Konsekvenser

Allt vi gör får konsekvenser, en del saker ger bra konsekvenser (träning, äta hälsosamt, kämpa sig framåt genom utbildningar osv), andra kan ge betydligt sämre konsekvenser (en kriminell karriär, stoppa i sig diverse olika preparat, ha rejäla fester hemma varje helg osv). 
Vi vet om detta när vi är vuxna, majoriteten av oss iaf (hjärnan är först färdigutvecklad vid 25 års ålder), hur kommer det sig då att vi blir så förvånade över negativa konsekvenser?

Om du följer en diet och sen plötsligt stoppar i dig onyttigheter tre dagar i sträck så är det inte underligt om nålen på vågen stiger ännu mer, hjärtklappning är inget underligt om du använder diverse saker som efedrin t.ex, att någon golar på dig om du är kriminell, det kallas konsekvenser.
Enbart puckon tror att alla genvägar är bra vägar.
Det funkar inte så.
Om Asta som är 79 år ser dig råna och misshandla Henry 85 och sen är beredd att vittna mot dig så är det inte Asta som har gjort något fel egentligen. Hon avskyr inte dig men hon bryr sig om alla Henry där ute.
Om du vill gå ner en orimlig mängd vikt oå kort tid så är det inte tillverkarna som har gjort att din kropp mår skit och reagerar, du har ju sannolikt gjort valet att stoppa i dig deras preparat?
De tillhandahåller det men lik förbaskat så vet du ju att konsekvensen blir din.

När du fattar ett aktivt beslut om att använda en genväg i kivet så fundera igenom först över vilka konsekvenser det kan ge, ibland är nya insikter väldigt dyrköpta och kanske inte värda det i längden?

Du kan säkert tänka att "det händer inte mig" men sen står du där med indraget körkort morgonen efter en stor fest och du har fastnat i en poliskontroll. De som har gasat på alldeles för mycket och sedan kraschat in i ett träd, de var troligen rätt övertygade om, även de, att det aldrig skulle hända dom heller.. 

Det kan hända, människor drabbas av konsekvenser hela tiden. Se till att just dina blir positiva.


Kommentarer:

1 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Så sant som det är sagt! Allt har konsekvenser i livet och ibland får man tänka några steg längre innan man gör ett val

Svar: Ja så är det verkligen, dessutom har många människor alldeles för bråttom med att uppnå saker.
Sara

2 Therese:

Så sant. Ganska intressant ändå hur människan fungerar. Dom flesta är ju medvetna om konsekvenserna så det är ju rätt fascinerande att vi ofta ändå väljer att ignorera dom.. När jag läste till kostrådgivare så läste vi en hel del om varför folk inte klarar av att följa sina dieter, om tankefällor och sådant. Känns som något alla egentligen borde läsa på om, för att förstå varför man handlar som man gör och för att kunna mota tankarna och ta lite bättre beslut..

Svar: ”Det händer aldrig mig” känns som ett alltför vanligt tänk oavsett vad det gäller. Konsekvenstänk är väldigt intressant. Har för mig att majoriteten av de som utövar grovt våld och åker dit är under 23 och om man sätter det i relation till att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän vid 25 års ålder så känns det ändå som en intressant iakttagelse.
Sara

3 Jennysvardag :

Riktigt bra skrivet, alla beslut man än tar går man konsekvenser. Men jag tror att man sällan tänker på dom dåliga konsekvenserna. Tror att det är lättare att tänka på dom bra

Svar: Tack. Jag tror som dig, man blir lite förblindad av ett mål man har så man försöker uppnå det fortare..
Sara

4 Melissaskywalkz:

Jag tycker nästan att många får för lite negativa konsekvenser för deras handlingar ibland ;) Men ja, det finns verkligen ingen easy fix.

Svar: Håller absolut med dig. Väldigt många tycks kunna göra vad som helst utan att få så mycket som en knäpp på näsan.
Sara

5 Moa Hansson :

Så sant som du skriver, allt vi gör leder till att det får konsekvenser ibland bra och ibland dåliga, den tanken är faktiskt lite spännande :)

6 Madde:

Så sant. Det är alltid enklast att skylla på någon annan hela tiden. Sen kan det finnas orsaker till att saker och ting sker, men det är fortfarande mitt egna ansvar att hantera det. Jag är extremt känslig för stress och hela kroppen skriker efter socker t.ex. Men det är fortfarande jag som väljer att stoppa i mig det.

7 Elisa:

Folk som inte tänker såhär långt på konsekvenser har jag insett många gånger är de som inte har någon självinsikt och gärna vill skylla sitt görande på andra. Det spelar ingen roll vad man säger, de kommer alltid tycka det är någon annans fel att de hamnade i klistret eller lockade med onyttigheter.

Svar: Visst är det så!
Sara

8 Marie:

Exakt så är det. Tänker ofta på det där med positiva konsekvenser. Kan vara så lätt att minnas de dåliga på något vis, eftersom när något negativt händer gör det oftast det på en gång. Konsekvensen uppenbarar sig direkt. Men när man tränar, äter, ändrar attityd till livet osv tar det mer tid innan man ser kontentan av det hela - hur positivt det blev av den förändring man jobbat för. Tack för ett inlägg som fick mig att reflektera :)

Svar: Ja belöningssystemet funkar ju lite så
Sara

9 Hanna Karlsson:

Allt har konsekvenser. Det som stör mig är människor som skyller sina konsekvenser på andra människor fast det var de själva som valde att göra på ett visst sätt. Nör man inte kan ta eget ansvar för sina beslut utan skyller på alla andra.

10 Anna:

Det där med människors beteenden är väldigt intressant tycker jag. Ofta tror jag inte egentligen att det handlar om att inte vara medveten om konsekvenserna, utan snarare att det kortsiktiga tänket tar över. Den där bullen är extremt god nu på en gång och den enda bullen gör inte att jag går upp i vikt förrän jag ätit några till och då blir det en annan dags problem...

11 Emma-Matilda:

Så bra skrivet, det är så sant så. Allt har konsekvenser, tror dock inte man alltid ser dem dåliga. Utan man koncentrerar kanske sig på dem bra. :)

12 Chanelle:

Jättebra inlägg och så sant! Det kan bli lite pisk på fingrarna för vissa tror jag men det är bara för att man egentligen vet att det är ens egna val. Tycker det är bra att du skriver det är med att gå ner snabbt i vikt!! Det kan vara så ohälsosamt och inte hålla i längden om man ska ha genvägar. Alla matersättare och skit som man trycker ner sig istället för riktig mat.

Svar: Ja många verkar vara beredda att få hjrtinfarkt i jakten för att bli smala..
Sara

13 Frökenny :

Visst är det så och visst är det konstigt att vi ibland försöker låtsas som att det inte finns några konsekvenser..🌸💕

14 Fitnessfia:

Väldigt viktigt att påpeka detta tycker jag. Vissa konsekvenser är kanske värda att ta, andra inte...

Svar: Precis och vi kommer alltid att vara skyldiga själva.
Sara

15 Hanna:

Håller med fler behöver tänka på konsekvenserna och att vissa handlingar faktiskt kan få förödande konsekvenser, och vissa handlingar får bra. Viktigt att man står för konsekvenserna av en handling

16 Fröken Rödlök:

Det är sant det du skriver. Jag tror att vi människor har så lätt att skylla på någon annan för det är mycket lättare än att inse att problemet och lösningen oftast ligger så nära en själv. Är ju mycket enklare att ha en syndabock som inte är en själv.

Svar: Oh ja, det är obehagligt vanligt!
Sara

17 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Absolut, men vissa saker kan man inte styra över heller som orsakar en konsekvens, jag tänker som när något sker av ren och skär olycka. Människor kan då betala ett högt pris för något de råkat ha sönder men som aldrig var med vilja, utan skedde pga någon olycklig omständighet.

Svar: Självklart, olyckor väljer man sällan.
Sara

18 Lillemor Grönblad:

Ja du detta är så sant som det är skrivet. Bra att du tar upp det ämnet för många verkar stoppa huvudet i sanden och sen skylla ifrån sig :)

19 Mirre:

Absolut så ska man inte ta något för givet, vi kan bli drabbade på alla möjliga sätt av både det ena och det andar

20 Kamilla:

Orsak och verkan = Allt hänger ihop och bygger på varandra. Sedan ska man veta att alla konsekvenser inte är av negativ karaktär

21 Popprinsessan:

Tror att det är viktigt att man får lära sig om konsekvenser redan när man är liten. Jag märker på min 12-åring att det sällan är hennes fel... Så det ligger på oss som föräldrar att få henne att förstå att jo, det som hände hände på grund av.. osv. Men det är ju inte så lätt för barn att förstå med tanke på hur många vuxna det är som inte har konsekvenstänk :-)

22 Johanna:

Så himla bra inlägg, kan tycka att alla förstår att det kommer alltid en konsekvens vad man än gör, men att vissa inte förstå det trots att man är vuxen är ganska underligt? Sedan är vissa konsekvenser mer självklara än andra. Kram

23 Petra Elisabeth:

Vilket klokt och viktigt inlägg. Det är så viktigt med konsekvenstänk. Som du säger, ALLT får konsekvenser. Både bra och dåligt beslut. Jag tror jag har förmycket konsekvenstänk ibland. Jag menar, det tog ett år för mig att äntligen köpa en ny mobil haha ☺️ // Petra Elisabeth

Svar: U and me both!😉
Sara

24 Fnulan:

Detta tränar vi massor med Mira. Som idag bröt hon ihop när hon inte fick låna böcker på bibblan, men det var konsekvenserna för att hon inte lämnat tillbaka de hon lånat innan i tid.

Svar: Stackars, jag har själv varit där så jag vet ju hur ledsen man blir även om det är självförvållat.
Sara

25 Amanda:

Ja och även om du får negativa konsekvenser så se till att lära sig av dom och växa i sig själv :)

Kommentera här: