Sträck på dig!

Du såg ett program om mobbning på tv eller kanske läste du en artikel om ämnet och förfärades.
Du tänkte nog att om DU skulle ha sett det ske då..

Ändå så står du där framför spegeln, med axlarna lite lagom framskjutna,^Med ett kroppsspråk som säger att du nästintill vill be om ursäkt för din egen existens.
Du är en mobbare, du förgiftar din egen kropp och luft med dina negativa tankar om dig.
Du är din plågoande.
Du är din mobbare.
Din bild av dig kommer att smitta andras syn på dig.

Det är dags att sträcka på ryggen och sätta stopp.
Det är dags att stirra in i de där ögonen du möter i spegelbilden av dig själv och säga högt;
"Nej, inte mer. Det räcker nu!".

Du har oändligt mycket mer att ge du har bara lyckats lura dig själv genom pruta på ditt eget värde.
Nu kommer vi till det positiva dock.
Du kan förändra detta.
Du behöver inte någon diet, nya kläder eller ändra utseende.
Kom ihåg att förändringen måste börja inuti dig.
Du har styrkan det du saknar är tron på dig själv.

Med tanke på hur många framgångsrika människor det finns i världen, varför skulle inte du kunna lyckas med det du tar dig för?
Varför tvivlar du på din kraft?
Varför talar du nedvärderande till dig själv?

Börja styra dina tankar, det kan krävas lite övning men du kan göra det om du bara fortsätter att försöka och inte ger upp.
Du är värd att må bättre.
Varje gång de negativa tankarna börjar formas i ditt huvud så styr undan dom och fokusera istället på en positiv egenskap du har.
Varje gång.
Min teori är att till sist kommer din hjärna att programmera om sitt sätt att tänka och du kommer att se allt det positiva du har och att det du ansåg var nnegativt inte är särskilt dåligt alls.

Var dig själv och var din egen bästa vän!

Kommentarer:

1 Fröken Rödlök:

Det där var en himla bra text, bra skrivit du =)

Svar: Tack för dina fina ord, de värmer i höstmörkret!
Sara Stödberg

2 Ariella :

Vilken bra och viktig inlägg

Svar: Tack för att du tog dig tiden att läsa!
Sara Stödberg

3 Johanna:

Vilket fint inlägg! Så himla viktigt!!

Svar: Tack snälla!
Sara Stödberg

4 Wifeey:

så jätte bra inlägg som är så viktigt både bland barn och vuxna
mobbning är så fruktansvärt hemsk

Svar: Tack! Mobbning gör ju så att andras hårda ord till sist ofta blir en individs egna sanning. Så sorgligt att det man önskar att det gick att stoppa helt.
Sara Stödberg

5 Ida:

Så bra inlägg, detta är så viktigt att ta upp! Det är liksom ett ämne som alltid kommer vara aktuellt!

Mobbing är så hemskt, kan däremot tycka att vuxenmobbing är värre!

Svar: Vuxenmobbning är obegripligt enligt mig, vuxna bör ändå vara medvetna om sina handlingar och dess konsekvenser.
Sara Stödberg

6 Lillan Kind :

Vilket bra inlägg om mobbning ur ett annat perspektiv än hur ämnet brukar belysas. Tyvärr är det oerhört många människor som mobbar sig själva. Ofta för att dom tar över från de som mobbade från början. Man ska inte mobba någon, och det inkluderar att inte mobba sig själv.

Svar: Tack, jag tror stenhårt på att väldigt många människor borde lägga mer tid på att älska sig själva och mindre tid och energi på andras liv.
Sara Stödberg

7 Marie:

Oh så bra att uppmärksamma ett sådant här inlägg, det är så sant

Svar: Tack för att du tog dig tiden att läsa!
Sara Stödberg

8 Fnulan:

Nu förstår jag din kommentar hos mig. Du är ju så klok!! Så mycket tack för ett fint inlägg om ett jätteviktigt ämne. Vi är många som drabbats. KRAM

Svar: Tack för dina fina och värmande ord. Jag tycker att du verkligen verkar vara en grym person som trots stress och allt kämpar för att göra barnen nöjda. Fast, en solsemester vore nog inte fel att unna dig ändå ;)
Sara Stödberg

9 Emma-Matilda:

Vilket bra inlägg, och ett jätteviktigt ämne. Du skriver fängslande, jag fastnade direkt i texten! :)

Svar: Åh tack, jag är glad bara folk tar sig tid att läsa :)
Sara Stödberg

10 charlottelinden.se:

Vilket otroligt fint och tänkvärt inlägg! Det är så sant det du skriver.

Svar: Tack snälla för dina fina ord och att du tog dig tid att läsa. Din tid är värdefull och du la några minuter på mig -tack!
Sara Stödberg

11 Petra Elisabeth:

Så himla bra inlägg! Så viktigt. Jag har aldrig tänkt på det som att man är sin egen mobbare. Det var verkligen en bra beskrivning på det hela. Nu ska jag ta och sträcka på mig lite och sätta stopp för all mobbing! :) // Petra Elisabeth

Svar: Härligt! Jag hejar på #teamdig där alla dagar i veckan!
Sara Stödberg

12 Kamilla:

Klokt och bra inlägg. JAg är mig egen bästa vän. Blev för några å sedan så rå sågat och kränkt av en tidigare vän att jag inte släpper in någon längre.

Svar: Det gör mig jätteledsen att höra att någon gjort dig så illa. Riktiga vänner växer inte på träd men de kan ju tillföra massor i ens liv.
Jag hoppas på att du till sist bågar ge en annan människa chansen att få visa dig sin vänskap men att du har tydliga gränsdragningar för vad som är okej.
Även om man säger att ensam är stark så är människan ett flockdjur och social samvaro är en otroligt viktig del i våra möjligheter att utvecklas.
Sara Stödberg

13 Emma:

TACK! AMEN! Du är så bäst!

Svar: Åh, du gjorde min dag nu, tack!
Sara Stödberg

Kommentera här: