Fel person att fråga.

Det är lätt att få råd från människor man möter. 
Vi tar emot och ger råd åt alla håll och kanter dagligen. En del följer vi kanske slaviskt och andra nah inte särskilt mycket.
Om du är ambitiös och driven, någon som vill framåt och uppåt i livet så finns det många saker att fundera över.
En av dessa saker är vems råd du bör ta in och följa.
Jag är en rätt snäll, omtänksam och relativt intelligent person men om du vill bli en framgångsrik brottsmålsadvokat så är jag heeeeelt fel person att fråga om hur du ska nå ditt mål.
Det är egentligen ganska logiskt, hur mycket jag än vill hjälpa dig så kommersens eventuella råd jag kan ge dig vara samma som du lätt kan googla fram själv.

Det du behöver göra är att på något sätt försöka omge dig med de personer som redan är där du vill vara. Försök att hitta sätt hur du ska komma dit genom information från dom.

Om du håller på att föda barn så känns det tveksamt att du vill prata med Olle, 47 år och rörmokare om hur du ska hantera situationen? Även om Olle vet att rör leder vätska framåt så känns det lite tveksamt att han är rätt person att berätta för dig hur du trycker ut en bebis?
Olle vill säkert hjälpa dig på bästa sätt men han står i vägen för de barnmorskor som faktiskt vet hur de kan hjälpa dig på bästa sätt.

Framgång kommer inte av sig själv, du måste kämpa för det.

Du kan.
Du är stark.
Du fixar detta.
Du är en vinnare. 
Jag tror på Dig.

Kommentarer:

1 Johan | grattisvarlden.se:

Jag håller helt med dig om att det är viktigt att vara konsekvent med vem man rådfrågar samt att man analyserar svaren.

Svar: Det är ändå ganska fascinerande hur alla tycks ha råd att ge oavsett vad det handlar om. Jag måste nog, vid närmare eftertanke, även fundera igenom när jag bör dela med mig av goda råd och när jag bör vara tyst.
Sara

2 Denevigaresenären :

Kan inget annat än hålla med dig! Så klokt skrivet. Jag älskar dina inlägg 😊❤️

Svar: Tack fina du! Hur går det med lussebullarna? Funderar på om det är dig jag ska be om recept med tanke på din beskrivning av dom😉
Sara

3 Amanda:

Ja vi frågar ju människor jämnt och som du säger man bör nog ha lite koll på vad du frågar vem och vem du frågar för vi alla kan inte alla svar men det finns någon som kan. gäller bara att hitta den personen. :)

Svar: Ja visst är det så. Man får nog vara lite envis.
Sara

4 Wifeey:

Vilket toppen bra inlägg som jag håller med dig i allt du skriver :D

Svar: Tack
Sara

5 Madde:

Så sant, men så många som vill höras men saknar kompetens

Svar: Visst är det så. Det har fått mig att tänka att jag ska hålla tand för tunga när det gäller råd i fortsättningen
Sara

6 Yela:

Så sant det du skriver & intressant att reflektera över! Dina inlägg är alltid så peppiga & bra vännen, keep it going❤️

Svar: Tack fina du! Hoppas att du mår bättre! Har haft en hel del här själv så har inte hunnit kolla in hos dig än.❤️
Sara

7 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Visst är det så, samtidigt kan människor man minst anar sitta inne på helt rätt svar för en :). Det finns mycket vi inte vet om olika personer :)

8 Fröken Rödlök:

I många fall tror jag faktiskt att jag själv är den bästa på att ge råd. För brukar det inte vara så att man har lätt att ge andra tips och råd på vägen när någon väljer att dela med sig av sina problem, men när man själv stöter på och hade kunnat använda sig av samma råd så är det som att det tar stopp. Man utnyttjar inte sitt egna kunnande för sig själv.

9 Fnulan:

Alla vill ju hjälpa men oj vad det kan bli fel med dessa "Ollar". Välj rätt person vid rätt tillfälle. Kram

10 Melissa :

Jag fick en massa råd hit och dit när min fästman gick bort där jag många gånger kände "vad fan vet du om det här". Det var vissa som sa åt mig att sluta tänka på honom??? Asså va hahah. Nä när folk vet vad de pratar om kan man lyssna!

Svar: Och alla bah "Jag förstår hur du känner" Nej, det gör dom inte. Din sorg är helt unik faktiskt. Det är inte samma sak,känsla som jag upp lever som du kände när din mormor gick bort. Du kanske hade det jättetufft men nej, du är inte jag så du kan inte förstå hur jag känner.. Hur kan man ens säga att du inte ska tänka på honom, det är så ogenomtänkt sagt att jag nästan blir arg.
Sara

11 Anna:

Det där är så sant. Det märker jag mycket nu när jag själv driver företag. Många som kommer med goda råd, men väldigt få som vet vad som faktiskt fungerar för att kunna göra det framgångsrikt.

12 charlottelinden.se:

Så sant så! Det är ju så enkelt att fastna i en rutin där man ber samma människor om råd trots att det gäller någonting som de egentligen inte har någon kunskap om!

13 Ariella :

Hej
Älskar dina kloka och tänkavärda inlägg. Du får en att riktigt tänka till.

14 Kamilla:

Något som störde och stör ff mig mkt är när människor som kanske inte är fullt insatta ska ge råd och tips på hur jag skulle tackla min utmattning. Det var så jobbigt. Oftast är bästa rådet. Jag tänker på dig. Kan jag göra något för dig.

Svar: Du har så rätt. Utmattning visar sig ju på hur många olika sätt som helst liksom, så hur man ska kunna tackla det måste ju vara lika olika..
Sara

Kommentera här: