Psst #10

För de som igår bestämde sig för att haka på dealen med att kämpa mot negativa tankar så tänkte jag att vi fortsätter med det både under fredagen och lördagen, samma, specifika, tanke alla dagarna.

Dagens psst blir en påminnelse;

Om du har tid att lugna nerverna med en cig, eller kanske äta en kaka eller begrava dig totalt i seriernas värld när saker är riktigt jobbiga i livet så har du tid och energi till att göra något åt det som är jobbigt. Du investerar bara din energi i fel saker just nu.

Förstå mig rätt, en del saker kan vi inte påverka och den smärta det medför som t.ex förlusten av någon närstående. Men om du har förlorat ditt jobb så ökar chanserna betydligt om du försöker skicka in nya ansökningar gentemot om du stannar hemma med fokus på tvn. Ja det suger att bli uppsagd men ditt liv är inte slut för att du har blivit det. Den dörren stängdes kanske mitt framför näsan på dig och du förlorade en hel del trygghet. Men den gav dig också möjligheten att öppna en annan.

Du kanske känner, som sjukskriven, att idag ORKAR jag verkligen inte gå upp ur sängen! Jo, du orkar för du vill garanterat inte kissa i sängen eller hur? Du kanske bara har den orken men du har den. Testa att någon gång under dagen klä på dig så pass att du vågar gå utanför din port för att möta dagen och kanske, när du ändå står där ute att du klarar ett varv runt huset? Då är jag mer än nöjd. Du har investerat i dig själv. Troligen så har du även visat för din hjärna att du inte ger upp, du tänker ta dig framåt så är det bara, i det tempo du klarar själv!

Kram på dig, låt oss hjälpas åt att måla världen vackrare igen vi har ju alla hoppets färger framför oss!


Kommentarer:

1 Jennysvardag:

Så bra pepp som du ger oss varje dag. Du får en verkligen att tänka till

Svar: ❤️
Sara Stödberg

2 Elisa:

Vad är det som gör att man fastnar i nåt helt annat? Som att äta en kaka istället för att ta tag i det jobbiga. Jag har ju varit där själv så borde veta, men ibland vill jag väl bara inte tänka på det jobbiga.

Svar: Jag tror att det är dels ett flyktbeteende men dels att det jobbiga känns så svårt att bemöta att man inte riktigt tror att man kan fixa det.
Sara Stödberg

3 Lillan :

Ja ibland känner man att orken bara sviker en och att man rent sagt bara vill ge upp men någonstans där emellan så finns det ett hopp & en tro som gör att man får orka lite till oavsett hur man än mår ❤️

Svar: Ja gudarna ska veta att det långtifrån alltid är lätt
Sara Stödberg

4 Liw:

Livet blir ju inte bättre på sikt när man gräver ner sig även om det kan ge tröst att göra så ibland. Det gäller väl att inte fastna i det negativa eller i negativa mönster. För att dra täcket över huvudet ibland och tycka synd om sig själv gör vi nog många. Positivt tänkande är ju dock så viktigt. Bra inlägg!

Svar: Det är ju, för stunden, lättare att undvika det som är jobbigt. Dock löser sig ju inte det jobbiga av sig självt.
Sara Stödberg

5 Sandra:

Jag bara älskar dina inlägg, de får en att tänka till ordentligt ❤

Svar: ❤️Tack!
Sara Stödberg

6 Pt Lilla Ax:

Det är nyttigt att stanna till och andas! Önskar dig en härlig helg!!

7 Fnulan:

Jag har jobbat mycket med ACT metoden, den är superbra för mig.
Det är att liksom okeja att sockerbehovet finns men att säga, okej jag känner dig, du finns här, du får vara här men du får inte ta över min kontroll, den är min.
Svårt att förklara. Googla på ACT

Svar: Acceptans, så viktigt, så nödvändigt min käre Watson!
Sara Stödberg

8 Pärla:

Jag tröstar mig allt för ofta med cigg men jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är beredd att ge upp det ännu.

Svar: Det första steget kommer alltid att vara det svåraste men också det absolut viktigaste. Du kanske kan ta en rökpaus då och då längs vägen?
Sara Stödberg

9 Therese Carlsson:

Jag känner ofta nu för tiden att jag inte orkar gå upp ur sängen men tvingar mig upp för barnens skull och vem ska ta hand om dom annars =)

Svar: Barn är en fantastisk källa för inre drivkraft. Starkt av dig att ta dig upp ändå, för även om man bör det när man har barn så klarar inte alla av det.
Sara Stödberg

10 Hannas krypin :

Det är lätt att fly från det som är jobbigt genom att göra en massa annat istället så man slipper tänka. Jag till exempel kan gömma mig i datorn/Instagram om jag inte vill tänka på vissa saker. Flyktbeteendet är starkt men det går att övervinna. Om man vill och är beredd att kämpa lite för det.

Svar: Få saker i livet är värda att oroa oss över så pass mycket som vi gör. Vi kan inte ändra gårdagen, vi är inte vid morgondagen och punktstyr den, vi är här, just nu. (Jag flyr gärna lätt till sociala medier jag med, försöker dock att bli bättre på att inte hamna där utan istället hantera situationen som är jobbig)
Sara Stödberg

11 Jenny G:

Mycket inspirerande att ta tag i sig själv o inte fly.
Men det viktigaste av allt att hjälpa varandra så alla mår bra. Då vinner alla i slutändan.

12 Snabela:

Det är så oerhört lätt att fastna idén negativa spiralen, men desto svårare att ta sig ur den. Men det går, bara man kämpar.

13 Popprinsessan:

Bra förklaring om det där med att inte orka, men inte kissa ner sig.
För mig handlar ”orkandet” just nu mest om utebliven träning. Jag VILL träna & komma igång regelbundet, men hittar ofta en anledning att INTE göra det. Tack för pepp!

Svar: Ptjaaa att vara utomlands har ju varit en rätt bra ursäkt för att inte träna kan en tänka😉 Varför vill du träna, finns det något personligt för dig som du kan sammankoppla med just träning?
Sara Stödberg

14 Anna:

Ibland behöver man verkligen skala ner till någonting överkomligt och ta små steg framåt. Så mycket bättre för psyket än att inte göra någonting alls.

15 Annica:

Jag tror absolut det handlar om det du säger. Man flyr från det jobbiga, man flyr från det man tror sig inte orkar..

Svar: Ja, och sällan försvinner det utan får allt mer utrymme att växa oavsett vad det är både inuti och utanför oss.
Sara Stödberg

16 Madelene:

Vilken pepp denna påminellse har! Tänker ibland att jag inte orkar göra något (visst ibland gör jag inte de när jag fått nada sömn). När jag faktiskt bör orka något så ska jag ta till mig detta och dra upp från sängen ändå

Svar: Jag brukar tänka att antingen så möter jag dagen eller så låter jag den köra över mig om jag stannar kvar i sängen. Även om sängen lockar väääääldigt mycket inland!
Sara Stödberg

17 www.nouw.com/sannaevelyne:

Genomtänkt och välskrivet inlägg :)

18 Michaela:

Åh vad jag känner igen mig i att tänka att jag inte orkar kliva upp ur sängen😥

Svar: Ett andetag åt gången fina du, ibland går det bara inte att komma upp men man måste verkligen känna efter så att det är det som är fallet annars bör man nog försöka hitta mål som tvingar upp en❤️
Sara Stödberg

19 Kamilla:

Jag tror att vi 'r många som tar en kaka, cig eller vad som helst ibland för att vi inte orkar eller är redo att ta tag i svåra saker.

Svar: Jag kan räcka upp en hand på det och sälla mig till skaran som du nämner. För mig personligen så funkar inte strategin då oron inuti mig blir allt värre per minut med det jobbiga i tankarna.
Sara Stödberg

20 Michelle :

Oj vilket fint inlägg , det här behövde jag läsa 💕 tack

Svar: ❤️Tack
Sara Stödberg

21 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Jag kan dock tänka att sådant beteende ibland kan vara bra för att kunna sortera bort det som är jobbigt. Man ska absolut bearbeta saker men ibland kan hjärnan behöva det lilla också :)

Svar: Självklart, älskar dina inputs, Man måste fundera över vad som är viktigt att agera på och om en del av det som oroar oss kanske inte kräver något agerande alls egentligen
Sara Stödberg

22 Johanna:

Men så himla bra du skriver. Jag är ju expert på att skjuta upp typ allt, dålig egenskap, verkligen. Kram fina <3

Svar: Allt kan ändras, du är ju bossen i ditt liv!
Sara Stödberg

23 Amanda:

Ja jag kan ju känna igen det där med att man skjuter upp saker som är jobbiga har och brukar göra det. Men på något sätt känns det som jag ändå tar tag i det tillslut :)

Svar: Ja så.. kanske lika bra att göra det direkt istället så att du slipper ha det hängandes över dig?
Sara Stödberg

24 Sandra:

Det är så lätt att stoppa huvudet i sanden som en struts, man tror att problemen ger sig av självt. Om jag inte bryr mig om problemen så fixar sig saker av sig självt?!
Så lätt är det ju inte även om man tror det, bara att försöka kämpa framåt, försöka förändra sin situation. Inget händer utav sig självt.
Du har så intressanta tankar och motovations tips Sara ❤

Svar: Tack snälla för dina fina ord! Jag känner nog att jag i sådana lägen är medveten om problemets existens, jag gömmer mig, men är plågsamt medveten om problemet ändå. Och där kickar jag plötsligt i gång en snöboll nerför en backe mentalt; till sist har det blivit en lavin som kräver mycket mer energi för att stoppas!
Sara Stödberg

25 My:

Oj vad jag känner igen mig i dedär! Jag led under några år av grov socialfobi och en djup deppretion och då det blev för mke folk om vi ens va hela familjen. Man måste ibland tillåta sig att inte orka för att sen våga klappa sig själv på axeln om man gör något som man egentligen inte orkar. Allt handlar om att egen vilja och att våga utsätta sig för det man är rädd för men att även våga visa sig svag gör en stark! Tack för ett fint inlägg! ❤️

Svar: Det är det där med våga som kan vara så svårt men jag tänker att om man vågar idag så växer modet ytterligare för varje gång som man utmanar känslan..
Sara Stödberg

26 Lisa Käller:

Fasiken vilket tänkvärt inlägg. Sist jag hade riktig jäkla ångest så sätt jag i bilen. Direkt körde jag till mc Donalds och "tröstade mig". Jag måste våga ta tag i problemet istället för att fortsätta låta dammhögen i hörnet växa.

Svar: Jag fick just en helt galen idé! Men ändå rätt genialisk om jag får säga det själv! Köp en napp och ha den inom räckhåll. När du känner att tanken och känslan ger efter för impulsen att åka till Mc Donalds så när du kommer till bilen så stoppar du in nappen i munnen (ingen ser ju) och funderar samtidigt över vad du är på väg att göra.
Att ha en napp i munnen kan ju kännas lite löjligt för att inte säga olustigt, koppla ihop den tanken med impulsätande. Hela vägen till det tilltänkta målet så ha nappen kvar i munnen fram tills du själv inser att din tidigare impuls säger tack och hej och du kan spendera dagen med annat
Sara Stödberg

27 Yela:

Tack finaste du! Alltid så kloka & motiverande ord❤️ Ska verkligen ta till mig de du skriver & tänka mer positivt, livet blir ju inte bättre om man gräver ner sig eller ger upp!

Svar: Och du, vackra du, är värd att kunna motbevisa tidigare plågoandar; du är ovärderlig det är sanningen. Du är värd godhet, även från dig själv❤️
Sara Stödberg

28 Jennifer:

Jag känner igen mig sjukt mycket i din text

29 Lexochlogan :

Tillsammans Jan vi göra vardagen lite bättre, stötta varandra och att tänka lite mer positivt gör allt lite bättre

Svar: ❤️❤️❤️
Sara Stödberg

30 Emelie:

Du ger oss alla alltid så fin och härlig pepp, pepp som vi alla behöver ibland 😊

Svar: ❤️
Sara Stödberg

31 Lillan Kind:

Vilket bra inlägg! Jag tror säkert att många flyr från jobbigheter. Men många gånger har jag upptäckt att människor skjuter upp saker och ägnar sig åt annat, för att dom tycker att det som ska göras är tråkigt. Det är självdisciplinen och ansvarskänslan som brister, och så får det som är viktig vänta.
Då det å andra sidan handlar om verklighetsflykt på riktigt, kan sådan underlätta stundtals. Men att lätta på det mentala trycket ibland, är ju inte detsamma som att packa upp och bosätta sig i det tillståndet.

32 Elinor:

Vilket super inlägg! Många gånger måste man faktiskt göra något i stället för att inte göra något. Men det här med att "ha energi" som investeras på fel sätt kan både stämma och inte stämma. När det kommer till depressioner och psykisk hälsa kan det vara lite arrogant att säga "du orkar" för nej. Det gör man faktiskt inte. Man orkar gå upp till sängen i sista stund för att gå på toaletten för man vet att det är mindre jobb att gå dit än att byta alla lakan. Detta är förståss beroende på situation. Men ångest är ångest och det slår hårt och fort. Många gånger kan man tvinga sig till att försöka ta ett steg i rätt riktning men ibland så finns det inte inom än. Det är en känsla inte alla kan förstå och så är det. Men det är något att ha i tanken. Jag vill inte med denna kommentar på något vis försöka ta bort det viktiga i ditt inlägg, med att fortsätta kämpa i stället för att ge upp. Jag vill bara påminna, till de som kankse inte mår så bra, att det är okej att inte orka idag eller just nu. Ibland behöver man bara få vila, ibland behövs den där serien för att tankarna ska sluta snurra i 180.

Svar: Din kommentar fick mig att läsa igenom ytterligare en gång vad jag hade skrivit. Jag har uttryckt mig väldigt otydligt eller snarare det jag har velat säga har kommit fram på helt fel sätt.

Det jag menar med att om du så bara orkar gå på toaletten så är det faktiskt att orka,oavsett av vilken anledning du (slippa byta sängkläder osv) och det ska du vara stolt över isf att du gör, då har du inte givit upp totalt.

Om man mår riktigt dåligt så bör man, även om det ofta känns helt hopplöst, försöka påminna sig om de saker vi faktiskt gör ändå så som att gå på toa.
”Jag har inte duschat på en vecka jag är såååå äcklig”, - Jag förstår att man kan känna så, har varit där själv, Men för en vecka sen så duschade du och det får vara helt okej.
Du genomförde det ju och den ansatsen vill jag inte låta någon förringa.
Sara Stödberg

Kommentera här: