Svåra beslut.

Halva dagen har gått, du är fortfarande kvar.
Du har, enligt forskning på området, fattat mellan 2 500 och 10 000 beslut under ditt senaste dygn.
De flesta har du inte ens reflekterat över att du har fattat.

Förstår du hur grym du är?

När vi fattar medvetna beslut så  händer det rätt ofta att vi faktiskt fattar dom baserat på rädsla.
Rädslan för vad kollegorna ska tycka, vännerna eller någon annan.

Men om du nu redan fattar så många beslut per dag som jag skrivit här så undrar jag om du inte kanske kan vara lite, lite modigare?
Kanske pröva någon mat som du inte  vågat testa? Eller köpa de där kläderna som du tycker är sjukt snygga men som du tidigare har tänkt att du har fel ålder eller kroppsform för..

Våga börja med att fatta små beslut och försöka vara medveten om när du gör det och varför du tar just de besluten.

Det är en väg till att lära känna dig själv, det är en väg till att våga utmana allt som du trodde att man "inte kan göra".
Du kommer att växa utav det och när du har gjort det så kanske du har lyckats så bra att de större besluten inte känns så svåra längre?

Öva med de små sakerna som sagt, bygg upp dig själv.

2 500- 10 000 beslut per dygn.
Börja styra dom i rätt riktning.

Du är grym, Du är stark.
Jag tror på dig, Du ÄR en vinnare!

Kommentarer:

1 Jennysvardag:

Oj, vad många beslut man fattar på ett dygn. Kul att få veta de. Men så i dag så har jag inte fattat så många beslut

Svar: Du kanske inte har fattat så många beslut som du har reflekterat över men t.o.m vilken fot vi sätter ner i golvet först när vi vaknar är ju ett beslut 😉
Sara

2 Melissa:

Jag uppmärksammar faktiskt ofta att jag gör det och hela tankegången kring det, "ska jag ta trappan eller hissen" "ska jag gå på höger eller vänster sida om personen som kommer mot mig" osv. Det är rätt coolt när man tänker på det :)

Svar: Jag har en ständigt pågående dialog med mig själv i huvudet. Tänker ibland att det är ju tur att ingen kan se/höra vad som pågår där inne för då hade man klassats som galen ”på riktigt”.
Jag tycker att det är rätt ballt när man börjar fundera över de här ”automatiserade” valen och varför man gör just de valen man gör t.ex som de val du beskriver.
Sara

3 Fnulan:

Idag tog jag ett beslut, jag har haft ett helvete på jobbet. Idag sänkte kan garden och bad om hjälp. Eller, jag bad dom som gjort fel att själv rätta felet...
Det var ett stort beslut för jag vill alltid fixa allt själv.

Svar: Jättestarkt av dig ju! Alltså, på riktigt det var grymt gjort. Tänk att du, utöver att ha sparat energi till dig och de dina, har sett till att andra får ta konsekvensen av vad de har gjort. Det gör ju att det är troligare att de lär sig av det till framtiden!
Sara

4 Wifeey:

Vilket bra inlägg, verkligen!
Jag fastnade för de direkt.
Mycket man måste ta beslut om som man inte ens tänker på haha

Svar: Visst är det fascinerande när man tänker på det? Och hur hjärnan bara processar vidare även om vi knappt är medvetna om det.
Sara

5 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Sådant där är ganska spännande undrar lite hur ofta man gör det extra när man är lärare, det är beslut som fattas varje sekund i mitt yrke :)

Svar: Jag tycker att ni lärare drar ett enormt lass för samhället och är alldeles för underskattade i jämförelse med vad ni faktiskt gör.
De beslut ni fattar påverkar ju dessutom inte bara elever utan även deras familjer. Hatten av för er, helt klart!
Sara

6 Yela:

Wow va coolt att vi fattar så många beslut om dagen, har faktiskt inte reflekterat över de tidigare! Dina inlägg är fantastiska vännen❤️

Svar: Tack snälla. Jag har nog lite valt att se världen ur ett annat perspektiv. Nedbruten till detaljnivå så är livet och allt som händer i det så väldigt fascinerande. Från betraktarens nivå så måste jag säga att vi människor, varje enskild individ, är helt fantastiska!
Sara

7 Amanda:

Har aldrig tänkt på det att vi även gör små beslut. Ska ta till mig detta och försöka göra så som su beskriver. Tycker nämligen det är lite jobbigt att ta stora beslut :)

Svar: Jag kan tänka mig att ångesten är en rätt stor bov när det gäller beslutsfattande. Det kanske går lättare om man tänker att varje större beslut leder till ett nytt äventyr? Kanske bestämmer du dig en dag för att prova en ny affär och väl där möter du ditt livs kärlek?
Det ÄR jobbigt med en del beslut tycker jag också även fast jag inte har ångest.
Sara

8 Lillan Kind :

Vilket bra inlägg! Ja vi människor fattar verkligen otroliga mängder beslut varje dag, varav de flesta är såna man knappt tänker så mycket på. Att välja mat på lunchmenyn kan dock vara ett svårt beslut om det finns två goda rätter att välja på😆 Personligen undviker jag med alla medel att blanda in rädsla i mina beslut. Jag är nog mera som en Pippi Långstrump version 2.0, och förutsätter att jag ska lyckas tills motsatsen eventuellt bevisas😆

Svar: Det är en toppeninställning tycker jag. Pippi är för övrigt en stor favorit här hemma. Jag hat förändrats en hel del i min personlighet sen jag började dejta UMS. Jag känner mig ”modigare”. Men det kanske hänger ihop med att jag valt bort så mycket socialt umgänge och hunnit fundera en del sista tiden?
Sara

9 Johanna:

Tänk ändå vad fantastiskt. WOW visste verkligen inte att det var så många beslut. Grymt ju <3

Svar: Vi är fantastiska varelser allihop!
Sara

Kommentera här: