Jag föredrar barn!

Jag har alltid haft väldigt lätt för att umgås med barn. Jag får ofta deras tillit, blir lite av både lekkompis, mamma och tröstare på en och samma gång.

Förut när jag funderade på varför det var så så trodde jag att det berodde på att jag "gömde" mig för de andra vuxna i min närhet. Att jag slapp förväntningarna på att jag skulle uppföra mig "vuxet" med allt vad det innebär.
Idag gick det upp ett ljus för mig. 
Anledningen är nog snarare att barn är så ytterst ärliga med vad de känner.
Om de är ledsna eller glada när de är små så kommer du att få veta det 99 gånger av 100.
Tycker de inte  om vad du säger eller gör så visar de det direkt, öppet och ärligt.

Vuxna brukar undvika att visa hela registret av känslor, i en del fall så väl att man kan undra över om de ens har några känslor.
I och med att man inte är tydlig med sina känslor så blir saker så mycket mer komplicerade.
Vi blir ledsna, svikna, bedragna, arga och irriterade men biter ihop.
Någonstans inuti så har vi ett hopp om att någon ska se igenom fasaden så att vi inte behöver säga något eller ta itu med situationen.
Som om vi trodde att föremålet som vi anser ha orsakat känslorna vore tankeläsare.
Så vi biter ihop, försöker hålla masken framför andra som att det är fel att känna något och som att vi skäms över de känslor som bubblar under ytan på vår välputsade fasad.

Varför gör vi så?
Vad vinner vi på att om och om igen stoppa undan våra känslor i någon slags koffert som till sist är fylld till bristningsgränsen med diverse känslor huller om buller?
En dag börjar gångjärnen på din koffert att spricka och du får ett utbrott utan dess like över att det ligger en smutsig strumpa i trappen.
De i din familj ser på dig med ett uttryck av rädsla och förvåning i sina ansikten.
För det var ju inte den där strumpan det handlade om egentligen.
Men det vet ju inte dom, för de kan inte läsa tankar även om du önskade det.

Eller ännu värre, låset på din koffert går sönder helt och allt som du har stoppat där sköljer över dig på en gång.
Du går sönder som människa, alla de saker som du aldrig visat att du känner kommer du plötsligt att känna av på en och samma gång.
När du väl är där så är det inte säkert att det går att reparera dig igen.

Så försök att vara lite mer som ett barn.
Var lite ärlig med dina känslor.
Är du ledsen visa det.
Är du arg visa det.
För allt i världen om du är riktigt glad så visa det, kör en oväntad glädjedans på stadens torg så får både du och andra ett minne för livet.
Bjud på dig, du är så värd det.

Du är bra.
Du är stark.
Du är en vinnare.
Jag tror på dig!



Kommentarer:

1 Jeanette:

Känner igen det där med att hålla inne saker. Jag är tyvärr sån som säger hellre för lite än för mycket :-/

Svar: Jag har varit sådan men har betalat ett högt pris för det, det är en av de saker som drev mig till utmattning. Jag har bestämt mig för att ändra på det. Ingen kan ju säga att jag ”känner” fel och någonstans får jag ju inse att andra inte är tankeläsare.
Sara

2 Michaela:

Jag är alltid ärlig mes mina känslor, ibland kan det dock bli för mycket. Jag vet att jag inte skall hålla tyst men jag gör det i vissa fall!

Svar: Jag tänker att det är bättre att känna mycket och visa det än att låta det bunkra upp inuti.
Sara

3 Chanelle:

Har vart dålig på att visa mina djupa känslor.Men expert på att visa "ytliga" känslor. Man märker på en gång om jag är sur, jag säger som jag känner och tycker för jag kan inte vara tyst. Min sambo, mina ex, vänner och familj vet att jag visar tvärt vad jag tycker och tänker. Men anpassar mig ibland mer med andra beroende på vem det är! Men håller verkligen med, säg vad du känner, så mycket skönare än att hålla det inom sig och förvåna omgivningen när bägaren rinner över!

Svar: Jag är sån att man ser på mig direkt om något är fel. Jag ”talar” med hela kroppen kan man säga.
Sara

4 Deveny:

Det best å være med de små. Det er en ære, de voksne kan du henge sammen med ellers 😊

5 Deveny:

Det best å være med de små. Det er en ære, de voksne kan du henge sammen med ellers 😊

Svar: Jag har så svårt nu för tiden för att känna att det är värt energin det tar att ”läsa mellan raderna”. Hoppas att du har en bra dag idag fina du!
Sara

6 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

Anser också att det är lättare att tolka barn, de är ärliga och man behöver inte sitta inne med att alltid fundera så mycket :). Förstår precis hur du menar i din text här, det skulle bli lättare om man var som barnen.

Svar: Verkligen. Det är så galet hur vi vuxna ska komplicera saker.
Sara

7 Helena:

Ja, visst är det synd att vi lärs av att vara raka och tydliga!

Svar: Så korkat av oss att komplicera allt!
Sara

8 Elisa:

Jag tror många helt enkelt inte vågar eller vet hur oftast. Jag räknar in mig där, men mest för att det tar ett tag innan jag kommer fram till vad/hur jag verkligen känner och kan sätta ord på det.

Svar: Jag tror att du är ”spot on” där. En rädsla många har verkar vara att visa sig ”svaga” eller sårbara, så himla dumt egentligen med tanke på att i stort sett alla människor blir ledsna, sårade eller förbannade ibland?
Sara

9 Fröken Rödlök:

Det här har jag aldrig tänkt på tidigare men jag måste hålla med dig. Jag vet att det är viktigt att visa känslor men har aldrig jämfört det med barnen. Tack.

Svar: Barn är fantastiska lärare när det gäller livet tycker jag. När man lyssnar på ett barns tankar kan man få otroligt många aha-upplevelser.
Sara

Kommentera här: