Du har huvudrollen..


I livet så kommer de flesta av oss att uppleva trauman.
Vi kommer nog alla att någon gång tänka "Jag fixar inte detta".
Du kan ha råkat ut för en olycka, ett oväntat dödsfall i din närhet, fysiskt våld, eller kanske råkat ut för någon form av allvarlig sjukdom?
Att ta sig igenom en sådan process mentalt är tufft, nästintill outhärdligt och det är väldigt lätt att ifrågasätta meningen med livet.
För att komma vidare så måste du bearbeta det som har inträffat att du sopar det under mattan betyder bara att det kommer att komma fram igen förr eller senare.

Men om du hade mål som du ville uppnå innan detta skedde så kom ihåg dom.
Använd målen till att blicka framåt.
Vad som hände dig så var det aldrig meningen att du skulle ge upp.

Du har ju någon som är beroende av dig.
Du har ju någon som du aldrig får svika för det är oförlåtligt..
Du gav någon löftet att du skulle försöka uppnå de här målen redan när du tänkte tanken.

Du är beroende av dig och din insats för att vilja komma vidare.

Det är okej att säga att du behöver ha en paus, men ge inte upp.
Det är inte okej att ge upp.
Det är allt annat än okej att ge upp på den enda människan du faktiskt kan kontrollera - Dig!
Det kommer att komma en ny morgon, en ny dag men om du ger upp så kommer ditt liv att kännas värdelöst.
Sen du tog ditt första andetag så har du kämpat dig vidare.
Du har fallit och ställt dig upp igen, om och om igen.
Vad får dig att tro att det skulle vara okej att stanna nere den här gåbgeb?

Hitta din inre drivkraft igen och börja plöja din väg framåt igen. 
Ta dig över varje hinder och ta dig framåt.
Du är värd det och du är skyldig dig själv det,
Du är inte framme än, det är inte över.

Du..
är..
inte..
färdig..
än!

Gör intryck på omvärlden.
Gå ut och ta för dig, det som redan har hänt kan du inte ändra på.
Lär dig av det istället.
Gå ut nu och visa att du är ostoppbar!

Jag tror på dig - svik oss inte!

Kommentarer:

1 Frökenny :

Vilket bra o viktigt inlägg! Så sant som du skriver att man inte ska ge upp sina mål o drivkrafter även om man ibland hamnar i paus.💕

Svar: Tack för dina fina ord!
Sara Stödberg

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Det är det här jag behöver läsa just nu, mycket då jag någonstans är så trött på att kämpa. Jag har kämpat så mycket hela mitt liv, och nu är jag mitt i en sorg sedan en vecka tillbaka. Vissa dagar vill jag bara ge upp :(.

Svar: Jag tänkte på dig efter att du skrev sist och du har inspirerat mig till ett kommande inlägg.Du är så viktigt och det är inte lätt när det bara kommer kaka på kaka.
Det är lätt att ge upp och tappa greppet om allt man ville från första början.
Jag tänker att inget blir ju bättre om vi ger upp. Ger vi upp och bara ligger kvar i sängen så kommer vi aldrig vidare. Oavsett hur lång vägen tillbaka är så blir den inte kortare av att vi inte tar första steget på den.
Givetvis så får man, så MÅSTE man få vara ledsen ett tag. Att känna efter är viktigare än man tror. Bara man inte fastnar där i evigheter.
Kärlek till dig!
Sara Stödberg

3 Johanna:

Såå fint inlägg. Behövde detta just nu, massa kramar<3

Svar: Så bra om det gjorde något positivt för dig. Ditt eget värde måste komma först, det är inte att vara egoistisk gentemot andra utan att vara omtänksam mot sig och sin närmsta omgivning. Om inte du håller ihop, vem ska göra det åt dig?
Kärlek tillbaka!
Sara Stödberg

4 Linda:

Du har ju någon som är beroende av dig.
Du har ju någon som du aldrig får svika för det är oförlåtligt..
Du gav någon löftet att du skulle försöka uppnå de här målen redan när du tänkte tanken.

Dessa rader tar jag med mig :=)

Svar: Åh vad kul att höra att det jag skriver kan komma till användning för någon annan.Vi kan ju inte förändra varken våra eller andras liv om vi inte tror på eller tar ansvar för oss själva först.
Tack för dina fina ord - du förändrade min dag till det bättre!
Sara Stödberg

5 Emma:

Vilken peppande text! Jag tror att folk allt för ofta bara nöjer sig och tänker att jaha, såhär blev livet nu och sen gör man ingenting åt det.

Svar: Ja precis så! Och jag tycker det är så tråkigt att se människor som liksom inte vill något och bara nöjer sig trots att de egentligen hade något mer de egentligen ville uppnå eller utföra.
Sara Stödberg

6 Lillan Kind :

Jag håller med dig om att man inte ska ge upp - iallafall inte om det fortfarande finns en praktisk möjlighet att nå sina mål. Då får man sätta dom i vänteläge ett tag. T ex sjukdom och olyckor kan ju beröva en den fysiska förmågan, och då måste man tyvärr lära sig leva med det.

Svar: Visst är det så. Jag tänker att man kan se det som så att varje steg för tillfrisknade är ju faktiskt även ett steg mot de mål man har haft och då ska man vara stolt över sina bedrifter❤️
Sara Stödberg

7 Melissa:

Jag förstår dig till 100% och uppskattar ditt inlägg, men alla mål och framtidsplaner försvinner totalt när någon går bort. Min fästman gick bort och jag hade ju planerat allt med honom så hela min framtid som jag hade tänkt mig försvann bara så där. Det tar lång tid att hitta tillbaka och jag är fortfarande inte där än.

Svar: Jag beklagar din sorg. Det gör jag verkligen. Min lillebrors död var minst sagt något som skakade om min grund och allt jag trott på.
Det som fick mig att ens möta dagarna som kom ett bra tag efter det var min son och fotbollslaget jag tränade då.
Jag var i övrigt helt vilsen.
Men, jag hade en del mål jag försökte minnas ändå.
T.ex att jag ville göra något som spelade roll för andra.
Man kan se det lite som så att hela kartan för att nå de mål jag hade kvar ritades om och förändrades. Likaså förändrades tidsplanen för att nå dit. Du säger att du inte är där än och jag tror att den enda som vet när du är redo för att fortsätta är du.
För vad det är värt -jag önskar dig all lycka. Den dagen du är redo så väntar världen på dig❤️
Sara Stödberg

8 Yela:

Tack så jätte mycket för ditt fina inlägg, jag tar verkligen till mig och de är så bra skrivit! Jag Har så mycket trauman jag behöver arbeta med och som jag länge bara tryckte bort. Önskar att jag tog tag i de direkt då jag istället föll ännu djupare och Blec deprimerad. Men idag är jag på bättringsvägen och 1000 gånger starkare❤️

Svar: Underbart om jag får bidra med något i ditt liv. Trauman som vi inte har arbetat på och försökt trycka undan har en viss förmåga att ta en massa energi ifrån oss i nuet.
Ett steg i taget så kommer man vidare. Och när det börjar vända -vilken känsla!
Önskar dig all lycka -du är värd det!
Sara Stödberg

9 Denevigaresenären :

Ett viktigt budskap! Det är lätt att känna att man vill ge upp. Man saknar ork och kraft. Då behöver man också sina nära och kära för att orka.

Svar: Visst är det så, Det sociala nätverket är jätteviktigt Samtidigt så måste man minnas att den absolut viktigaste är en själv, det är alldeles för lätt att ge allt för alla andra.
Sara Stödberg

10 Marie:

Så peppande inlägg,

Svar: ❤️ tack
Sara Stödberg

11 charlottelinden.se:

Åh, SOM jag behövde höra de här orden idag! Jag har haft en fruktansvärd kväll, så just det här tog jag verkligen åt mig av. Tack för det! <3

Svar: Känns jättebra om jag kunde göra din dag lite bättre. Du är värd det!
Sara Stödberg

12 Kamilla:

Vilket bra inlägg. Vi har alla huvudrollen i våra egna liv. Men ibland är det faktiskt inte så när vi tappar bort oss själva och kanske lever efter någon annans pipa. Vi måste kämpa och tro på oss själva.

Svar: Så är det ju så klart. Och visst finns det människor som man bör lyssna på,
Men, om man ger den ”pipan” till en annan människa så bör man fundera på varför man gör det så att det verkligen är ”rätt” person.
Sara Stödberg

13 katja:

Wow vad vackert du skriver. Det berör!!

Svar: Tack snälla!
Sara Stödberg

14 Fnulan:

Jag är expert på att sopa under mattan och livrädd för konflikter. Men jag tränar varje dag. Det är min present till mig.

Svar: Bra. Övning ger färdighet och tro mig, jag vet hur det känns att vara konflikträdd.
Jag tänker att så länge man inta tar onödiga konflikter och vågar kliva lite längre utanför sin trygghetszon så har man inget att förlora.
❤️
Sara Stödberg

15 Emma:

"Du är inte färdig än". Det gick rätt in i hjärtat på mig... tack <3

Svar: Ingen blir gladare än jag om du hittar något här som du kan ta med dig i ditt liv.
Du är värd att uppnå allt du önskar. ❤️
Sara Stödberg

16 Ida:

Så bra skrivet, detta behöver jag och så många fler att läsa!
Jag har själv valt bort många vänner bara de senaste halvåret.
Jag hade många vänner och mådde dåligt, idag har jag några vänner och mår så himla gött!

Svar: Ja alltså, det är svårt att vara en riktig vän till många människor det är nog bättre att centrera sitt fokus till en mindre skara och sen faktiskt ha en bra och givande relation med de som är kvar istället. Och tack för dina snälla ord!
Sara Stödberg

Kommentera här: