Varför känner jag så? (Analysera mera)

Om jag kunde så hade jag burit dina jobbiga tankar åt dig så att du hade fått vila en stund från dom. 
Livet är ju dessvärre inte sådant att vi kan ta över varandras svårigheter. Vi kan dela dom med varandra för att försöka få ventilera våra tankar och få nya perspektiv så att vi slipper fastna i vårt tankesätt kring något men ta över dom helt det kan vi inte.

Alla tankar som vi tänker resulterar i någon form av känsla i oss, många är lättare att släppa än andra. Dessvärre spelar inte mängden tankar någon roll, de som oftast stannar kvar längst är de jobbiga tankarna. Vill vi förändra det så måste vi börja analysera dom.

(null)


  • När uppstod tanken? (I vilken situation)
  • Hur kände du inuti?(Glad, ledsen osv)
  • Vad för impuls kom till dig?(Vad ansåg hjärnan spontant att du skulle göra med den informationen)
  • Varför reagerade du med just den impulsen? (Kan situationen ha påmint dig om någon tidigare  händelse i livet där just den impulsen hjälpte dig?)
Jag säger inte att det är lätt, tvärtom, det är ofta mentalt jobbigt både att analysera vårt eget tankesätt och att försöka förändra vårt sätt att agera i olika situationer.
Men, om vi inte förändrar något som vi inte mår bra av så kommer vi alltid att lägga på fler saker på den börda som vi redan släpar på.
Livet är värt så mycket mer än så, ta tillvara på det så gott du kan. Var inte rädd för förändringar, de kan vara riktigt spännande om vi bara slappnar av och inte bygger på våra inre orosberg.

Du kan.
Du fixar detta.
Du orkar.
Du är en vinnare. 
Jag tror på Dig.

Kommentarer:

1 Johanna:

Tänk om man kunde ta någon annans svårigheter och tankar. Hur mycket hade inte vissa burit medan andra inte burit nått. Så viktigt att du lyfter hur man bearbetar och analyserar sina tankar. Är verkligen så dålig på detta. Kram <3

Svar: Det är en övningssak kära du, men kan vara både jobbigt och glädjande.
Sara

2 Michaela:

Jag blir så otroligt inspirerad till livet när jag läser dina inlägg❤

Svar: Så härligt att höra. Gå ut i världen och ta för dig!
Sara

3 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Intressanta tankegångar som alltid. Det är nog mycket så som du skriver att man själv sitter inne på tankar kring förändring. Sedan att faktiskt fundera på varför saker känns som de gör :)

Svar: Det är svårt, en del saker är så djupt inristade att det är nästan skrämmande att närma sig dom hos en själv om du förstår hur jag menar?
Sara

4 Jennysvardag:

Jag försöker alltid tänka positivt även fast det kan vara svårt ibland. Jättebra skrivet av dig

Svar: Och det märks på din blogg tycker jag och tro mig jag älskart!
Sara

5 Pärla:

Även om jag vet att du har rätt i det du skriver så är det så svårt att släppa och komma till insikt <3

Svar: Självklart är det så. Vore det enkelt så skulle du ju redan göra det, eller hur? Då skulle jag få skriva om något annat kanske om hur min dag har varit istället. Men det skulle inte ge dig en tankeställare så det skulle, för mig, kännas värdelöst. Vad sägs om att vi börjar någonstans fina Pärlan? Analysera en tanke om dagen? Slå av autopiloten lite och våga försöka med en enda tanke per dag? Lite lockad är du väl iaf?❤️😉😘
Sara

6 Therese Carlsson :

Nej man får inte vara rädd för förändringar 😊 väldigt bra och fin peppande ord du skriver

Svar: ❤️
Sara

7 Fnulan:

Jag är jätterädd för förändringar trots att jag vet att det är rätt väg att gå. Jag ska bara...

Svar: Va? Nej jag har det inte bra här där jag står med iskallt vatten upp till fotknölarna! Det är kallt och sjuuukt tråkigt!

Va? Varför skulle jag gå över dit? Varmt och gräs? Hur känns det? Jag har stått här i tio år nu så jag klarar mig nog. Jag vet ju hur det här känns så det klarar jag ju av men ditt gräs njaeee jag kanske är allergisk och det kanske börjar klia? Eller så kanske jag bränner mig av värmen!
Sara

8 Moa Larsson:

Jag har snubblat in här på din blogg ett tag nu, och skulle så gärna vilja veta vad det är som får dig att skriva sådana här inlägg. Vad din drivkraft är, hur tanken med bloggen väcktes och om du har varit med om något som liksom puttat dig i den här riktningen. Riktigt fint är det hur som helst ❤️

Svar: Någon dag så ska jag berätta, jag är fortfarande lite kluven över att dela med mig fööör mycket av mig själv här. Det känns lite som att klä av sig naken om du förstår hur jag menar? Jag har spenderat hela mitt liv med att analysera andra människors beteenden i ett försök att förstå hur de fungerar. Jag har mött otroligt många människor som har farit illa i livet eller gått kamper som de borde ha sluppit, jag har sett hur människor tryckt ner sig själva att en del inte ens har orkat fortsätta att leva. Jag har inte själv varit kriminell men jag har tagit del av kriminellas liv och hunnit fundera över vad som fått dom dit där de hamnat, jag har sett människorna de har varit bakom fasaden. Jag har varit ungdomstränare och mött så otroligt många barn och ungdomar från skilda världar där jag har känt ett behov av att förstå dom alla för att kunna få dom att fungera som ett lag..
Jag har levt under mordhot, blivit knivhotad flera gånger. Oj vad jobbigt att du fick mig att tänka efter, jag kan göra en sjukt lång lista här inser jag. Jag är inte ens halvvägs ju, hur har jag hunnit med allt detta?
I vilket fall, jag har mött väldigt få människor i livet som är genomruttna däremot väldigt många som har uppfattat sig själva som på ett eller annat sätt redan dömda i sina eller andras ögon. Jag är inte beredd att stå tyst längre, jag vill att fler människor ska känna hur mycket värde de har, hur otroligt fantastiska skapelser de är. När jag var yngre så ville jag bli en ”motivational speaker”, men då hade jag inte hunnit med min tränarkarriär jag hade, ”mitt lag” så jag lät tanken vara. Nu har jag chansen att kanske få motivera någon här och den tar jag!
Sara

9 Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv :

Ja vissa gånger hade man gärna velat ta över folks tankar, men vi får finnas där och stötta personen istället och bolla idéer och tankar på bästa vis ♥️

Svar: Precis och det är så guld värt bara det!
Sara

10 Ariella :

Bra text. Mycket tankeväckande

11 Lexochlogan :

Ja ibland önskar man att man kunde ta över det för andra en stund, kunna hjälpa och ventilera och förstå

Svar: Det är nog tur att man inte kan, jag tror att en del skulle ta på sig alldeles för tunga lass.
Sara

12 ellie:

Fick lära mig att reflektera så en gång på en kurs! Mycket användbart faktiskt :)

Svar: Ja jag tror det jag också. Man kan säkert aldrig förstå alla sätt man reagerar på eller alla fobier man har (tro mig om jag berättade om mina fobier så skulle du inte kunna låta bli att fnissa) men om man verkligen analyserar dom så tror jag att man kan få en helt annan balans i livet.
Sara

13 Mirre - Sweetwords:

Ja en känsla jag har behöver ju inte skapa samma känsla för en annan människa trots att man är med om samma sak, så är det ju

Svar: Verkligen. Ibland blir jag väldigt fascinerad över hur olika människor kan uppfatta samma saker. En så enkel sak som att åka hiss där tänker jag inte ens på att jag gör det, men en vän jag har lidet av klaustrofobi och har det superjobbigt med just hissar.
Sara

14 Michelle :

Vilken fin text , det e så Sant i det du skriver . 💕

Svar: ❤️
Sara

15 Yela:

Tack finaste du för dina kloka och så motiverande inlägg! Jag verkligen älskar din blogg & du verkar som en så fin & godhjärtad människa❤️

Svar: Kära du våra åsikter om varandra känns isf väldigt lika, tack snälla! Och kommentaren om personal shopper står jag för btw. Ta för dig av livet nu, det är ditt och låt ingen stoppa dig!
Sara

16 Sarah:

Jag har aldrig några dåliga tankar :) Så behöver aldrig fundera på sånt där :)

17 Sandra:

Så mycket sanna ord du skriver och detta är en svårighet som jag vet att jag måste öva på ❤

Svar: Kör bara kör! En tanke i taget leder till förändring!
Sara Stödberg

18 Amanda:

Yack för att du inspirerar mig och kanske får en att tänka annorlunda. Det är inte lätt men det kan ju få en att må mycket bättre i slutändan :)

Svar: Pröva det Amanda , jag ber verkligen att du bestämmer dig för en tanke som ofta dyker upp och är negativ för dig. Och bara den tanke. Ska du kämpa mot o ifrågasätta, andra negativa tankar får komma och gå med den du bestämmer dig för - krossa den!❤️
Sara Stödberg

Kommentera här: