Den där Fnulan alltså..

I ett inlägg inne hos  Fnulan för ett tag sen så kunde man läsa att hon och hennes familj numera beställer maten de vill inhandla för veckan från Willys online och sen hämtar hennes man upp den på vägen hem från jobbet. Jag skrev en kommentar som berättade hur dålig jag är på att hålla mig till en veckomatsedel (diverse bortförklaringar inkluderade jag).

Igår skulle vi handla inför kommande vecka. Min sambos enda lediga dag på ett tag. Barnen var hemma för att kunna umgås ordentligt.
Vi hade en sån där sjuuuukt seg dag allihop. Allt som skulle göras  tog evigheter att påbörja kändes det som. Så, att fixa en matsedel inför veckan och inköpslista blev halvsent, föreställ er "Nu-åker-alla-hem-från-jobbet-och-ska-handla-på-vägen-hem-tiden", you feel me?

Plötsligt mindes jag inlägget och hur skönt Fnulan tyckte att det var att slippa den stressen.
Jag tittade på mina två yngsta där de, som vanligt, hängde i varsin av mina armar. Jag kände att instinktivt att med min huvudvärk och deras energi så lär inte ett längre besök i en mataffär vara en av de mest sammansvetsande aktiviteterna vi har tagit oss för.

Jag tog min låååånga inköpslista och gick in till vardagsrummet. Där satt han, mannen i mitt liv, Den vackraste mannen  mina ögon har skådat (efter så många år så känner jag verkligen fortfarande att det skulle aldrig kunna finnas någon annan). 
Jag log mitt största (och möjligen mest inställsamma) leende och frågade om vi inte kunde beställa från Willys nästa vecka och han bara svängde förbi där efter jobbet för att hämta upp maten?
Var lite orolig över att han skulle kunna komma med någon anledning till att vi inte skulle kunna göra så. Han är jättebra ibland på att ha på sig "negativa glasögon". Ofta krockar den sidan av honom med alla mina "jättebra" (sällan helt genomtänkta) impulser.

Han tittade upp från sin telefon, mötte min blick och sa:
-"Va? Menar du att vi ska missa alla underbara stunder med våra lugna barn som alltid är så pigga efter förskolan??"

Hans röst var dock väldigt sarkastisk kanske jag bör tillägga.
Han frågade sen, direkt, om vi inte kunde göra så redan nu? 
De har ju dessvärre inte den möjligheten på helgen förklarade jag. Han föreslog, omedelbums, att det skulle bli färdigmat igår,  och att han skulle köpa med sig det som behövs hem från jobbet idag.

Ja men då så! Nu kör vi så, jag har skickat beställningen, han får hämta upp det på måndag efter jobbet och alla dagar utom en ska vi testa nya maträtter här hemma som jag googlade fram.
Mot ett mer stressfritt liv Yiiiihaaaaaa!

Kommentarer:

1 Evelina:

Verkar så smidigt att göra det. Skönt att du kan slippa stressen lite tack vare detta

Svar: Ja, att jag inte har börjat med det tidigare liksom!
Sara

2 Anna:

Ja, den där Fnulan alltså... Hon är verkligen full av bra idéer. Det här låter verkligen supersmart! Jag är inte lika nöjd med hennes idé om att anlita PT, ge upp team Soffpotatis och beordra mig att "upp och hoppa". Hahaha!

Svar: Ja just det ja! Hon har på så sätt fått mig att känna mig väldigt onyttig men det är okej just idag. Det är ju lördag så då behöver jag inte gömma mig från barnen när jag tröstäter massa godis!
Sara

3 Jennysvardag:

Åh, jag storhandlar alltid så, fast jag tar med hemleverans 🙈 man slipper verkligen all stress och trängas med alla som ska handla. Framför allt slippa ha med sig trötta barn till affären :) hoppas att ni blir nöjda med det :)

Svar: Ja jag fattar inte att jag inte fått tummen ur rumpan tidigare liksom? Hemkörning vore också toppen men jag kände att sambon kan gott åka och hämta så sparar vi pengar och han får kämpa lite också eftersom jag står för 99,99% av matlagningen😂
Sara

4 Ellie:

Så sjukt segt när alla är ute och handlar man får stå i kö i 100 år känns de som, är inte världsbäst på matsedlar jag heller för den delen

Svar: Ja och med en liten i vagnen med vinterkläder kan jag tänka mig att varken köer eller shoppandet är direkt lockande heller.
Sara

5 Johanna:

Vi beställde från mathem, thank god känner jag att vi skippar alla dessa impulsköp "bara för att det är gott med det" för nu har jag ingen anledning att besöka en Icabutik fylld med folk, haha. Dessutom bor vi en km från Ica och att böra 7kg, toalettpapper, hushållspapper också spricker ena matkassen, en km, inte så lockande faktiskt. Förstår att ni gjorde så, skönt att spara tid när han jobbar så mycket och ni har små barn. Kram <3

Svar: Guiuuld!
Sara

6 Sarah:

Så roligt när man blir tipsad om nåt så där på någons blogg :) Najs att din kille också var med på det :)

7 Fnulan:

YEAH!!!!! DU kommer att älska det, och mannen med. Fy farao vad mycket tid man tjänar. Och matångest. Jag är helt kär i konceptet och handlar knappt i veckorna eftersom vi planerar som om vi var kungar. Kul att jag kunde inspirera!! Kram

Svar: Man skall icke falla för frestelse sa väl gud har jag för mig?😉
Sara

8 Moa Hansson :

Det verkar så himla skönt och smidigt att handla så :)

Svar: Ja alltså det kostar 49 för att de plockar ihop allt åt en. Du väljer tid när du vill hämta. 149 tror jag för hemkörning
Sara

9 Hanna Karlsson:

Vad smidigt att beställa hem mat. Vi har gjort det en gång men det var länge sedan nu. Vi brukar alltid välja att storhandla när det är som minst folk. Fördelen med att jobba oregelbundet och lediga dagar mitt i veckan.

Svar: Jag är beroende av sambon då jag inte har körkort. Vi har ledigt samtidigt en helg i månaden så vi vill (behöver) umgås så bra som möjligt den dagen❤️
Sara

10 Lillan Kind :

Jag har funderat på att handla på det här sättet, men har inte fått tummen ur än!😆 Men mina tankar har riktats mot färdiga matkassar med menyer och recept. Jag verkar ha någon sorts inre motvilja mot att fundera ut en veckomeny!😆 Men jag vet att det är ett supersmidigt sätt att handla, för min mormor beställde alltid maten och fick den hemkörd😊

Svar: Jah är lite kräsen i maten, för att inte tala om barnen då. Jag googlade ”lättlagat” snodde 6 recept på så sätt och lade till pannbiff så var veckan biff kan man säga! De där linas matkasse och alla andra kändes som att de bara hade för 3-5 dagar. Köpte en ICAs färdiga npgrq gånger förr och av de rätterna var det två i varje som gick fetbort!
Sara

11 Lexochlogan:

Ja hon är brs den där Fnulan ♥️ Visst är det smidigt, nu handlar jag mycket eftersom jag är hemma men. När jag börjat jobba igen är det påse hemkörd det blir helt enkelt, så smidigt. Beställde tex hem nu inför kalaset, insåg att tiden inte räckte till och inte heller orken, och vips så kom det mat hem ett dygn senare. Love it

Svar: Och lyckat blev det ju!
Sara

12 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Alltså nu minns jag att just det där inlägget som jag också kommenterade att jag måste ta tag i har jag glömt :-p, BRA att du påminde mig, din kärlek har rätt tänk att man ändå slipper vissa saker genom att göra detta, HUR bra som helst ju :D.

Svar: Ja verkligen, jag slipper stå i kö i evigheter för att handla bara tråkiga saker. Jag står emot mina värsta sjoppingimpulser. Jag slipper alla andra människor som ska handla samtidigt och deras surrande runtomkring och deras stress. Jag tror att det hör kommer att ta bort ett stort stressobjekt från mig!
Sara

13 Mirre - Sweetwords:

Ja du det vore inte alls helt fel att ha för barn är ju extremt snabba att tröttna då man handlar

Svar: Jag funderade på att köpa färdiga matkassar förut men jag är så kräsen och de räcker ju inte hela veckan oftast så det här kan nog bli bra!
Sara

14 Pärla:

Åh kul att ni gillade idén, jag är en av dom som gillar att handla i affären haha 😂

Svar: Det kan vara roligt också men när bägge vuxna jobbar helger endast en helledig helg tillsammans på en månad så kan det leda till att barnen måste med efter förskolan och shoppingen är inte bra alls jag får stressymptom nästan direkt bara vi parkerar bilen.
Sara

15 Amanda :

Vad kul att läsa att du följde fnulans tips om att beställa matvarorna hoppas nu att det blir mindre stressigt

Svar: Tack smälla för din omtanke. Jag stressbantar innan jag ska hårdbanta plastmaterial här hemifrån!
Sara

16 Kamilla:

Willys har jag inte handlat online på ännu. Men vi handlar ofta på Mathem eller Mat.se. Det är så himla skönt att handla med datorn i knäet.

Svar: Ja, vilken förändring av stressmoment i vardagen!
Sara

17 Sandra:

Va skönt att ni kunde ta det lugn och slapp stressa. Det är så bra att läsa andra bloggar för man får så mycket inspiration 👍

18 Hanna :

Älskar att näthandla mat. O hatar matbutiker. Du kommer bli såld. Kul att Fnulan fick er o testa 😋👍🏻😃

19 Wifeey:

så skönt att ni har börjat med de istället för att gå i butik med underbara och lugna barn :D

20 Junitjej:

Så härligt det låter!! Stressen kan man slippa, för den tillför inget vettigt alls. Så smart att kunna beställa mat på nätet.

Kommentera här: