Nordkorea

Jag ser en dokumentär på Svtplay.se som är inspelad i Nordkorea. Varje del är är noga övervakad av myndigheterna och människorna som deltar blir instruerade (framför kameran) om vad de ska säga och hur de sia bete sig.
Man får även ta del av total nationalism. Redan i ung ålder så får man i skolan veta att t.ex Japanerna är fiender och onda människor. 
Staten trumpetar ut och dikterar in i detalj vad befolkningen får eller inte får göra.
Bland annat uppmanas medborgarna att delta i gymnastik för att man önskar att de fick bättre hälsa..
Omvärlden tycks man bli hjärntvättad från start att den är farlig.

Det är ändå rätt intressant, jag undrar hur personer med NPF överlever i ett så strikt och styrt samhälle. Och övriga befolkningen, man undrar ju hur hårt det sitter i att staten alltid har rätt och aldrig får kritiseras?

Under Solen hittar ni här men den visas inte jättemånga timmar till..
Undersolen


Kommentarer:

1 Amanda:

Det lät som en intressant dokumentär dock tror jag att jag skulle bli rätt arg av och se den då jag tycker att man inte ska behandla barn eller människor så som du beskriver. Vad är NPF jag har läst och hört om det men aldrig riktigt förstått vad det är? :)

Svar: Neuropsyktiatriska Funktionsnedsättningar. Som adhd, asperger osv. Jag är förresten glad att du frågade just det, man ska fråga annars får man ju inget veta :)
Sara Stödberg

2 Kamilla:

Ja man undrar ju hur människor i så hårt styrda länder skulle må i länder där demokratin råder.

Svar: Ja eller bara den dagen man inser att allt man har blivit lärd är sanning faktiskt är lögn..
Sara Stödberg

3 Pärla:

Usch jag tycker det är skrämmande hur det styrs. Hoppas de inte har det allt för tufft 😭

Svar: Ja lätt har de det ju inte kan man väl konstatera
Sara Stödberg

4 Marie:

Ja dokumentärer kan verkligen sluka en helt, jag har inte sett den där dock

5 Katja:

Jag har tittat på en hel del dokumentärer och läst en hel del böcker om Nordkorea. Helt sjukt land! Man kan inte förstå att det pågår nu!!

Svar: Det är underligt att en hel nation kan hållas så pass avskiljt från omvärlden.
Sara Stödberg

6 Sarah:

Brukar inte kolla på såna dokumentärer :P Kul med tips för såna som gör det :)

Kommentera här: