Kan du bli en mördare?

Jag läste ett inlägg på Facebook där man beskrev hur en man hade blivit manipulerad att mörda sin flickväns äkta make. Hon hade hävdat att han utnyttjade deras barn sexuellt och på så sätt rättfärdigat mordet.
Med inlägget så ställdes frågan "Skulle du kunna mörda en annan människa om någon manipulerade dig till det?".
 
Er första impuls just nu är nog att svara ett rungande "Nej!".
De flesta kommentatorerna svarade också just så.
Det var min också tills jag funderde igenom situationen lite mer.
Mannen som begick mordet jobbade med att vårda sjuka människor, han var ambulansförare, socialt välanpassad på alla sätt och vis, aldrig tidigare straffad. 
En man som inte stack ut ur mängden,
Och ändå kunde han mörda någon.
 
Flerqa av kommentatorerna menade att de aldrig skulle kunna bli så manipulerade, de skulle minsann aldrig göra något sådant utan "ordentliga bevis".
Jag blev lite förundrad över hur säkra de var på den saken, jag satt och läste vartefter de kommenterade. Jag är inte den som dömer folk bara så där liksom men jag vill gärna försöka förstå hur andra människor resonerar. Jag har alltid haft ett intresse för psykologi, både mänsklig och inom djurvärlden, jag ser inte saker som svarta eller vita längre utan jag inser att nästinill överallt så kan vi hitta gråzoner, även där vi trodde att allt skulle vara glasklart.
 
Hitler och hans jämlikar lyckades manipulera otroliga mängder med människor till att acceptera massmord. Om de klarade av det så känns det plötsligt inte lika otänkbart att någon skulle kunna manipuleras till att mörda en person.
Jag önskar att jag skulle kunna säga att jag var säker på att jag själv inte skulle kunna manipuleras till samma sak men jag kan ju inte förneka att de som mördade för att Charles Manson uppenbarligen manipulerades till att göra det. Jonestownmassakern, där människor begick självmord och även hade ihjäl sina barn vid samma tillfälle dyker också upp i tankarna. Så skulle väl ingen vettig människa göra? Ändå så dog 909 personer vid det tillfället. Av de döda så var ungefär en tredjedel barn.
De övriga betraktas som vuxna, Lyckades ledaren samla ihop 600 svaga individer? Människor som på något sätt tidigare hade en önskan att dö?
Det låter rätt långsökt, hjärntvätt är manipulation och väldigt många domedagssekter sysslar med just det.
Men jag skulle väl aldrig låta mig manipuleras så? Jag skulle ju aldrig skada någon annan.
 
Sanningen är nog mörkare än vi vill tro.
Högst troligt så kan de flesta människor manipuleras till att utföra saker de aldrig någonsin kunde tro själva.
Om vi inte har varit i situationen själva så vet vi faktiskt inte hur långt vi skulle kunna tänkas gå.
Det finns alltid någon vi bryr oss extra mycket om och vill skydda, en partner, en föräder, ett barn eller kanske ett syskon? För den som vill manipulera dig så gäller det att hittqa din svaga punkt. Har du oturen att vara i en psykiskt sjuk ,eller en av någon annan anledning empatilös, människas våld så kan den personen ta dig till punkter i livet som du aldrig kunde föreställa dig. 
Det är lite så rovdjur fungerar, de identifierar och slår till mot den svagaste punkten hos offret.
 
Du behöver inte vara ond för att mörda någon, om du kan rättfärdiga det med att du skyddar någon som inte kan försvara sig själv så kan du nog, efter tillräckligt med bearbetning av en skicklig manipulatör, överleva med att göra det.
 
Jag rättfärdigar inte mord här, eller ursäktar en mördare, faktum kvarstår, en människa är mördad och den kommer inte tillbaka, men jag vill påstå att vi inte ska utgå ifrån att vi aldrig skulle kunna göra genomruttna saker. Vi är inga supermänniskor, rent psykologiskt fungerar de flesta människor på liknande sätt. Givetvis inte helt lika men liknande, vi följer mönster som oftast kan kartläggas och utnyttjas. Sätter vi inte stopp för det tidigt nog så är vi på farliga vägar och vandrar..
 
 

Kommentarer:

1 Madde:

Allt är inte svart eller vitt. Tänk alla drev som är på fb. Så många som vräker ur sig att dom skulle kunna spöa sönder någon utan problem, och det enbart för en text på sociala medier

2 Madde:

Allt är inte svart eller vitt. Tänk alla drev som är på fb. Så många som vräker ur sig att dom skulle kunna spöa sönder någon utan problem, och det enbart för en text på sociala medier

Svar: Ja jag tänkte samma sak. Och just när det gäller pedofiler så är brukar kommentarerna skrika om tortyr och mord, ”ge mig honom i ett mörkt rum så..”. Jag avskyr givetvis pedofili precis som alla andra men tyckte att det är lite underligt att samma människor fördömer den man som blev manipulerad till att mörda just, vad han trodde, var en pedofil.
Sara

3 Pärla:

Men gud vilken historia, helt sjukt. Men man ska aldrig säga aldrig nej för man vet inte innan man är där..

Svar: Människor verkar tro att de är på något sätt större och starkare än alla andra och uttalar sig nedvärderande om både den ena och den andra. Och just att de saknar förmågan att vara lite ödmjuka och inse vad som faktiskt eventuellt skulle kunna ske även dom, gör mig övertygad om att det är den övertygelsen som skulle kunna bli deras fall.
Sara

4 Mirre:

ja du hur ser en mördare ut det är frågan, hur ska man veta, man tror sig ju tro att veta hur de ska se ut.

Svar: Visst gör man? Sen, fast vi är så medvetna om det, så blir vi förvånade över ansiktet vi möter på löpsedeln. Så underligt hur vi funkar..
Sara

5 Jennysvardag:

Blir man tillräckligt manipulerad så kan man göra vad som helst. Hade en gammal pojkvän för flera år sen som manipulerade mig till att jag inte kunde bli gravid och en massa andra saker. Men gravid kunde jag bli

Svar: Och glad är jag för att du kunde bli det så att jag får läsa i din blogg om alla era härliga stunder tillsammans och om den kärlek ni har sinsemellan. Helt sjukt för övrigt hur folk kan tro att de har rätt att mentalt bearbeta någon att uppfatta och göra saker som är allt annat än bra för dom.
Sara

6 Frökenny :

Blev ett passande inlägg att läsa efter kvällens avsnitt av Stockholm rekviem där den som mördade flest visade sig vara en av "de goda".Det finns nog ingen riktig mall för vilka människor som kan gå så långt.

Svar: Nej du är nog helt rätt i dina tankar. Brottslingar har inte ett typiskt utseende eller beteende även om media gärna publicerar de bilder där de ser som ”ondast” ut.
Sara

7 Fnulan:

Intressant... Jag hade kunnat mörda den som skadat mina barn. Utan tvekan... Att bli manipulerad är nog lättare än vad man tror tyvärr.

Svar: Visst är det så. Jag tror att vi alla blir manipulerade till viss mån genom livet.
Sara

8 Wifeey:

jag var oxå en svartvit människa innan o tog väldigt långt tid för att jag skulle lämna den cirkeln....
väldigt fint skrivet annars!

9 Sandra:

Jag tror absolut att folk kan manipuleras till att döda andra, även om man inte tror först på det så när man hört det tillräckligt många gånger så blir det ens sanning. Människopsyket fungerar på ett märkligt sätt och grupptryck gör mycket. Tex.märker jag på mig själv. Jag är i grunden en positiv människa, men när jag är i grupp med negativa människor så smittas det negativa av sig på mig och jag blir likadan, ändå vill jag påstå att jag är en positiv människa. Man tror sig vara starkare än vad man är många ggr. Intressant ämne dock ❤
www.nouw.com/sandi_fighter

Svar: Manipulering av andra människor är så vanligt egentligen, även om inte på den nivån jag nämnde. T.ex att låtsas bry sig om chefens fritidsintressen är ju ett sätt att försöka manipulera hen till att tycka bättre om en.
Sara

10 Olga:

Intressanta tankar! Får mig att minnas ett psykologiskt experiment från 40-talet där man lät vanliga människor tro att de ger elstötar till en annan människa, som i själva verket bara är en skådis. Först säger de att de aldrig skulle göra någon ont, men efter lite manipulation ser man hur de gör saker de aldrig trodde att de skulle göra

Svar: Ja just ja, det minns jag nu när du säger det. De fortsatte trots att de hörde, vad de trodde, var den utsatta som skrek högt.
Sara

11 Kamilla:

Vilken hemsk fråga om man kan bli en mördare? Inte som jag varken tänker eller känner idag . NEJ NEJ NEJ

Svar: Jag kan faktiskt inte säga ett klart nej. Jag tror att det mesta handlar om hur omständigheterna ser ut.
Sara

12 Jennifer:

Man ska ta det man läser med en nypa salt, always!

13 Elisa:

Som med de flesta frågor kan man aldrig säga nej för man vet inte vad som händer när något väl gäller. Jag säger att jag aldrig skulle kunna mörda någon, men vem vet om någon skulle komma och göra något med hela min familj t ex. Inte ens jag vet vad jag egentligen skulle känna eller göra då.
Att kunna bli manipulerad är helt klart fullt möjligt. Det är dels därför beteendet hos människan är så fascinerande. Tänker också på det experiment som Olga tar upp. Finns ju många liknande där man inser vad mycket det går att göra med vår hjärna.

Svar: Ja, jag tror att det helt beror på omständigheterna. Om jag upplevde att någon utgjorde ett akut hot mot något av mina barns liv så.. Där och då så tror jag inte att jag skulle bry mig om hur riktigt bara att jag avvärjde hotet.
Sara

14 Emelie:

Det är verkligen en intressant fråga! Man kan aldrig se på någon om de är en mördare eller något annat för den delen. Allt sitter på insidan.

Svar: Visst ör det lite läskigt att tänka på?
Sara

15 Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula:

Enligt min psykolog är människor med tvångstankar dem om är minst kapabla att genomföra saker. Det är för man finner sådant obehag i det man tänker på. Där är jag som person, kan tänka undra vad som händer om jag kör bilen ner för räcket här på bron och får sådan rejäl ångest efteråt. Tror att det skiljer en mördare mot andra. Tror just personer som mördar ofta är psykopater faktiskt, det är inget jag tror att alla människor är kapabla till.

Svar: Jag tycker att din psykologs teori är väldigt intressant där, jag tror att många har sådana tankar ibland som du beskriver men att mängden ångest efteråt skiljer oss.
När det gäller att vara kapabel till att utföra mord då tror jag dessvärre att varje människa är kapabel till det om förutsättningarna är de ”rätta”. Kanske som ett sista försvar om ens barn är hotat till livet i stunden.
Däremot så tror jag att psykopater klarar bättre av efterspelet till ett mord och även att de oftare är seriemördare t.ex
Sara

16 Melissaskywalkz:

Jag vet faktiskt inte om jag kan svara nej på den frågan, jag är helt anti mord på alla arter (dvs människor och djur) men det finns vissa människor som verkligen förtjänar att dö. Men det är en för lätt utväg, så samtidigt är det bättre om de sitter livstid och ruttnar.

Svar: Jag har tänkt lite samma sak när det gäller pedofiler t.ex, lidandet är ju över för den personen direkt när sen dör. Offret får leva med konsekvenserna resten av livet.
Sara

17 Johanna :

Tror faktiskt att det är lättare än man tror att bli så pass manipulerad, sjukt nog. Hemskt iaf<3 kram

Svar: Jag tror precis som du, att många underskattar manipulativa människors förmågor.
Sara

Kommentera här: