Idag..

Idag är det dags att säga stopp.
Jag vill att du och jag prövar något nytt idag.
Bara en liten sak, en liten, liten förändring för en del och kanske ett gigantiskt första steg för någon annan. 
Jag begär egentligen en gigantisk sak av dig om du aldrig har prövat det förr. 

Jag vill att du, nu, innan du läser färdigt det här inlägget väljer ut en negativ tanke som brukar passera dig under dagen.
Du kanske försöker hålla en diet men känner att det rätt ofta kan dyka upp en tanke om att du vill ha en godisbit? Eller så kanske du brukar titta dig i spegeln innan du går ut och varje gång stör dig på någon specifik detalj? Vad som helst men det ska vara en tanke som du upplever som negativ för dig.

Är du med so far?
Bra!

Själv tänker jag vägra ordet bråttom idag.
Det är negativt på så sätt att det gör mig stressad och till sist äter upp mig.

Gör samma saker som du brukar men, så fort tanken som är negativ börjar forma sig så säger du till dig själv (högt om du är ensam annars får tyst och inuti dig själv gå bra också); "Stopp, nej inte idag. Idag bestämmer jag".

Du kan behöva upprepa dig ett par gånger vid dina första försök, det är okej, du har ju inte gjort det förut men fortsätt att göra så under dagen så fort just den specifika tanken dyker upp.

Kom gärna tillbaka och berätta hur du har upplevt det.

Kommentarer:

1 Lexochlogan :

Jag stressar ALLTID. Så jag skall verkligen hela dagen försöka att vända det, stressar över allt egentligen, både små och stora saker, tänka om, tack för peppen

Svar: Hoppas att du berättar sen hur det har gått!
Imorgon spelar det ingen roll om jag blir sen till något, det får vara så, bara jag motar bort ”bråttom” och ”skynda”
Sara

2 Amanda:

Ibland så lyckas jag faktiskt köra på ändå och våga göra saker fast den där negativa tanken dyker upp men kanske borde pröva din variant så kanske det händer mer oftare :)

Svar: Ja men försök, med lite träning så behöver du inte ens höra den alls längre
Sara

3 Jennifer:

Jag ska absolut prova detta, tack för tipset!

Svar: ❤️
Sara

4 Sarah:

Jag tänker aldrig negativa tankar :) Hoppas som som gör det slutar med det :P

5 Sarah:

Jag tänker aldrig negativa tankar :) Hoppas som som gör det slutar med det :P

6 Maria:

Jag tänker ofta negativa saker om mig själv, och det måste ja verkligen sluta göra för de sårar ju inte bara mig sårar ju dem som är nära mig med. Jätte bra inlägg.

Svar: Ja men vi kan försöka få bort lite av tankarna tänker jag för du förtjänar ju att må bra!
Sara Stödberg

7 Jennysvardag:

Så bra morgonpepp. Det här ska jag ta med mig hela dagen

Svar: Härligt!
Sara Stödberg

8 Pärla:

Jag har haft några riktigt dåliga dagar med hemska ankar om mig själv. Jag ska försöka peppa mig själv idag istället.

Svar: Usch! Men du, kan inte du pröva detta idag? Men begränsa dig till en enda negativ tanke per dag, annars blir det för mycket och smått omöjligt att klara av!
Sara Stödberg

9 Sandra :

Något jag ofta stannar vid är ordet måste, jag ändrar det fort till jag vill och påtalar detta ofta för mannen med 👍❤

Svar: Jättebra, byt ut fler!
Sara Stödberg

10 Fröken Rödlök:

Det där är ju någonting jättebra, många stressar ju och har bråttom men ändå hinner man. Är bra du sätter stopp för ditt negativa ord idag =)

Svar: Jag kan ju inte begära massa saker från er om jag inte försöker samma knep själv’
Sara Stödberg

11 Anneli @ spinkfinger.com:

Mycket bra pepp fina du! Detta ska jag prova idag ❤️

Svar: Åh snälla ge feedback sen!
Sara Stödberg

12 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Så fint skrivet och så mycket viktigt bakom varje ord :). Verkligen så viktigt att ta kontrollen över sitt liv :)

Svar: Man måste iaf försöka så att livet kan bli mer fyllt av positivitet!
Sara Stödberg

13 Hannas krypin :

Men vilken smart idé. Jag har en benägenhet att tänka att "alla" andra är bättre än mig. Så det har ska jag faktiskt testa. Återkommer med hur jag tycker att det går för mig. 😊

Svar: Jag ÄLSKAR feedback så ingen blir mer tacksam än jag!
Sara Stödberg

14 www.nouw.com/sannaevelyne:

Vilken snart grej, det ska jag testa idag!

Svar: Ja pröva och kom tillbaka och berätta hur det gick?
Sara Stödberg

15 Kamilla:

Bråttom och skynda är verkligen inte något bra eller trevligt ord alls. Idag tänker jag tänka andas.

Svar: Det, fina du, är en grymt bra tanke!
Sara Stödberg

16 Moa Larsson:

Ett sådant där ord för mig är verkligen ordet måste. Min sambo håller på att bli tokig på mig och säger hela tiden "Nej, du MÅSTE INGENTING!" Så det blir nog mitt ord att tänka bort framöver ❤️

Svar: Då tycker jag att vi gör en deal du och jag. Du tar bort ordet måste i tre dagar. Och skulle det vara så att du inser att ”oj, nu tänkte jag tanken färdigt iaf!” Så vill jag att nästa tanke istället bli: ”Fast varför måste jag det?”.
Typ: Jag måste gå till affären.
Fast, varför då?
Vi har nästan slut på mjölk ju!
Vi klarar oss nog tills imorgon.

Är du med?
Sara Stödberg

17 Lillemor Grönblad:

Jag ska bättra mig, jag har gjort om många tankesätt men det är ett som envist hänger kvar, får träna på den också så den försvinner, ha en bra dag och tack för ett bra inlägg :)

Svar: Tack snälla för att du läste och för att du delade med dig. En del saker sitter fast hårdare än andra i oss, det är inte alltid vi förstår varför eller som vi orkar konfronteras med den bakomliggande orsaken. Ju längre tanken har fått husera där desto djupare sitter den ju fast så klart men det betyder inte att du inte kan besegra den. Kram!
Sara Stödberg

18 Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv :

Tack för peppen att tänka om kring ”negativa” ord! Har försökt tänka på det under hela arbetsdagen idag och det blev så mycket bättre 👏🏼

Svar: Åh är det sant? Så himla härligt att höra! Jag måste säga att för mig blev dagen också bättre. Ordet ”bråttom” på repeat i hjärnan matchar inte att leva med småbarn alls. Idag, när jag kämpade emot det ordets existens så kändes det verkligen som att antalet konflikter både med och sinsemellan barnen minskade. Jag är ju dock medveten att jag kommer att vara tvungen att kämpa på ett par dagar till med samma tanke för att det riktigt ska sätta sig så nu är det bara att hålla fast.
Din feedback gjorde min dag otroligt guldkantad tack, jag kommer att somna med ett leende på läpparna!
Sara Stödberg

19 Josefine Malmqvist:

åh sånnahär saker behöver man verkligen höra mer ofta!!!!

Svar: Vi borde bli bättre på att styra våra tankar så att vi får leva det liv vi vill leva!
Sara Stödberg

20 evelina:

Wow det var verkligen en så bra sak ta upp

Svar: ❤️ Tack!
Sara Stödberg

21 Madelene :

Ska ta och testa detta imorgon. Brukar inte tänka negativa tankar men om jag nu skulle göra det så blir de allt och testa

Svar: Varje dag fattar vår hjärna hur många beslut som helst utan att vi ens är medvetna om dom. Om vi är mer medvetna och lyssnar och känner så är jag övertygad om att vi kan kontrollera mycket mer än vad vi tror!
Sara Stödberg

22 Johanna:

Känner så igen mig i dieten, hahaha <3 Verkligen mig i ett nötskal! Känner dock att jag kan äta godis på helger men inget på vardagar, det är trots allt hälsosamt även om jag vill äta varje dag. Dock dessa negativa tankar, de måste jag ändra på. TACK!!!! Kram <3

Svar: Fina du, då kämpar vi på så att vi motar bort dom!
Sara Stödberg

23 Michelle:

Det är jätte viktigt att tänka på själv och inte stressa. kram

24 Anna:

Vilken bra idé! Tror att det är väldigt nyttigt, framförallt om man kan säga det högt så att det får mer kraft.

Svar: Jag det blir mer påtagligt så. Eventuellt kan man förstärka det än mer med att skriva ner när tankarna uppkommer.
Sara Stödberg

25 Popprinsessan:

Tack för bra pepp! Det dök snabbt upp exempel i mitt huvud så detta ska jag försöka applicera de närmsta dagarna!

Svar: Vad spännande, välj en specifik tanke bara per dag annars blir det lite jobbigare
Sara Stödberg

Kommentera här: