Fantastiska fredag

Vi hälsar fantastiska fredag välkommen tillbaka igen. För en del av er därute  är det sista dagen den här veckan för att ta för er på jobbet och visa framfötterna ordentligt. 
En del inledde helgen redan igår, torsdag, säkerligen är ni mer än väl värda lite tid för återhämtning.

Tänker du göra något aktivt den här helgen för att främja din återhämtning till max, har du några tips på saker att göra för att aktivt satsa på just återhämtning så dela gärna med er i kommentarerna.

Men innan vi kommer till återhämtning under helgen så har jag  en sak jag vill att ni ska göra idag.
När du går till och ifrån jobbet idag så vill jag att du, när du kliver ut genom dörren hemifrån och dörren från jobbet blundar. Dra sedan in ett djupt andetag och fyll dina lungor med den kyliga, friska, luften. Påminn dig om att oavsett vilka bekymmer du har så lever du, här och nu. 
När du andas ut igen så föreställ dig att det är alla eventuella bekymmer från ditt liv som du, för stunden, släpper ut med det andetaget.

Välkommen hit fredag, vi har väntat på dig!

Kommentarer:

1 Elisa:

Det blir inte jobb för mig idag, men jag sitter här i soffan och tänker på allt bra i livet, istället för eventuella bekymmer. Min återhämtning handlar alltid om att göra precis det jag vill, och helgen är inget undantag. Så förhoppningsvis blir det en hel del lugna soffstunder blandat med frisk luft.
Ha en fin fredag! :)

Svar: Det låter som en perfekt planering för helgen. Var och en återhämtar sig på just det sätt som passar dom bäst. Själv ska jag idag ägna en stund till guidad meditation med Tanja Dyredand och även försöka klämma in lite övning i medveten närvaro.
Sara

2 Sandra:

Jag tror jag ska läsa i helgen, skulle vilja träna, men med min värk just nu vet jag inte om jag orkar, vi får se ❤ träningen är lite av min återhämtning 😊

Svar: Fysisk rörelse främjar ju återhämtning så det kan jag förstå. Man måste inte orka allt som hjärnan säger att den vill. I mitt fall så är kroppen och hjärnan lååångt ifrån överens alla gånger. Jag är galet otränad,. Hjärnan:"Nu går vi ut på den längsta promenad vi kan tänka oss i halkan. Minst två mil ska vi gå!" Kroppen: "Neeej jag vill inte, det är kallt ute, jag har ont både här och var så låt mig slippa" Hjärnan: "Yes då går vi nu då, wihooo". Sen ser den till att dom börjar gå, dagen efter så undrar man typ varför man utsatte sig för det som sedan gjorde att man hade ännu mer ont än man hade från start..
Sara

3 Tess:

Vilken fin och viktig tankeställare! De flesta av oss måste nog bli bättre på att stanna upp och vara i nuet ibland. Jag försöker tänka på det men det är så lätt att vardagen bara springer iväg. Tack för påminnelsen!

Svar: Man kan eventuellt behöva få in en rutin i att uppskatta livet, här och nu, om man märker att man dras med i strömmen någon annanstans.. Jag tänker att man kan ju lägga in en påminnelse i telefonen till en början. Ingen annan behöver ju veta vad som står i min telefon och min kalender.
Sara

4 Pärla:

Jag ska försöka bara ta det lugnt och njuta av stunden, ladda batterierna med nära och kära. Hoppas du får en fin och lugn helg <3

Svar: Tack snälla, jag önskar dig detsamma Pärlan, glöm inte bort att du är värdefull,om inte annat så för mig.
Sara

5 Snabela :

Så himla skönt med fredag. Ska jobba till 16 sen e jag tre ledig. De enda jag har inplaneratär att ta det lugnt.

Svar: Ibland är just de helgerna bäst, där man har nästintill noll inplanerat så att ifall, något erbjudande om aktivitet skulle dyka upp, så hinner man känna efter innan man svara om man vill delta eller stanna hemma och vila..
Sara

6 Mirre - Sweetwords:

Ja idag ska man inspupa fredagsfeeling, det är ju FREDAG

Svar: Haha jag vet inte varför men när jag läste din kommentar nu så började en sång spelas upp i mitt huvud.. "Im hooked on a feeling". Man kanske skulle ta en galen dans till den med kidsen i eftermiddag, eller kanske själv t.o.m.. Hoppas att just din dag blir perfekt!
Sara

7 Kamilla:

Fredagar är min dag sedan ett bra tag nu med både fokus, fika och present

Svar: Jaa, jag tänkte faktiskt på din present när jag skrev inlägget. Tanken poppade upp "Undrar vad Kamilla ger sig själv för present idag?.Du är värd fika, present och så mycket mer.
Sara

8 Emelie:

för min del så är det jobb så jag ska absolut göra som du skriver, att stanna upp för en sekund och återhämta sig :-)

Svar: Njut av livet, det finns så mycket i livet att känna kärlek till.
Sara

9 Liw:

Tack för peppande ord! Idag blir det att vara ute mycket då jag är ledig. Att få frisk luft och lite motion är min nyckel till lugn och återhämtning 👍

Svar: Ja, både frisk luft och motion kan göra underverk för sinnet. Njut av livet!
Sara

10 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Så fint skrivet, det är viktigt det där att bara stanna upp och leva i nuet. Jag har det oerhört stressat just nu så ibland känns det som att jag knappt får andrum, men jag försöker hitta tillfällen för mig själv och mitt mående. <3

Svar: Jag kan bara föreställa mg hur stressat det kan bli när man har så många bollar i luften som du har haft sista tiden. Jag vet inte om jag hade vågat ta för mig av livet och av mina drömmar så som jag uppfattar att du gör. Jag beundrar dig för att du följer de drömmar du har och att du ändå sprider kärlek till andra. '
Sara

11 Sarah:

Det är så najs att det är fredag :) Jag älskar fredagar :) Längtar alltid efter fredag så fort det blir måndag (A)

12 Chanelle:

Jättebra utmaning för alla som skulle till jobbet idag!
Tips för återhämtning finns det många, men det svåra för mig att följa dem.

1: Som du sa blunda och andas då och då.
2: Pyssla med något du tycker om och inte stressar dig.
3: Promenad/träna/yogapass
4: Läsa
5: Skriva
6: Spa dag
Inga supertips men att ta hand om sig själv och att få ut känslor och även sluta tänka så mycket är ganska så skönt. Att bara fokusera på det man gör nu!

Svar: Jag läste en gång en lista med förslag på vad man kunde göra för nya saker om man hade problem med stress. Alltså under temat att göra något som du aldrig gjort förut/komma på helt nya sätt att göra det på.
Två av punkterna minns jag direkt:
Gör djur av kottar!
Planera ett bröllop.
Jag har aldrig sett någon som ska gifta sig stressa ner av planeringen.
Djur av kottar? Min adhd skulle högst troligt börja kasta kottar och få mig att vilja klättra i träd istället. Dina tips tackar jag varmt för, sådan fin omtanke du visar, det värmer!
Sara

13 Madelene:

I helgen blir de vila pga att min rygg överansträngdes idag på praktiken så har så fruktansvärt ont.
Dehär med att blunda till och från jobb, ska jag se till och göra på måndag till skolan

Svar: Se till att vila upp dig ordentligt nu under helgen, trasiga ryggar är inte att leka med alls! Ja pröva iaf, känslan av att fyllas av liv är så skön!
Sara

14 Moa Hansson :

I helgen så ska jag bara ta det lugnt och vara i skogen tillsammans med mina barn, kanske grilla :)

15 JUNITJEJ:

I helgen ska jag träna, läsa och blogga. Det är mina planer iallafall.

16 Amanda:

Jag tog helg igår och det var så värt det. Idag har jag bara njutit av att ta det lugnt :) trevlig helg!

Svar: Och varma mackor.. glöm inte dom! Hoppas att du får en fantastisk helg Amanda, du är så värd det!
Sara

Kommentera här: