Kravfylld ryggsäck.

När du släpper de krav du har på dig själv så kommer livet att bli enklare.
Väldigt många människor släpar omkring på en hel bunt krav på sig i sin "livs-ryggsäck".  De flesta av de kraven har individen oftast satt upp själv. 
En del av kraven kan kallas för mål, personen kanske siktar på att bli en högt uppsatt chef innan den fyller 25, en speciell tid när hen ska bilda familj, köpa ett hus eller ha sparat ihop en viss summa pengar.
(null)

Jag är ju egentligen en sådan person att jag förespråkar att man bör ha tydliga mål, det vet ju ni som har följt bloggen från scratch, eller hur?
Men det finns en viss problematik i att leva med  alltför tydliga målbilder också. Ibland händer saker som står utanför vår kontroll men som påverkar oss och vår planering för hur vi vill ha saker.

Hur vi hanterar motgångarna vi stöter på är av yttersta vikt för hur, och om, vi tar oss igenom dom. Ett sätt att bemöta många motgångar är med acceptans. Acceptans kan dock vara väldigt svårt att känna för en ambitiös människa med högt uppsatta mål. 
(null)

Men lugn bara, det går att träna upp acceptansen.
Om du redan i lugnare perioder i livet börjar öva på att acceptera att allt inte blir så som du har föreställt dig så har du bättre förutsättningar för att klara av det i svårare stunder.
Nästa gång du stöter på något jobbigt så börja med att reflektera, innan du reagerar och agerar.
Man kanske inte måste bli irriterad över ett utspillt glas med mjölk eller frustrerad till tusen över en fläck på soffan?
Använd dig inte heller av alltför snäva tidsramar när du sätter upp mål för ditt liv, det bäddar bara för obehagliga överraskningar i slutänden.
Var rädd om dig, du är en vinnare. 



Kommentarer:

1 Popprinsessan:

Hmm, ja jag vet att jag är bra på att ställa ganska höga, och många, krav på mig själv. Har vänner som ofta säger till mig.. Men, det är svårt att låta bli, jag VILL ju en massa :-)
Det är absolut något att jobba på för mig!
Trevlig helg!

Svar: Jag vill också massor, jämt! Jag vill dessutom aldrig stå stilla.. Men jag har blivit bättre sista tiden på att vara nöjd i nuet dock har det krävts en hel del träning.
Sara Stödberg

2 Wifeey:

Riktigt bra inlägg, just detta behövde jag verkligen att läsa idag då jag alltid blir besviken på mig själv

Så tack <3

Svar: Fina du, jag tänker att livet nog har gjort dig till den du är. Var inte för hård mot dig själv, kanske skippa deadlines i den mån det går och försöka se samma person som vi andra ser när vi tittar på dig? Ett gott hjärta, omtänksam och generös m.m saker som att vara impulsiv behöver inte vara något dåligt. Det vi räknar som misslyckanden behöver inte vara just misslyckanden utan kanske bara en lärdom för att få andra saker att fungera bättre i framtiden?
Sara Stödberg

3 Madde:

Jag använder mig gärna av smarta mål, ett grymt bra verktyg om det används rätt.

Svar: Ja visst, det är ett bra sätt (säger man kanske metod?) att använda sig av!
Sara Stödberg

4 www.nouw.com/sannaevelyne:

Dina pepp inlägg är så fantastiska! Tänk så mycket tungt vi bär med oss i onödan ibland...

Svar: ❤️❤️❤️
Sara Stödberg

5 carro:

Tack för denna Peppe detta behöverjag tänka på idag.Är så trött på att bli besviken gång på gång av af

Svar: Ja dom är inte alltid så roliga att ha att göra med inte!
Sara Stödberg

6 Hanna Karlsson:

Det är lätt att ställa upp alldeles för höga krav på sig själv. Jag tillhör den skaran. Gör jag ett misstag så är det världens grej. Om någon annan gör samma sak så är det ingenting och glömt på bara en liten stund. Det är egentligen obegripligt hur man kan ha högre krav på sig själv än vad man har på andra. Jag vill bli min egen bästa vän!

Svar: Jag känner igen mig så väl i vad du skriver, börjar se lite bättring dock men det har kostar på!
Sara Stödberg

7 Sara:

Måste säga att detta inlägg fick mig att tänka till en hel del. Jag har väldigt mycket krav på mig själv men egentligen är det ju ingen annan än jag som satt de kraven. Jag borde slappna av lite mer :) Tack för detta, skönt med inlägg som ger lite tankar såhär.

Svar: Ett tips är att skriva en lista på de krav man upplever, sedan läsa igenom den och skriva ner vartifrån de kraven kommer. En del är ju nödvändiga, som att se till att det finns mat hemma . Andra är dock inte nödvändiga och då kan man ofta gallra lite bland dom för att frigöra både tid och energi till saker som får en att slappna av och må bättre.
Sara Stödberg

8 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Håller med dig oavsett vad man har för erfarenheter eller mål måste man vara rädd som sig själv. Det finns bara en av sig själv :)

9 Amanda:

Vad bra sagt jag tror absolut att man ska nå sina mål men kanske inte ha för kort tid på sig. Utan kämpa dit!

Svar: Precis, det kan ta lite tid ibland och då får det göra det helt enkelt.
Sara Stödberg

10 Michelle :

Brukar köra delmål . Mål för varje månad och inte sätta krav på mig själv annars sätter man för höga krav och det är inte bra . Så väljer hellre små snål en stora och att lyckas på vägen dit

Svar: Helt rätt väg att gå!
Sara Stödberg

11 Lexochlogan :

Ja att släppa den är svårt min är tung och jag borde lära mig att släppa, tack för att du inspirerar att tänka till

Kommentera här: