Drömmar

Har du hört ett barn berätta vad det vill göra när det blir "stort"?
Inget tycks för svårt eller orealistiskt i deras ögon.
Astronaut, Dinosaurieskötare, Prinsessa.
Tänk att du troligen också, som liten, har haft en tanke om vad du ville jobba med och den tanken kan nog skilja sig lite från det du faktiskt jobbar med idag?
Hur kommer det sig att vi ändrar våra tankar kring vad vi kan bli, vad vi kan göra?
Ganska snabbt så berättar omvärlden för ett barn vilka krav som ställs, hur mycket det måste studera för att nå dit det vill osv.
Sakta men säkert så överger många barn sina drömmar för de "mer realistiska" yrken omvärlden säger att hen kan bli bra på.
Vi säger att barn har en livlig fantasi då de in i minsta detalj kan beskriva det som de drömmer om, kanske borde vi fundera över uttrycket där?
De flesta av oss vet ju att det blir lättare att uppnå saker och känna sig motiverad om man kan visualisera en målbild. Vi borde kanske istället låta barnen träna sig ännu mer på att visualisera? Kanske borde vi vara mer försiktiga med att berätta vad barn måste göra för att bli ditt eller datt? Kanske borde vi låta dom känna att vägen framåt är lätt istället för en väg över en massa jobbiga hinder?
Hindren upptäcker de tids nog ändå, de kanske bara upplever dom som mindre svåra om vi inte har målat upp dom tidigare som något jobbigt eller obekvämt?
Håll drömmarna vid liv hos barnen i din närhet, har du tur så kanske du får följa med på färden?

Kommentarer:

1 Www.mrskjellstrom.se:

Min son så alltid att han ville bli härförare eller sopgubbe haha
Men nu vill han bli youtuber och kämpar och stöttar honom till max

2 Emma:

Jag sa alltid att jag ville bli bonde haha! Nu när jag är vuxen har jag upptäckt att jag har varken tid eller pengar för att kunna göra det

3 Amanda :

Jag tycker inte att man ska ställa massa krav på dom små låta dom dröma vad dom vill bli är nog det finaste man kan göra och sedan följa med på deras färd ❤️❤️

4 Sarah:

Visst stämmer det att barn brukar prata om vad de vill bli när de blir stora :)Dom brukar ha många roliga förslag :) Det jag ville bli är jag tyvärr inte :(

Svar: Inte än iaf!
Sara Stödberg

5 Amanda:

Jag tycker du är klok för tänk om dom verkligen fick drömma sig i väg och kanske jobba sig dit så kanske de når drömmen :)Sån klok tanke

Kommentera här: