Konflikthanteringens konst.

I konflikter mellan oss och andra så använder vi oss ofta av olika strategier.
 
En del av oss undviker att ta konflikterna, hur jobbigt de än tycker att det känns så låtsas de som att de regnar. Detta leder så klart inte till att några konflikter någonsin blir lösta, ibland kanske inte ens motparten vet om att det finns ett problem. Eftersom ilskan, känslan av att ha blivit felbehandlad vid något tillfälle, finns kvar inuti så fortsätter man att förlora energi åt det hållet.
 
Andra fräser ifrån direkt. Ibland kanske utan att ens ha hunnit fundera igenom om det verkligen är så att det måste finnas ett problem sinsemellan en själv och den andra personen. Vips så skapades en schism som, förvisso kanske inte blir långvarig men som aldrig hade behövt finnas där från första början.
 
Sen har vi de där luriga människorna kring oss, de som är ytterst medvetna om en konflikt de, på något sätt, är involverade i men som ändå går omkring med ett leende på läpparna. Ofta så märker man på de personerna att de på inget sätt är omedvetna om vad som sker eller har skett men de ger heller ingen öppning själva för att man ska beröra ämnet. Om man berör ämnet så har de ändå väldigt mycket kontroll över vart situationen leder, de dansar ofta runt i ringen som en boxare på lätta fötter. Känner man till inblandade personer och iakttar detta utifrån istället för att vara direkt involverad så kan man se hur människor runtomkring blir allt mer obehagliga till mods. Inga tecken ges till hur de förväntas agera.
 
Det finns så klart många, många fler sätt att hantera konflikter (eller icke-hantera) på men låt oss inte bli långrandiga. Istället så vill jag bolla några frågor till er;
Vem är du i en konflikt, hur hanterar du konflikter? 
Är det bättre att "fly än illa fäkta" i alla lägen?
Finns det någon konflikt du ofta ser mellan människor som du anser är totalt onödig?
 
Dela gärna med dig av dina tankar!

Kommentarer:

1 Sara:

Förr så var jag inte alls konflikträdd men nu känner jag att jag försöker undvika på alla sätt jag kan för jag vill bara ha lugn och ro. Eller ja, jag orkar inte tjafsa om småsaker så ibland har jag hellre varit tyst och det är inte så bra alla gånger det heller.

2 Michelle :

Ibland är inte alltid det ett problem . Någon person lärde mig en gång o omvända det ordet till situation som alltid går att lösa . Det blir genast enklare i situationer

3 Moa Larsson:

Jag är den där människan i en konflikt som vill diskutera, stöta och blöta och lösa saker på stört. Vilket kanske inte alltid är den lättaste vägen. Ibland kan jag och min sambo behöva tio minuter på varsitt håll innan vi tar upp problemet igen. Då är jag för påstridig, medan han å andra sidan skulle kunna ignorera problemet och fly i flera veckor. Det gör ju bara att det växer en onödig irritation under flera dagar. Kram!

Kommentera här: