Elaka ord

Jag ser att du har gråtit.
Jag vet varför. Du säger till mig att andra har talat illa om dig.
Men tänk om jag skulle berätta för dig att de inte talade illa om dig alls.
Att de blickar du fick berodde på att de beundrade dina snygga kläder?
Eller att de tyckte synd om dig för att de såg hur stressad du blev när ditt barn grät och de mindes tillbaka i tiden hur de en gång var du?
Tänk om jag berättade för dig att de elaka orden du tyckte dig uppfatta var dina egna, att de kom inifrån dig?





Kommentarer:

1 Fröken Rödlök:

Det där berättar hur jag tänker om mig själv, dessvärre. Jag brukar tänka att folk på tåget skrattar och fnissar åt mig, att de tittar på mig för att jag är tjock och så vidare. Men, skrattar gör det antagligen för att de pratar om något skoj och tittar på mig gör det antagligen för att de tycker jag har någonting snyggt på mig eller är fräsig i håret.. men med dålig självkänsla tänker jag inte så.

Svar: Men du, kan du inte köra ett seriöst försök att ändra ditt tänk nästa gång du känner så? När du märker att tankarna börjar skena så låter du din inre röst låta så bestämd som möjligt medan du säger till dig själv att:
”Inte idag, idag tänker jag inte leka den här leken. Jag vet att jag inbillar mig nu.”?
Sara

2 Elisa:

Tänk att det är så lätt att prata illa om sig själv, när en själv ska vara det finaste man har. :)

Svar: Ja vi borde vara våra egna bästa vänner men ofta stjälper vi oss själva och det är otroligt hur starka vi kan vara när det gäller att nedvärdera just oss själva.
Sara

3 Madde :

Så lätt att tro mycket, speciellt då man är stressad. Man uppfattar varenda nyans som negativ.

Svar: Ja, ett ekorrhjul för tankarna i sig ger ju bara mer stress.
Sara

4 Ida:

Bra text, alltså det är så lätt att tro att folk pratar illa om en fast de inte gör det!

Tror att de är vanligt att folk fastar i sådana ekorrhjul

Svar: Det tror jag med och det är så sjukt tragiskt att det finns inte. Världen är hård nog utan att vi ska göra oss själva illa liksom.
Sara

5 Nilla:

Känner igen det där för min egen del när folk tittar på mig så tror jag oftast att det är för att jag haltar eller något annat med mitt handikapp. Det är så lätt att tänka negativt om sig själv, jag gör ofta det i alla fall.

Svar: Jag kan tänka mig att den tanken lätt dyker upp. Och jag ska inte ljuga och säga att jag aldrig tittat två gånger på en person med annorlunda rörelseschema än vad jag sett tidigare. Givetvis har jag själv tyckt att jag gjort det på ett diskret sätt (Nu när du nämnde det så skämdes jag dock och tänkte att man nog inte alltid är så diskret som man tror). Det var himla bra faktiskt att du nu gav mig en tankeställare. För mig så har jag nog tittat den där extra gången för att min hjärna spinner iväg och funderar på orsaken till personens rörelsemönster, om det kommer att läka och hur personens vardag ser ut.
Sara

Kommentera här: