Det här med att sätta gränser..

.. låt oss diskutera det för en stund.

Säkerligen har du någon gång i livet, kanske som barn eller som vuxen, upplevt att någon har korsat dina gränser. 
Det kan vara i ditt sociala liv, en vän som har, behandlat dig på eller gjort något , något som du har uppfattat som ojuste.

Det kan vara i arbetslivet, en kollega eller chef, som har fått dig att må dåligt genom sina handlingar. Du kanske känner att du inte blivit riktigt rättvist behandlad eller bemött i något läge.

En del har säkert råkat ut för situationer i ett förhållande där ens partner antingen har gjort något den inte skulle eller tvärtom, din partner kanske inte gjorde något som kändes viktigt för dig?

Hur kan vi tydliggöra våra gränser? Är vi alltid medvetna själva om vart våra gränser går? Inom respektive område?

Jag tänker att vi först måste reflektera över vad som känns viktigt för oss. 
Om vi tar arbetsplatsen som exempel, så kanske mitt tänk är att jag vill lämna den i perfekt skick till dagen efter. Min kollega kanske anser att hans arbetspass är så pass stressigt att när hans arbetspass är slut så stämplar han ut och lämnar ett mindre kaos för mig att ta hand om. En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket, visst känner ni igen det uttrycket? Jag skulle givetvis försöka tala med min kollega, förklara att jag inte tycker att det känns riktigt bra. Men, när samma sak upprepas om och om igen, hur hanterar jag situationen då? Jag kan ju knyta näven i fickan, bli upprörd och höja rösten, men jag tror inte att något av de alternativen löser problemet mer än möjligtvis för stunden. 
Jag tänker att jag, innan jag agerar, bör fundera på varför det känns viktigt för mig. När jag förstår varför så bör jag nog också fundera igenom om det är rimligt det som jag vill? Kanske har min kollega faktiskt så mycket uppgifter att han inte kan hinna med det som jag önskar?
När jag kan se hela bilden med viss distans så kanske jag också kan komma med konkreta förslag till förändring?

När det gäller vänskaper och relationer så är ju de faktiskt, oftast, resultat av våra aktiva val. Jag väljer att spendera tid med xxxx, jag väljer  att dela mitt liv med xxxx. 
När vi upplever att en relation, under en längre tid, kostar oss mer än vad den tillför så måste vi våga oss på någon form av agerande.
Vi kan ju så klart tillämpa en undvikande metod, vi gör oss oanträffbara för en särskild person eller kanske flyr från hemmet och använder en miljon ursäkter för att slippa umgås med den vi bor tillsammans med.
Det är inte särskilt snällt. Den andra personen får inte en chans att förstå situationen den har hamnat i. Du själv vinner sällan något på det heller utom möjligen mer stress då situationen gör sig påmind.
Fundera även här igenom ditt varför, och innan du agerar så försök att uppskatta personens värde för dig. Är det positivt eller negativt för dig att behålla den här personen i ditt liv?
Är det  så att personen faktiskt är någon som du egentligen uppskattar väldigt mycket men som du bara inte orkar umgås med just nu så kanske det är så att du bör vara rak och ärlig?
Känns det svårt att säga det rakt ut så skicka ett sms;
"Hej, du jag känner att jag inte riktigt orkar med allt som händer just nu så jag kommer att backa lite. Jag uppskattar dig och jag kommer att höra av mig när jag känner att jag har orken till att umgås. Jag hoppas att du förstår".
 "Hej, jag vill bara säga att det du sa igår gjorde mig väldigt illa. Jag vill inte att det ska hända igen för jag tycker att det var ojuste."

Det kanske inte är perfekt men det är, i vilket fall, bättre än att låta någon gå och fundera över vad den har gjort fel egentligen.

Vill du hitta en lösning, vill du att din relation med en annan människa ska förbättras så måste du våga agera. Våga säga "Stopp, nu räcker det".
Om du inte vågar adressera de problem som du upplever så kan det vara så att den andra personen inte ens är medveten om att det finns ett problem och då kommer det troligen inte att lösas heller.

Vart går dina gränser, vad accepterar du från andra och klarar du av att säga stopp, det är nog nu?

Du är stark.
Du är viktig.
Du är värdefull.
Du fixar detta.
Du är en vinnare.
Jag tror Dig.

Kommentarer:

1 Ellie aljundi:

Ja att skrika sig hes löser ju ingenting utan att tänka på varför det är viktigt är en bra reflektering! Sen kan man ju säga det som är viktigt på ett trevligt sätt istället för att bli helt upprörd om personen inte redan vetat om den gränsen! Kram

Svar: Jag håller med dig. Och jag vet ju hur jag känner och reagerar om någon höjer rösten mot mig -jag slutar ta in informationen och blir bara arg
Sara

2 Marie:

Det här får mig att tänka på det där med att vi blir bemötta som vi tillåter. Att vet vi inte våra gränser, så kommer andra köra över oss. Och eftersom det är omedvetet ser man bara hur alla andra kör över en och det känns som om allt är hopplöst - man har liksom ingen egen vilja. Allt pga omedvetenhet. Det här är ett sånt sjukt intressant ämne att jag skulle nog kunna prata om det i flera dagar!

Svar: Då har vi funnit varandra då -jag älskar psykologi och kommunikation mellan människor. Det finns så många faktorer som gör människor till den de är för stunden och det är helt olidligt intressant att rota i!
Sara

3 Evelina:

Väldigt fint och bra inlägg du har skrivit. Det gäller verkligen att sätta gränser

4 PT Lilla Ax:

Så viktigt att våga ta steget tillbaka för att se över relationerna man har i sitt liv och vad man vill ha ut av saker. Att våga välja och inte bara bära offerkofta för allt som händer utan ”äga” val vi gör.

Svar: Ja precis så! Du är inne på helt rätt spår där och jag tänker att fler människor borde ta del av den insikten och vara medvetna om det.
Sara

5 JUNITJEJ:

Jag älskar dessa tips och råd! Det är otroligt viktigt att sätta gränser. Hur ska man annars orka?

Svar: ❤️ Det gör man inte till sist, jag är ett levande exempel på det. Men, jag förlåter mig själv för det, jobbar ju ständigt på att förbättras!
Sara

6 Hanna Karlsson:

Det här var ett träffande inlägg! Vissa saker i inlägget känner jag verkligen igen mig i. Tar särskilt med mig att våga, våga prata om det som är jobbigt och inte bara bita ihop.

Svar: Vi kan vrida och vända lite på det för att kanske göra det lättare tänker jag. Om du och jag är på en promenad och jag säger något urbota korkat som du tar illa vid dig av, om du INTE säger något om det så:
1) Utgår du helt enkelt från att jag är en riktig knöl som inte har någon empatisk förmåga alls.
2) Om jag nu inte är en helt oempatisk knöl så förstår jag troligen inte riktigt innebörden i vad jag har sagt, genom att vara tyst så tillåter du mig att dels idiotförklara mig inför andra och också att såra andra människor i framtiden.
Sara

7 Jennysvardag:

Jag vet vart min gräns går både när det gäller jobb och min syskon. Sen i november så har det vart en väldigt jobbig situation på jobbet mellan 3 kollegor. Och två av dom ältar det så mycket att jag blir galen. Så i veckan sa jag faktiskt ifrån att jag inte bryr mig om det som dom håller på med. Och tyvärr så påverkar de all personal på avdelningen och även barn. Men det kan inte dom två se.

Svar: Som att du inte hade nog ändå liksom. Sådana situationer påverkar ju, precis som du säger, hela arbetsplatsen och det blir ju till sist en fråga om vem som går sönder först. Jag tycker att det var jättebra att du sa ifrån, det kan ju faktiskt vara så att personen själv behövde en ögonöppnare för att se att det påverkar även andra.
Sara

8 Anna:

Jag behöver verkligen bli bättre på att tala om var mina gränser går. Jag är väldigt undvikande när det är någonting som jag upplever som jobbigt och går nog mest och hoppas på att det bara ska lösa sig. Logiskt sett förstår jag ju att det inte fungerar så, men ändå är det där jag hamnar till slut.

Svar: Har du frågar dig själv varför du agerar så?
Är det någon konflikträdsla du upplever?
När saker påverkar negativt och du inte sätter stopp så kan ju risken vara stor att en liten snöboll startar en lavin till sist. Visst är du värd att få må bra och bli behandlad på ett juste sätt?
Sara

9 Madelene:

Min gräns går när någon nära verkligen sviker mig. det är verkligen stopp där för mig och min respekt försvinner

Svar: Det är bra, vi är inte hundlortar, vad vi känner ÄR och SKA vara viktigt.
Sara

10 Sarah:

Jag funderar aldrig på såna där saker :) Jag är ingen tänkarperson :)

Svar: Det kan vara en fördel ibland!
Sara

11 Fnulan:

Jag tror och känner att jag blir bättre på detta för varje dag. Jag umgås bara med de jag VILL. Min tid är dyrbar

Svar: Du har rätt att få må bra. Tillför man inget bra så tar man ju bara upp onödig yta som kunde användas för något bättre!
Sara

12 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Jag sa stopp idag, så befriande är dock ganska upprörd också efter saken. Kan tycka att människor borde bli mer lyhörda för andra och inte lägga sig skit på folk :(

Svar: Mycket bra att du sa stopp. Att inte höra vad någon faktiskt försöker förmedla är respektlöst och fult. Jag hoppas att personen fick sig en tankeställare. En del händelser går inte att bara släppa efter känslorna finns ju kvar. Jag tänker att, oavsett vad det gäller, så har du haft det riktigt jäkla tufft sen ett tag tillbaka och med tanke på det så bör man vara ännu mer lyhörd än man är i vanliga fall. Du är värd att må bra, inget snack om saken!
Sara

13 Kamilla:

Jag är sämst på att sätta gränser för mig själv. jobbar mkt med det med min psykolog

Svar: Så skönt att få möjlighet att jobba med det. Det tar på krafterna att rusa framåt, man vill ju så mycket!
Sara

14 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Det är verkligen så viktigt att sätta gränser. Det är något jag har jobbat mycket på och blivit mycket bättre på

Svar: Man orkar inte med till sist men jag upplever också ganska ofta att det kan vara svårt att lyssna inåt för att verkligen känna efter när ens gräns för något är nådd.
Sara

15 Lillan Kind:

Ett jättebra inlägg! Det är så viktigt att man kan sätta gränser, vilket förstås förutsätter att man känner till sina gränser. Livet försätter en dessutom i nya situationer då och då, och då måste man identifiera gränsen som gäller i den nya situationen.
En annan sak är att uppmärksamma när någon överträder en gräns. Det kan ske så smygande och i värsta fall på ett utstuderat sätt att det tar ett tag att reagera.
Personligen har jag sagt nej till saker jag inte vill ända sen barnsben. Men så finns det situationer när det inte spelar någon roll för det saknas möjlighet att påverka. Det finns också de som vägrar att ta ett nej, och ihärdigt står på sig för att få sin vilja fram.
Om jag vill bevara en relation pratar jag med den som inte respekterar gränserna, i syfte att förbättra relationen. Men om relationen inte är värd att bevara avvecklar jag den förr eller senare.

Svar: Det är hemskt när man hamnar i den situationen att kroppens alla varningssystem skriker ”Stopp, nej, jag vill inte” men man befinner sig i en situation där man faktiskt inte har så mycket val.
Att gå tvärt emot sina instinkter kostar oerhört mycket mentalt.
Som vanligt en bra kommentar från dig som får mig att reflektera vidare, tack!
Sara

16 Lillan Kind:

Ett jättebra inlägg! Det är så viktigt att man kan sätta gränser, vilket förstås förutsätter att man känner till sina gränser. Livet försätter en dessutom i nya situationer då och då, och då måste man identifiera gränsen som gäller i den nya situationen.
En annan sak är att uppmärksamma när någon överträder en gräns. Det kan ske så smygande och i värsta fall på ett utstuderat sätt att det tar ett tag att reagera.
Personligen har jag sagt nej till saker jag inte vill ända sen barnsben. Men så finns det situationer när det inte spelar någon roll för det saknas möjlighet att påverka. Det finns också de som vägrar att ta ett nej, och ihärdigt står på sig för att få sin vilja fram.
Om jag vill bevara en relation pratar jag med den som inte respekterar gränserna, i syfte att förbättra relationen. Men om relationen inte är värd att bevara avvecklar jag den förr eller senare.

17 Sanna :

Det här låter lite som vardagsmat som vi allra flesta stöter på. Man måste vara snäll med sig själv och sätta en gräns. Jag är dessvärre dålig på gränser. Så är det bara, har alltid varit det och fått tagit stryk efter det också..

Svar: Men d, du har ju bara ett liv? Och du är ju värd att få må bra? Är det inte dags att börja försöka iiaf?
Sara

18 Moa Hansson:

Så himla bra tips, det är så viktigt att sätta gränser även om det ibland kan vara svårt!

Kommentera här: