Avslut och nystart.

Hoppsan, det är redan söndag igen, vad hände?
Men du, det är ju iaf inte måndag, positivt tänkande kan vi dra nytta av här  om det känns motigt att en ny arbetsvecka bara är några timmar bort.
 
Jag föreslår att du delar upp söndagen i olika delar;
 
Oftast har vi alla något vi bör göra (tvätt kanske, vad vet jag?) eftersom det är den tråkigaste delen av dagen oftast så kör vi den så snart vi kan. Då kan vi ju göra annat resten av dagen.
 
Sedan kanske vi har en familj att umgås med. Eller vänner som vi har lovat att träffa. Så himla härligt, nästan alla har vi ett behov av sociala kontakter. Så länge de är positiva så tillför de våra liv energi som vi sedan kan behöva för att ladda våra batterier. Detta kan vi kalla för den sociala biten av dagen och kanske ger just idag dig och din familj nya upplevelser tillsammans?
 
Den sista och en viktig del av dagen som inte får förglömmas. Du-tid. Det uttrycket kan kännas ovant, det är ett medvetet drag från min sida för då blir det svårare för dig att glömma bort det.
Du-tid kan innefatta träning i enskildhet, ett avslappnande bad, ansiktsmask eller meditation t.ex, alltså saker som kan sätta guldkant på din tillvaro. En tid att tacka dig själv för att du är så himla bra, för att du är du och för att du ger av din tid även till dig.
 
 
Att ta den tiden är inte på något sätt egoistiskt, jag vet att en del automatiskt kan tänka så, det är en investering som du gör för att sedan kunna investera energi i andra människor. Som exempel i relationen med dina barn som ger ditt liv så mycket mening.
Den här Du-tiden kan få dig att känna dig mer balanserad vilket minskar risken för spänningshuvudvärk, dåligt tålamod eller att fatta överilade beslut för att du inte har energi nog att tänka i större bilder. Den är ett sätt att ladda upp inför kommande vecka och de saker som du kommer att fylla den med.
 
Jag är inte någon allsmäktig gudinna dessvärre (även om tanken känns tilltalande), så jag har inte alla lösningar på vad som kan göra din dag helt perfekt, men det har du.
Du har ditt sätt att tänka, ditt sätt att känna, och dina egna "rätt och fel" i livet.
Känn efter vad som kan tänkas ge, just dig, det bästa avslutet på helgen och samtidigt de bästa förutsättningarna för den vecka som kommer.

Kommentarer:

1 Hanna Karlsson:

Det bästa med att jobba oregelbundet är att slippa måndagsångesten. Generellt iallafall. Idag har jag allt lite måndagsångest då jag ska jobba med en person jag inte gillar och en person jag aldrig jobbat med. Men vad är det värsta som kan hända. :-) Det där med du-tid tycker jag lät fint. Jag har lite svårt att förstå de här personerna som inte behöver egentid men vi är alla olika.

Svar: Du är du och dom är dom, precis innan du kliver in på jobbet kan det vara värt att tänka ”showtime” och gå in med ett leende, bestäm dig för att deras känslor kring dagen inte ska påverka ditt leende, det är ju så vackert!
Sara Stödberg

2 Sandra:

Jag tycker du kommer så nära en allsmäktig gudinna du kan komma, du har ju suveräna svar på väldigt mycket tycker jag ❤

Svar: Men fina du, all kärlek till dig!
Sara Stödberg

3 Pärla:

Vilket smart upplägg! Jag har redan klarat av de jag borde så nu kan jag fokusera på de två andra bitarna <3

4 Marie:

Ja man får nog allt göra så, söndagar kan både vara bra och dåligt, söndagseftermiddag kvällen är ju värst då jobbåbgesten smyger sig på

Svar: Skönt att det blev lite avkoppling med film då, tanka närhet och kärlek!
Sara Stödberg

5 Freja:

Ja oj vad viktigt det är med egentid!
Jag har alldeles för sällan egentid, och jag behöver min tid själv faktiskt haha. Bra inlägg!

6 Jennysvardag:

Två av dom delarna har gjort i dag. Nu väntar jag med spänning på min tid i badkaret och en bok i handen.

Svar: Underbart!
Sara Stödberg

7 www.nouw.com/sannaevelyne:

Håller helt med dig om du-tiden! Så viktigt att investera lite i sig själv och göra saker man mår bra av!

8 Sarah:

Helgen går jämt så himla fort. Du-tid lät ju inte helt fel för det är lätt att glömma bort att ta hand om sig själv :)

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Den där du-tiden, var länge sen jag ens tänkte på den. Tiden för sådant finns inte just nu, ser så mycket framemot sommaren när den tiden kanske kommer tillbaka :)

10 My:

För mig är det viktigt att man tar tillvara på söndagen så man hinner med mycket men även så man kan slappa med nära innan den nya veckan börjar 😊

11 Yela :

Fina du💕 Har gjort en del av de du säger idag! Hunnit rensa & tagit hand om mig själv men dessvärre ekar de ganska tomt på den sociala biten tyvärr då jag inte har vänner, familjen i annan stad samt att min man bara är hemma på helger & åker tidigt på Söndagarna 😫 Verkligen tråkigt då jag egentligen är i behov av att prata med folk!

12 Amanda:

Ja jösses denna helg tycker jag gick fort. Men jag är nöjd med min helg. Och du är ju en sån inspirerande kvinna :)

Svar: Tack snälla du!
Sara Stödberg

Kommentera här: