Resan inuti #4

Dagens utmaning är att tänka dig tillbaka genom åren i ditt liv och försöka minnas en plats eller ett specifikt tillfälle när du var riktigt, riktigt trygg.

Jag vill att du blundar och försöker minnas så mycket som möjligt från det tillfället eller den platsen.
Försök att, mentalt, hitta tillbaka dit och se dig omkring. Finns det några speciella dofter, ljud eller känslor där? Kanske någon person vars närhet gjorde att du kände dig extra trygg just där eller då?

Skriv gärna ner dina tankar och minnen, så detaljrikt som möjligt.
Om du vill och orkar så får du gärna dela med dig, är det för personligt för dig så är det så klart så.

Kommentarer:

1 My:

Min trygga plats va i vårat gemensamma hem innan mamma och pappa skiljde sig och innan han träffade sin satmara till fru. Då alla syskonen bodde hemma å pappa hade jordbruket 😍

Svar: Tack för att du delade med dig.Försök att tänka dig tillbaka just dit, när du hade det som bäst. Jag inser av det du skriver att du inte riktigt kom överens med den kvinna din pappa träffade sen och att du troligen känner dig besviken över att det blev just så som det blev. Det är förståeligt isf. Men nästa gång när du besöker den här platsen i ditt minne så har inte ”hon” dykt upp än. Vi vill inte ge henne makten att förstöra just Din ”trygga plats”, Alla kan behöva en trygg plats i sina minnen att fly till även i nutiden när det är jobbigt. Den är din, bara din, och ingen annan får ta ifrån dig den❤️
Sara Stödberg

2 www.nouw.com/Sannaevelyne:

Åhh ska sätta mig med en kopp kaffe och verkligen fundera på det här :)

Svar: Gör det, det är bättre att påminna sig om den medans man är i balans tänker jag än när man är i obalans för att livet är i en tyngre, jobbigare, fas. Om vi minns den tillräckligt väl sen så kan vi faktiskt använda oss av just den platsen för att framkalla en inre känsla av trygghet när det behövs.
Sara Stödberg

3 Ariella :

Min trygga plats är utom tvekan min mormor och morfars hem. Nu är huset sålt till en barnfamilj som gjort om deras smålandsställe. Mormor och morfar finns inte längre men minnena bär jag med mig. Jag minns min barndom där, mina sommarlov och annat kul som jag bara kunde göra där. Där var jag helt fri.

Svar: Fri och trygg, det är underbart att få uppleva. Tack för att du delar med dig, för mig var min farfar och min mormor och deras respektive hem stora inslag av trygghet för mig när jag växte upp.
Sara Stödberg

4 Lexochlogan :

Jag har nog nästan alltid känner mig trygg men skall absolut sätta mig ner och fundera om det finns någon speciell plats eller tidpunkt jag lan minnas

Svar: Vem vet, om inte annat kanske du hittar finna minnen att le åt!
Sara Stödberg

5 Yela:

Fina du, tack för dina inlägg! Min trygga plats från barndomen är med min mamma❤️

Svar: Jag har förstått att just din mamma har en otroligt viktig roll i ditt liv, både nu och då, det gör mig (som mamma) väldigt glad att höra.
Sara Stödberg

6 Malin Moen:

Älskar verkligen med att besöka denna sidan. Får sitta tillbaka och fokusera på det som är positivt och fina minnen i livet. Komma bort ifrån vardagen och stressen. Älskar denna sidan! :D Menar det verkligen. Skall nog sitta tillbaka och filosofera bort ett tag :) Hehe

Svar: Vad glad dina ord gör mig, tack snälla! Vi glömmer så lätt bort de viktigaste sakerna i livet, de som faktiskt får eller har fått oss att må bra. Ju mer vi tappar dom, desto sämre mår vi. Stressen i vardagen kräver uppmärksamheten alltför ofta. Vi måste komma ihåg att leva också!
Sara Stödberg

7 Annica:

Min är en stuga som släkten har i sin ägo. Backar med gräs. Vinbärsbuskar. Dass och inte direkt mycket el. :)

Svar: Jag kände lukten av vinbär direkt! Det överraskade mig faktiskt att känna, tack!
Sara Stödberg

8 Sandra:

Min farmor, hon var min trygghet ❤
Jag fick följa med henne ut i skogen mlnns jag, det var så härligt ❤

Svar: Far och morföräldrar ska vara, och är ofta, en underbar källa av guld för barnbarnen
Sara Stödberg

Kommentera här: