Överskatta inte din roll.

Överskatta aldrig din egen roll i livet.
Spelar du dina kort illa så kommer du alltid att vara vara utbytbar.
Det spelar ingen roll vilken position i livet vi tittar på, vänner ersätts, föräldrar tar avstånd från sina barn och barn tar avstånd från sina föräldrar, politiker byts ut mot bättre kandidater.

I en del fall så gör det ont att bli utbytt men det kan även smärta att inse att man förtjänar bättre i exempelvis en relation.

Vad vill jag då med det här inlägget? Vill jag få dig att ifrågasätta hela din omgivning och all den trygghet du upplever att du har?
Givetvis inte.
Jag vill att du ska uppmärksammas på att ta hand om dina olika relationer i livet.
Jag vill att du ska sträva efter att utvecklas och att må bra i alla aspekter av livet.

Att du byts ut på en plats kan självklart göra riktigt ont men det är inte världens undergång, inget armageddon.
Ibland är det ju, som man säger, så att när en dörr öppnas så stängs en annan.
Det viktiga är att vad du än lämnar bakom dig så gör du det med ett rent hjärta, ett gott samvete.
Du ska kunna fortsätta din väg framåt i livet med rak rygg oavsett om du har bytts ut eller om du byts ut.

Imorgon är en ny dag, även för dig, och vägen framåt i livet kommer att fortsätta så det är lika bra att du börjar traska vidare på den på en gång.
Varför?
För att Du är en vinnare så klart!

Kommentarer:

1 Jennysvardag:

Så bra och peppande ord. Man får alltid en liten tankeställare när man läser dina texter

Svar: Tack, för mig är just en sådan kommentar som din det bästa berömmet. Jag vill verkligen att människor dels förstår sitt värde men framförallt att man funderar över allt som man tar för givet.
Sara

2 Pärla:

Usch, den där känslan av att man är utbytbar är tung, den har hängt med mig ett tag nu. Men jag försöker <3

Svar: Jag känner igen den. Jag tror att du är sådan att du visar att du tycker om de folk som du har i ditt liv så de som eventuellt har bytt ut dig de har förlorat.
Sara

3 Hanna Karlsson:

Det gör ont att bli utbytt om man blir det på grund av att någon annan bestämt att man inte är bra nog. Men det är bara att bita ihop och gå vidare. Det finns alltid något annat och bättre runt hörnet. Fast ibland kanske man får leta lite.

Svar: Självklart är det så. Ibland snubblar man över möjligheter och ibland får man vänta och leta.
Sara

4 Kathrinea:

Jättebra inlägg! Man behöver verkligen en lite påminnelse ibland att man inte ska ta något förgivet här i livet, utan faktiskt uppskatta det man har och vårda sina relationer <3

Svar: Det är alltför lätt att glömma att ingen finns för evigt.
Sara

5 Elisabeth:

Så otroligt jobbigt och en tung känsla att bära på. Det är inte roligt att bli utbytt :-(
Livet går dock vidare fast man ibland kan tycka att det inte gör det. Ett steg i taget i rätt riktning. Varm kram till dig!

6 Michaela:

Jag älskar att kika in på din blogg, jag blir så fylld av eld och pepp varje gång☺

Svar: Åh tack snälla, bästa berömmet!!
Sara

7 Junitjej:

Att man är utbytbar, känns tungt.

Svar: Om vi vänder lite på det så betyder det ju också att andra är utbytbara från ditt liv. Du är aldrig fast med människor som tar all din energi..
Sara

8 Emelie:

Att ta hand om och uppskatta sina relationer oavsätt om det är sina barn, en partner eller familjemedlemmar så är det alltid viktigt! Väldigt bra inlägg! 😊

Svar: ❤️❤️Tack
Sara

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Fina tankar och det är verkligen något värt att tänka på. Att se den där saken lite på närmare håll, att förstå att dörren som stängs kan vara öppningen på något nytt :)

Svar: Tack. Och visst är det så, det kan göra jätteont men om vi blickar framåt så kan det ge nya möjligheter som vi aldrig kunde ha anat.
Sara

10 Michelle :

Detta är så sant . Man ska verkligen tänka på vilka personer som är bra för en och vilka man vill ha i sin omgivning 💕klart att det gör ont o bli utbytt men då vet man att de dör var inte rätt och kan lära sina begränsningar bättre Sen

11 Kamilla:

Det är klart att det inte är roligt att bytas ut mot någon annan. Men då måste man vara snabb och tänka okej denna vägen var fel jag får helt enkelt byta riktning och öppna en ny dörr. för vem vet vad som väntas bakom den,

12 Lexochlogan :

Ja att bli utbytt känns aldrig kul, men viktigt att som du säger lämna något med gott samvete. Jag brukar få påminna mig själv ibland på jobbet att jag inte måste klara allt, de klarar sig utan mig och kan faktiskt byta ut mig, och äntligen har jag kommit till den insikten själv och mår så mycket bättre på jobbet.

Svar: Det är så lätt hänt att man lägger alltför mycket vikt, yrkesmässigt, på sig själv. Det betungar så klart. Jag tycker att du ska vara mycket nöjd med att du har sett och påverkat din egen inställning där för det är det inte alla som klarar av.
Sara

13 TwinMom.se:

Så försöker jag alltid tänka, att när en dörr stängs, öppnas en annan! Så bra skrivet tycker jag! Du ger en alltid något att tänka på!🌸

14 Mirre:

Självklart är inte loppet kört för att det är kört, man ska alltid se möjligheter

Svar: Ja och ta tillvara på det man faktiskt har❤️
Sara

15 Felicia :

Alla former av relationer kräver arbete förstås, sen bör man väl inte ständigt noja över att man är utbytbar. Man har ju ett värde.

Svar: Som jag ser det så är det en skillnad mellan att noja och att inte ta saker eller personer för givet.
Sara

16 Malin Moen:

Verkligen ett intressant inlägg och så sant som du skriver det hela. Kunde inte skrivit det bättre själv. Får ta vara på mina relationer man har kvar och dom som faktiskt skall prioriteras.

Svar: Ja satsa på de som har visat att de finns kvar. Du är värd det bästa❤️
Sara

17 Sandra:

Vilket underbart peppinlägg, och det du skriver är så sant, därför tog jag avstånd från min pappa för att just jag ska må bra ❤

Svar: Du är, och måste få vara, nummer ett i ditt liv. Annars faller ju alla andra också. Fina du, tack för att du läste!
Sara

Kommentera här: