Varför är personen där?

Ni kan ha känt varandra i många år eller någon vecka.
Ni kan vara riktig nära vänner, partners eller kanske lite längre ifrån varandra.
Det spelar egentligen ingen större roll hur nära är eller hur länge ni har känt varandra den dagen då du sitter där, igen, besviken över något som den personen har gjort.
Den kanske svek när du behövde den som bäst eller så kanske den sa något som sårade dig väldigt mycket.
Det är dags att hantera situationen och jag vet att det kan vara jättesvårt att ta itu med men fråga dig själv;
"Varför är den här personen i mitt liv? Varför vill jag spara hen här när det kostar så mycket mer än det smakar?"
Skulle du äta något du vore allergisk mot om och om igen "för att det ska vara så" eller för att "du alltid har gjort det tidigare"?

Din allergi skulle förgifta dig, hur kan det vara okej att straffa dig själv med personer som sprider ett mentalt gift då?

Du är ju värd så mycket mer.

Kommentarer:

1 Evelina:

Så himla viktigt inlägg med så bra tips som man behöver tänka på

2 Jennysvardag:

Så bra och tänkvärt skrivet. Jag har gjort mig av med sån vänner. Det gjorde jag när jag insåg hur dåligt jag mådde av dom.

Svar: Jättebra, dessutom måste du ju nu visa grabben att man inte ska ge utrymme till de som får en att må sämre.
Sara

3 Pärla:

Känner igen mig så väl, jag är expert på att hålla kvar personer som skadar mig på tok för länge.

Svar: Jag tänker att om man jobbar lite med det så ”var” du expert istället för ”är”. Tror att det ofta hänger ihop med en inre rädsla för att bli övergiven.
Sara

4 Madde:

Känner igen mig så mkt. Förra året gjorde jag av med extremt mkt vänner som bara fick mig att må dåligt. Nu npr jag grymt bra och har dem inte I mitt liv längre mer än att vi går i samma klass

Svar: Bra. De var iaf inte värde din tid och uppmärksamhet
Sara

5 Snabela :

Att våga släppa taget är så svårt ibland. Och att VETA när man ska släppa taget om någon är ännu svårare.

Svar: Jag tänker att man måste fundera över sin gränssättning. Det där med att inse sitt eget värde och våga lita på sin känsla inuti. Hur får personen oftast dig att känna? Kan du kanske ta tiden du lägger på en giftig person och lägga den på en person som tillför något i ditt liv istället?
Sara

6 Sarah:

Om nån skulle svika en är det bara att säga upp kontakten :) Man klarar sig utan sånt folk :)

7 Chanelle:

Så himla bra skrivet! En påminnelse jag verkligen behöver. Men när man väl har tagit steget bort så minns man mest det som var bra.. Känns som att det lätt blir så när man valt att göra slut också, att man sen minns det som var bra. Så det är viktigt att tänka att det faktiskt var giftigt och att när man väl var där så tog det mer än vad det gav.. Så tack för en bra påminnelse! <3

Svar angående kvargen: Lindahls kvarg med smak är faktiskt väldigt god, det smakar som en yoghurt! Så testa den någon gång om du vill! De har utan tillsatt socker men även med som en vanlig yoghurt har! Sen kan man göra smoothien utan kvarg med men det blev en fin konsistens och smak av att ha den i :D

Svar: Jag ska samla mod här till att prova den kvargen. Det får bli att av mina mål med 2019. När jag var liten tvingade man mig att äta keso på dagis och efter det så har jag haft problem med all vit röra. Du anar inte hur lång tid det tog innanhav ens kunde använda creme fraiche i matlagningen..
Sara

8 Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula:

Så sant, jag har gjort slut med vänner som inte varit riktiga vänner. Så här efteråt är jag ganska säker på att just det också gjort mig friade inombords. Man ska inte spara på sådant som drar ner en.

Svar: Jag kan vara dålig på att underhålla mina vänskapsrelationer. Jag bränner lätt ut mig i perioder då jag ger allt och ibland till personer som absolut inte förtjänar det alls.
Sara

9 Anonym:

Så sant!!
Tyvärr är det ibland lättare att ha kvar personen i sitt liv för att slippa "göra slut" på vänskapen/relationen eller vad det än må vara.
Men när du skriver att vid en allergi undviker man det som gör en dålig... då ska man ju även undvika det som gör att man MÅR dåligt med...

Tänkvärt!

Svar: Precis, jag tror faktiskt att när vi gör det motsatta, alltså stannar i det sällskapet så går vi mot vår egen natur. Vi är inte skapta för att utsätta oss för hur mycket galenskap som helst.
Sara

10 Olga:

Spot on på en grej jag själv känner med en person just nu. Frågan är ju alltid vad man ska göra i dessa fall.. särskilt när kärleken finns där :)

Svar: Ibland måste man nog, som i alla andra delar av livet, överväga om det det är fler fördelar än nackdelar med relationen man har med en person. Ju längre tiden går och man fortsätter i sammanslår desto mer ”förgiftad” blir man och om man inte är stark nog så kanske det smittar så att man blir likadan själv?
Sara

11 Hanna Karlsson:

Det finns en person som jag verkligen behöver prata med om vissa saker. Jag väntar bara på rätt tillfälle. Dvs när vi ses nästa gång. Jag är inte konflikträdd men den här situationen är så där kul. För att jag inte ska känna att hen förgiftar mig. (Bra uttryck du använde).

Svar: Jag kan ibland undvika konflikter, inte så mycket för att jag är rädd egentligen utan för att jag har inte energin att lägga på en konflikt. Måste jag absolut ta en konflikt så gör jag så klart det. Sedan kan jag tänka att alla människor i ens liv inte är värda att ta en konflikt med utan de kastar man ut ändå liksom.
Sara

12 Anna:

Vilket bra och tänkvärt inlägg. Det där är en fråga som jag hade behövt ställa mig ett par gånger om förr. Nu är jag bättre på att sortera bort den negativa energin och ta till mig den positiva.

Svar: Så skönt när man har kommit dit i sin personliga utveckling
Sara

13 Fnulan:

Ja helt rätt! Vi skulle aldrig utsätta oss för det. Vi måste vara snälla mot oss själv.

14 Sandra:

Så sant, jag har lämnat många bakom mig pga svek/dålig energi och man mår mycket bättre efteråt 🤶

Svar: Bra, det finns ingen anledning att ge någon annan mer än du får tillbaka i längden.
Sara

15 Sandra:

Så sant, jag har lämnat många bakom mig pga svek/dålig energi och man mår mycket bättre efteråt 🤶

16 Melissa Skywalkz:

Jag ber de personerna dra långt åt helvete, hahah, är min vänskap inte värd mer är inte de värda min tid :)

Svar: Helt rätt, glad att du vet dina gränser!
Sara

17 Johanna:

Så himla bra jämförelse. Så rätt att tänka så men verkligen svårt ibland. Har riktigt svårt för att se det, hahah <3

Svar: Man måste öva, man FÅR öva, beta av en person i taget
Sara

Kommentera här: