Barns integritet

"Ska inte tant Asta få en kram?", "farbror Micke vill ju bara ha en kram innan han går", "Se så, ge moster Kerstin en kram nu som tack för bullarna", "Ge mig en kram bara så går jag sen", exemplen kan göras många och är, enligt mig riktigt sjuka.
 
Skulle vi säga samma sak till någon vuxen som inte självmant ville krama om någon? Om inte, varför begär vi det från barn?
 
Det verkar fortfarande finnas människor där ute som anser sig ha rätten att styra ett barn till att gå mot sin egen vilja när det gäller närhet till andra.
Genom påtvingade kramar och pussar så tycker jag att vi på något sätt visar barn att andra har rätt till deras kroppskontakt., vilket vi senare i livet försöker få dom att förstå att ingen annan har rätt till om de själva inte vill..  så totalt galet.

Man kan givetvis fråga sitt barn men inte truga när barnet på något sätt visar att det inte vill. 
Oavsett hur nära släkt man är, eller nära vänner, så bör ett barn kunna säga nej, om inte verbalt så med sitt  kroppsspråk och vi vuxna måste lyssna. Ett barns rätt att bestämma över sin kropp fungerar givetvis inte alltid, man kan vara tvungen att t.ex vaccineras men när det kommer till närhet och ömhet så måste deras vilka respekteras så att de, om de en dag måste, vågar och kan säga nej!
 
 
 


Kommentarer:

1 Pärla:

Håller så med dig! barn borde få välja själva precis som vi vuxna, alla gillar inte tex närhet.

Svar: Nej jag tänker att om vi behandlar barn så då kan vi inte heller bli förvånade om de inte berättar för vuxna om de råkar ut för övergrepp t.ex för varför ska man berätta för någon som redan undermedvetet signalerar att jag inte har rätt till min egen kropp och rätt till att sätta gränser?
Sara

2 Jenny:

Så otroligt viktigt men ändå så otroligt svårt.

Vi bor ju i Turkiet och här är alla så barnkära och här är de så på. Inte alls så försiktiga som vi är i Sverige utan här tar de nyfödda barn från mammans armar och pussar och kramar.
Ger godis till små barn utan att fråga om det är okej eller om det finns några allergier.
Pussas och kramas osv. osv.

Jag lär mina barn att de bestämmer om sig och sina kroppar och vill de inte krama så säger de NEJ.

Det är svårt att vända på traditioner, men mina barn ska aldrig behöva krama eller pussa på någon som de inte själva vill.

Kram kram

Svar: Så skönt att de har dig, deras mamma, som stöttar dom i de stunder de vill säga nej.
Visst skiljer sig synen på barn och barnuppfostran mycket mellan olika länder och folkslag.
Sara

3 Joy:

Har också tänkt på det där med att en begär att barn ska kramas med andra människor. Vet att jag själv som liten avskydde att kramas, fick nästintill panik. Ett barn måste verkligen få bestämma själv. Himla bra inlägg!

Svar: Tack för din kommentar. Jag känner likadant och vi skulle ju aldrig säga till våran polare: Jamen kom igen nu, bara gå och krama om farbrorn så går han sen!
Sara

4 Elisabeth:

Känner igen det där. Många tvingar sina barn att krama andra och det är fel.

5 Johanna:

Många tror man kan behandla barn hur som för de är just barn, men de skall behandlas precis som alla andra. Vill de inte kramas, nej då får det vara.

Svar: De är viktigare än alla vuxna, de ska ju föra världen framåt!
Sara

6 Jennysvardag:

Jag försöker redan nu att lära sonen att han bestämmer över sin kropp. Jag tvingar honom aldrig att kramas om han inte vill. Jag är så emot när andra försöker tvinga barn till kramar och annat om barnet inte vill

Svar: Bra, det är ju hans kropp liksom. Vill han ge en kram om någon frågar så absolut go for it. Men om han svarar nej så är det upp till mig som vuxen att visa att det är okej och att jag tycker lika mycket om honom ändå.
Sara

7 Michaela:

Ingen kroppskontakt ska vara påtvingad utan det ska ske av sig självt❤

Svar: ❤️❤️❤️ Precis så!
Sara

8 Emelie:

Jag håller med dig om att man inte ska tvinga barn att krama eller pussa andra människor. Det ska helt och håller vara deras egna beslut❤️

Svar: ❤️❤️❤️
Sara

9 Hanna:

Denna text borde alla läsa, jag som har jobbat flera år inom förskolan o vet hur många barn som inte vill kramas/gosa etc. Barn frågar jag alltid först. Så viktigt. Och vill de inte så måste man respektera det.

Svar: Precis, och respektera det på ett avslappnande sätt tänker jag. Så att man visar att det är helt i sin ordning, jag gillar dig iaf!
Sara

10 ellie:

Aldrig tänkte på det förrns du skrev om det nu. Det är så rätt också det du skriver att man nästan inte ger barnet något alternativ utan att det finns en muta i just det du skrev. Undra hur personen skulle ta ett nej om barnet sa det dock haha. Men att lära barn i tidig ålder att barnet bestämmer över sin egna kropp tror jag också är viktigt.

Svar: Det är lite läskigt om man funderar djupare på det. Pedofiler online brukar kunna muta barn först och sedan skrämma dom att tillåta mer och att inte berätta för någon om vad som sker. Om jag då redan har visat mitt barn, från låg ålder, att dess vilja när det kommer till barnets kropp inte behöver respekteras hur ska mitt barn kunna vara starkt nog att säga ifrån och vad ska få barnet att berätta för mig och be om hjälp, jag har ju redan visat att andra får röra barnet mot dess vilja.
Sara

11 Hanna Karlsson:

Det här tycker jag är jätteviktigt. Jag är verkligen noga med att acceptera och inte tjata när inte barnen vill ha kram. Om jag får bestämma om jag ska en kram eller inte måste mina barn också ha rätt till det. Ida till exempel är inte så kramig av sig och hon måste få välja det själv. Fråga kan man alltid göra men ett nej är ett nej.

Svar: Visst är det så! Rätten till närhet och rätten till att avstå från närhet måste ju alltid utfå från barnets egna vilja. Jag kan fråga efter en kram men ett nej är ett helt okej svar och då ser jag till att avdramatisera situationen så att barnet känner att det var helt okej ändå.
Sara

12 Snabela :

Det är hemsk vad man tvingar ett barn till närhet, som det kanske egentligen inte vill ha.

Svar: Ja, visst är en kram från ett barn ett fantastisk bevis för tillit men allt annat än okej när barnet egentligen inte vill.
Sara

13 Madde:

Det där är svårt. självklart ska man aldrig påtvinga någon en kram, samtidigt som det är så viktigt med närhet. En svår balansgång tycker jag. Är själv uppvuxen utan närhet,

Svar: Utan närhet är ju också helt tokigt barn ska få kramas och känna närkontakt, men när de själva vill, på deras villkor
Sara

14 Johanna:

Tro mig, detta är ett stort problem på förskolan till och med. Vi har vikarier som kommer och tror att alla barn vill kramas bara för att ett barn vill. Även om vi försöker förklara att du inte känner barnet, du ska inte kramas för din skull, vi är här för barnen. Du måste fråga osv. Så himla galet! Fattar verkligen inte. Usch, blir arg

Svar: Mina yngsta barn är väldigt olika. Min treåring kan krama i stort sett vem som helst direkt eller efter bara en kort stund och då på hans eget initiativ. Min 5-åring däremot hon vill ofta inte ens hälsa på människor även om hon faktiskt känner dom sen tidigare. Oss föräldrar däremot vill hon gärna ha närkontakt med helst så ofta som möjligt.
Sara

15 Michelle :

Kan faktiskt hålla med i detta ämne att man kan inte påtvinga ett barn att krama el pussa någon annan. . Det är ju rimligt att msn mer frågar barnet .

Svar: Visst är det och att dessutom bemöta ett eventuellt nej på ett sätt så att barnet känner att det är okej att säga nej
Sara

16 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Så viktigt, man ska verkligen aldrig tvinga barn till sådant här och ändå som du skriver gör det :-o. VARFÖR?! Barnen rätt till sin kropp och bestämmande borde gå före en kram påtvingad från en vuxen.

Svar: Jag tänker att om något känns fel för ett barn så gör det det. I en del fall så kan barnet ha rätt i sin magkänsla i andra fall inte men det som känns fel för barnet ÄR fel oavsett varför.
Sara

17 Sarah:

Det där har man ju hört flera ggr och det var väl likadant när man själv var liten :P Visst borde barnet få bestämma själv :)

18 Sandra:

Det där känns verkligen igen. I SriLanka är det så vanligt att man ska flyttas från arm till arm, när mina inte gjorde det blev de lite upprörda och jag fick höra att de var "proud kids".
Jag har däremot alltid sett till att barnen ska bestämma, det har blivit så till den grad att sonen blev superarg på sin pappa när han tog tag i han för att krama om honom. Du MÅSTE fråga först och då mådde jag ändå bra. Han eller de båda vet vad man får och inte får. De båda vet vad ett nej är och visar att de accepterar det och då vet jag att jag gjort rätt ❤

Svar: Verkligen! Du har så mycket att vara stolt över Sandra, jag tvivlar på att du ens inser din storhet själv. Du har verkligen använt dina erfarenheter från barndomen till att se till att dina egna barn har det så mycket bättre. Det är stort och det är starkt alla klarar inte av det. Var stolt, du förtjänar det.
Sara

19 Amanda:

Precis som du säger borde barn också få bestämma om dom vill ge en kram eller inte dom är ju också människor även fast dom inte är vuxna än :)

Svar: Dom är ofta mycket smartare än vuxna tycker jag. De hittar lösningar som vi vuxna aldrig skulle hitta för att vi är så styrda av vad andra har sagt ät oss är okej eller inte okej att göra eller tänka.
Sara

20 Kamilla:

Barn har rätt till sina egna känslor även om de inte passar föräldrarna som vill att barnet ska kramas och vara gullig. Jag är allergisk mot allt övervetande över barn

Svar: Visst är det helt galet? Man säger i stort sett åt barnet att göra något som känns fel för att någon annans vilja ska bli tillgodosedd.Hur vänder man det senare i livet till att de har rätt att säga nej till saker som känns fel liksom?
Sara

21 Malin Moen:

Det är så sant och viktigt att tänka på. Vill inte man som vuxen kramas så skall man inte tvinga barn heller! Tack för påminnelsen <3

22 Annica:

Å, detta är så klockrent!
Stopp, min kropp! Barnkonventionen! Nära föräldraskap! Alla dessa tre har man bakom sig i just denna (och flera andra punkter). TACK, tack för att även du står bakom barnens rätt till sin egna kropp och vilja.

Svar: ❤️❤️❤️
Sara

23 Fnulan:

Du har helt rätt och jag glömmer bort det så himla ofta. Men Mira säger själv ifrån faktiskt. Det kan bli lite pinsamt haha men med all rätt, mamman ska skämmas <3

Svar: Hon är ju stora tjejen nu och det du skriver får mig att känna tacksamhet inuti över att hon känner och tydliggör sina gränser. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Heja Mira!
Sara

24 Lexochlogan :

Hörde om detta på radion i veckan och man tycker kanske själv det låter som inget farligt så måste man sätta sig in i barnens situation och inte tvinga fram, vem vill ha en tvingad kram. Mina barn kramas när de vill och för att de vill

Svar: Helt rätt inställning som förälder tycker jag. Jag känner människor som råkat ur för en pedofil och jag vet att mamman sa just det till mig ”Känns det inte rätt för barnet så ÄR det inte rätt. Om vi inte accepterar deras gränser som små så kommer de inte Kunna sätta gränser när det väl gäller heller”.
Sara

25 carro:

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg :)För mig är den en själklarhet att inte tvinga sonen att kramas eller pussas om man inte vill utan det ska ske på hans egna villkor.Usch vet av egen enfarenhet hur jag mådde när jag var liten och blev påtvingad till att krama om släkningarna

Kommentera här: