig ser kanske dina vänner som en lyx, hur ska de veta att det beror på att din mamma jobbar kväll och din pappa  ligger utslagen på soffan?
 
Tror säkert att många av er som läser nu tänker saker som "Ja men skolan måste ju göra en orosanmälan när de ser sånt!" och "Vi har ju faktiskt ett skyddsnät i Sverige så det kan inte vara så många som har det så?"."Men någon utomstående måste ju se detta och reagera?", jasså?  Jag minns en liten flicka från Palestina som bodde hos släktingar här. Hon bad om hjälp men de hade ändå möjligheten att slå ihjäl henne. Bobby, en kille som troligen inte kunde larma om hur han hade det själv, och när resten av vuxenvärlden såg det så var det ju redan för sent?
 
Jag vågar faktiskt garantera att det är bra många fler än vi tror. En bidragande faktor är ju också barns dödliga lojalitet gentemot sina föräldrar, jag använder ordet "dödlig" för den kan skada så otroligt mycket.
Det är en instinkt som vi ber barnet att gå emot när vi frågar om hur barnet har det hemma och förväntar oss ett rakt och ärligt svar.
Människan har alltid, sedan vi blev människor, varit beroende av beskydd, värme, ett visst mått av utbildning och mat , överlevnadsinstinkten har därför gjort oss beroende av våra föräldrars gillande.
En del barn kan, till viss del, förlora den instinkten i samband med att de förlorar hoppet om att bli älskade och accepterade av sin förälder. Det brukar dock ta väldigt lång tid att komma dit.
 
Barn med NPF har troligen inte samma förutsättningar som alla andra heller, samma rättigheter absolut men inte samma förutsättningar. Samma sak de barn som faktiskt utvecklar olika ångesttillstånd, depressioner med mera redan som unga individer. Samma rättigheter är inte samma förutsättningar.
 
Att säga att alla barn har samma förutsättningar känns väldigt ogenomtänkt. Givetvis finns det en hel del barn som klarar av att bryta de barriärer, de odds, de har emot sig. Barn är fantastiska på att anpassa sig.Men det krävs nog någon komponent  någonstans för att nå dit och även om jag inte vet vilken det kan tänkas vara så kan jag inte säga att alla har samma förutsättningar.
 
Det är inte det att jag inte unnar en människa sina pengar, och människan får och bör vara sjukt stolt över hur långt hen har kommit i livet, det skulle jag också vara så klart.
Jag är inte avundsjuk heller faktiskt, jag har ju aldrig räknat med att ha särskilt mycket pengar att lägga på ett flashigt hus osv eller dyra märkeskläder. Sådana saker kan jag inte ha som drivkraft jag är så tacksam över livet ändå. Fast det är klart, ett riktigt litet slott med rosor och klängrankor och en hundraårig spännande historia kanske jag skulle kunna ta emot som gåva om någon vill bli av med det ;).
 
 
I vilket fall, det som fick mig att känna att jag måste få ut de här tankarna ur mitt huvud och ner till tangentbordet var ytterligare en film om två skolor, inom samma skolområde i USA, men med olika upptagningsområden. I den skola där barn som hade det lite bättre ställt så verkade läroböckerna fräscha, byggnaderna rena och fräscha och de hade ett rätt högt snitt på antal elever som klarade sin utbildning. I den andra skolan, i ett fattigare område så var skola och böcker fuktskadade och mögliga, lärare outbildade i de ämnen de skulle lära ut, ena skolbyggnaden  var klassad som fallfärdig men, eftersom aulan var där så var man tvungen att använda den ändå vid vissa tillfällen.
När det gäller hudfärg på eleverna så, ja ni kan säkerligen gissa själva i vilken skola  majoriteten av eleverna hade en mörkare hudton respektive en ljusare?
Det är ett otroligt bra sätt (för att förtydliga här - jag är ironisk) att se till att hålla fattiga just fattiga genom att inte investera i dom. Sedan kan man sitta där och förfäras över varför så många från ena området hamnar i t.ex. kriminalitet sen. Det man skapar hos barn får man skörda sen, barnen i det fattigare området i filmen lär inte växa upp med känslan av att de är särskilt mycket värda i samhällets ögon. Saknar du känslan av att vara värdefull så finns det en rätt stor risk att du till sist blir destruktiv mot dig själv och/eller din omgivning. 
 
Du spelar handen med kort som de gav dig från början.
 
Och du, om du, på din väg genom livet, möter ett barn som inte verkar må så bra så snälla, för allt i världen, våga visa att du ser barnet. 
 
 

Kommentarer:

1 Pärla:

Jag håller helt med dig, individanpassad skatt låter rent ut sagt farligt, det skulle segregera människor ännu mer, klyftorna skulle bli ännu större. Jag betalar gärna skatt så att alla människor har samma grundläggande förutsättningar.

Svar: Jag har ibland lekt med tanken att jag vore född i ett annat land med ett annat system. Det får mig rätt snabbt att se vilken tur jag har haft som blev född just här.
Sara

2 Elisabeth:

Ett mycket intressant inlägg som fick mig att tänka till lite. Tack så mycket <3

Svar: ❤️ Hoppas att du får en bra dag!
Sara

3 PT Lilla Ax:

Viktiga saker du benämner! Det är vi vuxna som måste se helheten, rättvist är inte nödvändigtvis att alla får samma låda att stå på. Naturligtvis måste den anpassas. Sen vore det hemskt om vi inte själva kan se vilken förmån vi haft som har Sverige som bas. Kan jag vara med o bidra till välfärden gör jag gärna det.

Svar: ❤️ du sätter pricken över i!
Sara

4 Emelie:

Jag är för skatter och tycker att det i grund och botten är bra, men för mig handlar det mycket om att att pengarna faktiskt hamnar på rätt ställe till rätt personer :-)

Svar: Det tänkte jag också på medan jag skrev. Det finns tillfällen då man läser nyheterna och ser hur en del pengar, våra pengar, slösas på saker som man måste insett från början inte skulle bli helt bra. Jag brukar fundera på om beslutsfattare reflekterar över just det, att det är våra pengar och inte låtsaspengar och om de inte skulle kunna användas ännu bättre..
Sara

5 evelina:

Verkligen ett sånt bra inlägg du delar med dig av. Det är bra tankar och saker du tar upp som man behöver tänka på.

Svar: Jag tänker mig att många kanske inte ser hur många av de saker som vi tar för givet faktiskt har betalats av andra. Man har liksom aldrig behövt fundera särskilt mycket över det. Sen får de som en chock när de inser att trots allt pluggande som de slitit hårt med så dras, vad som troligen ses som en enorm summa, pengar från deras lön till skatt. Sen kan man så klart diskutera hur mycket var och en ska betala eller vart pengarna tar vägen men det är en annan fråga..
Sara

6 Therese:

Jag håller helt med dig. Att alla har samma förutsättningar stämmer ju så klart i teorin, men i praktiken så är det så mycket som påverkar. Det är ju faktiskt bevisat.

Att det sedan blir otroligt mycket dyrare om vi ska betala själva och det väl händer något verkar många inte reflektera över. För även om vi betalar mycket skatt så skulle nog inte många haft flera hundra tusen sparat till oväntade sjukhusräkningar, om dom fått behålla skatten själva.. Och så lägger vi till barnens skolgång på det, vanliga vårdbesök och så allt det där man inte reflekterar över...

Det jag kan gnälla lite över är väl möjligtvis att vi betalar så hög skatt men ändå har vi kaos i sjukvården på många håll.. Många som inte har tillgång till bb på rimligt avstånd eller helt enkelt inte får plats, långa vårdköer generellt, stressade läkare som inte hinner med, felbedömningar osv.. =/

Svar: Jag kan ju så klart hålla med om ditt sista stycke(utöver de första två så klart).
Läkare räddar liv så självklart förtjänar de höga löner om jag tänker på allt ansvar de har i sin tjänst (givetvis gäller samma sak alla som jobbar inom vården), men, hyrläkare känns som en dum grej. Inhyrd för en viss tid och sen vidare. För den som har långvariga hälsoproblem så innebär det lätt att nästa läkare missar en enda detalj i journalen, och sen kommer nästa läkare och när dennes inhyrda tid löper ut så kommer nästa. Jag vet inte hur det är nu men för ett antal år sen så var det galna summor man hyrde in läkare för, de som var ”fasta” läkare tjänade mindre. Så fler fasta läkare skulle möjligen ha gjort att man kunde anställa fler och därmed minska stressade beslut plus givit en viss kontinuitet till patienterna..
Sara

7 Jennysvardag:

Så viktigt och bra att du tar upp allt det här. Många barn har verkligen inte samma förutsättningar. Många barn får lägga sig hungriga varje kväll. Jag tycker verkligen att skatten är bra som den är. Tänk så mycket mer alla skulle behöva betala för sjukvård om vi inte betalade så mycket skatt.

Svar: Ja, det hjärtskärande att tänka på de barn som på ett eller annat sätt inte får sina behov tillgodosedda.
Att inte kunna betala för sin egen eller sitt barns sjukvård är en tanke som nästan får det att vända sig i magen på mig. Även om allt runt mig skulle skita sig just nu (lägenheten brinner upp, bilen går sönder, jag blir arbetslös osv) så kan mina barn eller jag få hjälp om det blir hälsoproblem. Jag behöver aldrig välja mellan en inhalator eller hyran eller maten.. Tack gode gud för det!
Sara

8 Hanna Karlsson:

Klockrent inlägg! Det är hemskt att läsa om hur självcentrerade en del människor är som bara ser till sitt bo och inte kan tänka längre än näsan räcker. Det är så sant det du skriver att så som vi behandlar barnen påverkar hur barnen blir som vuxna. Så det är upp till oss att gå in och agera när vi ser att någon riskerar att fara illa.

Svar: Jag undrar om de någonsin har funderat över att även om de skulle ha råd så kanske inte deras mamma eller någon annan nära skulle ha det.
Barn och deras möjligheter och trygghet är verkligen min primära hjärtefråga i livet.
Sara

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Håller med dig, jag är glad och stolt över de svenska skatterna. Tänk bara allt vi får för det, nästan gratis sjukvård, gratis skola, gratis skolmat, gratis att polisen rycker ut. Vi har en föräldraförsäkring som låter föräldrar vara hemma över 1,5 år med sina barn. Det är faktiskt förbannat bra, inte många länder som har de förmånerna. Betalar gärna för den saken.

Svar: Jag kan bara hålla med dig och tänka att jag inte kan se alls hur någon kan tycka att det är något dåligt.
Jag har alltid varit stolt över att kunna bidra och betala skatt, det är ju våra ungars framtid det handlar om, deras trygghet, går det ens att sätta ett pris på det liksom?
Sara

10 Johanna:

Förstår hur de tänker, men samtidigt betalar jag gärna skatt för att alla ska få samma möjligheter att gå i skolan och plugga vidare sedan om de vill. Jag städjer gärna skolmaten och kanske även frukost för de som behöver. Samtidigt tycker jag att de är bra att de som har hög inkomst inte ska skatta 50% nu, då jag är helt fine med att de som arbetar mycket, har en bra utbildning, pluggat 5 år och därmed har mycket studielån, ska tjäna bra. Tacl för en tankeställare. Kram<3

Svar: Om det inte hade varit så att de betalade så mycket i skatt, hade de blivit erbjudna samma löner då? Eller hade arbetsgivarna varit de stora vinnarna då? Samtidigt så tänker jag att den femåriga utbildningen i ditt exempel betalas väl med hjälp av just skatter, CSN-lån är ju just ett lån ., Jag känner mig lite kluven faktiskt. Givetvis ska slit belönas, men vem avgör egentligen vems jobb som är viktigast t.ex jurist eller lärare?
Jag lan dock väldigt lite förresten om vart inkomsttaket för olika skattesatser ligger så jag känner inte riktigt att jag har rätt att uttala mig om vart det borde ligga heller.
Sara

11 Madelene:

Oj vilken rejäl tankeställare jag fick nu när jag läste inlägget. Mycket som gick i fram och tillbaka i mina tankar. Tycker skatt är bra men tycker de ska hanteras rätt och hamna rätt.Tycker att skattepengarna bör gå åt mer till polisen och vården, skolan som du säger.

Svar: Jag har svårt att förstå hur så mycket pengar kan försvinna från vår välfärd genom skattesmitning som det sägs göra, hur man kan lägga pengar på nya torg men glömma människorna som förväntas använda dom. Hur politiker, diverse statsanställda chefer kan tjäna ofantliga summor medans Viola 85 får minskad hjälp av hemtjänsten m.m.
Ibland tror jag inte att de som fattar besluten inser att det är riktiga pengar och riktiga liv det handlar om.
Sara

12 Hanna:

Mycket av det du skriver har jag inte tänkt på. Individanpassad skatt låter för mig helt befängt och att det skulle nog förstöra samhället mer än hjälpa, tack för att du ruskar om mig ibland och får mig att tänka och reflektera.

Svar: Helt ärligt, ibland blir jag nästan mörkrädd när jag ser hur folk resonerar. Ofta är det väldigt unga personer och någonstans inuti så ber jag en tyst bön för att de ska komma ut från ”Jag-bubblan” illa kvickt och få utveckla ett konsekvenstänk.
Sara

13 Fnulan:

Jag inser att du och jag verkligen har samma värderingar i livet. Många säger att man är dum i huvudet när man tycker att skatt är bra. Men herregud då får jag glädjen att hjälpa andra som inte har det lika bra som vi. Det kunde vara jag..

Svar: ❤️ Jag har alltid varit stolt över att få betala skatt. Till och med de gånger jag har haft kvarskatt att betala in så har jag inte knorrat. Sen kan säkert en del skattemedel stoppas i bättre hål än de som de hamnar i men det är ju en annan fråga.
Sara

14 Mirre - Sweetwords:

Du får ursäkta men jag är jättematt och hängig och orkar inte läsa ikväll, jag tycker i alla fall att du är grym och tar uppp viktiga saker,

Svar: Du, för mig är det viktigare att du kryar på dig så att du får bli frisk istället. Var rädd om dig!
Sara

15 Amanda:

Tycker du delar så intressanta inlägg, och gillar verkligen att läsa din tankar kring detta. Tycker det är otroligt att det ska vara en splittring mellan de fattiga och"rika". Du har ju helt rätt att om bar växer upp i en miljö där dom inte är trygga och känner sig älskade då kan de gå till att bli kriminella :/

Svar: Varje barn är alldeles för värdefullt för att glida mellan stolarna. Som sagt, jag betalar gärna mer i skatt om det hjälper välfärden, lärarlöner, poliser, vård m.m
Sara

16 Madde:

Det där är så svårt. Är född i en "arbetarfamilj" där det gärna förespråkades att de "rika" skulle betala mer skatt, och de själva jobbade svart. Har själv fått gå ner i lön då jag inte hade råd att jobba. Gick ner 500 i lön och fick sju hundra mer i handen, En del tyckte jag var ego då jag gjorde det, men de 700 kronorna var 2 veckors mat för mig och mina barn. Självklart ska vårt samhälle vara skattefinansierat till stor del, men anser fortfarande att alla ska dra sitt strå till stacken. Att jag är kall i detta beror på att jag på nära håll ser hur folk utnyttjar systemet och det gör mig totalt galen.

Svar: Det finns alltid fler sidor av ett mynt och det är det jag tycker är en av de bästa sakerna med en blogg, jag har chansen att få se andras tankar kring allt. ”Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov” var det väl någon som sa någon gång och lite kan jag nog hålla med där. Sorgligt det är när de som utnyttjar systemet inte inser att de också urholkar detsamma.
Sara

17 Kamilla:

Samhället ska kunna ge alla barn samma förskola och skola. Det är väl bra. Sedan kommer andra biten som ställer till det uppväxt villkor, familjen situation, umgänge, var man växer upp, egna intressen. Allt annat är inte lika och kommer aldrig vara. Men vi måste försöka skapa förutsättningar för att alla barn ska få så lika det går.

Svar: Ja absolut. Jag håller med dig.
Sara

18 Em:

Vilket bra inlägg, och självklart sätter det tankar i ens huvud. Jag är inte så insatt, men absolut finns det många funderingar!

19 Veronica:

Bra saker du benämner! Det är de vuxna som måste se helheten, rättvist är inte nödvändigtvis att alla får samma låda att stå på. Den måste anpassas. Kan jag vara med o bidra till välfärden gör jag gärna det.

Svar: ❤️ Så bra sätt du uttryckte det på, ”Lådexemplet” tar jag med mig!
Sara

20 Moa hansson:

Så himla bra inlägg, jag håller med dig till fullo! Man får mycket tankar när man läser inlägget och jag skulle gärna betala mer skatt om barn kan få det bättre! :)

Svar: ❤️
Sara

21 Annica:

Jag tror definitivt på det skattesystem vi har här i Sverige. Vill inte ha det som i USA för att dra ett exempel. Hellre högre skatt och att det hjälper andra.

22 Sandra:

Jag håller med dig, om det blir som dessa tycker så blir det ju mer ett anarkistiskt samhälle där den starkaste överlever, alla man se till dig själv tänk. Då kommer ju ssmhället hamna i kaos.
Jag betalar gärna skatt för att få fortsätta ha det tänket och de värderingar Sverige har ❤

Kommentera här: